|
|
|
|---|---|
| Vad hände och vilket betyg vil du gi bilen med hensyn på säkerhet? | |
|
Ja du.. Om folk svarar på detta så innebär det iaf att folk överlevt och det borde vara värt något. Ser ju dock mörk ut än så länge. Har dock sett på Folksams undersökningar att e36 ligger bättre än medelbilen, gällande krocksäkerhet. DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Har ej krockat men enl. Euro Ncap:s så är ju E36:an usel gällande krockar...kolla in denna länken. Man blir ju rädd...inte bra BMW. Länk Mvh Jimmy |
|
|
oj det var ju inge bra fast det var en bra länk Mvh//Niklas |
|
|
Hittade följande inne på länken "modellguiden" för E36 325-94. "Testades mot Mercedes C 280. Motorn har kvick respons och är effektivt växlad. Extremt väl avgasrenad, låg bränsleförbrukning. Breda däck ger nervös gång på landsväg. Ganska smal och låg kupé, litet baksäte. Mycket hög krocksäkerhet." Euro Ncap:s test som länkades till testade en 316i -97. Är en 316 och ex: en 328 uppbygg på samma sätt när det gäller säkerhetdetaljer??? MVH... |
|
|
Euro Ncap kör sina fastställda tester, folksams undersökningar görs på verkliga olyckor. Idag konstrueras många bilar just för att klara EuroNcaps tester och jämför man resultaten mot dessa så är krocksäkerheten låg, men Folksam klassar de som 20% säkrare än medelbilen efter deras skadestatistik. Men visst nya bilar är ju säkrare, mycket säkrare. E36 konstruerades på 80 talet under en tid då det tog lång tid att utveckla bilar, idag har man mycket hjälp av simuleringssystem och annat som gör att man kan testa bilen bara genom datorn, utan att ha byggt en enda prototyp. Detta spar otroligt mycket tid och hjälper till att konstruera säkrare bilar. Så tex. en E34 och en E60 är ljusår ifrån varandra, men E34 är säkert bättre än medelbilen för det fins ju en del dödsfällor ute på våra vägar. (micra odyl...) |
|
|
det är ju i princip bara en annan motor i 328:an. dessutom tror jag det skulle bli för dyrt å ha flera kaross-liner för olika säkerhetsnivåer "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
| Man skulle jo tro at 3 serien ofte kjøres litt mere kreativt enn f.eks. en Mitsubishi Lancer, og allikevel kommer den ganske godt ut i folksams statistik. Det måste jo betyde nogot... | |
|
Jag vet inte vad man ska tro i den här frågan. När e36:an kom betraktades den som en säker bil (i början av -90). Sedan blev den livsfarlig enligt Euro Ncap -97. Sen har vi som sagt Folksams statistik som verkar vara den mest vettiga. Där undrar jag dock hur t.ex. en Volvo 740 kan vara lika säker som en s80. Har Volvos arbete med säkerhet inte gett resultat på 20-30 år? Hur ska man tolka detta? |
|
|
tja jag har skrivit detta förut men jag gör det igen!! jo en kompis till mig hade en bmw 325 coupe 1992. han skulle in i sitt garage och hämta en grej så han lämnade bilen utaför med motorn på och nycklarana i tendningen. Då passade en pundare på att sno bilen. Tjuven åkte ut på motor vägen med polisen efter sig. efter ett tags körning så stog hastighetsmätaren på en bit över 200 då åkte pundaren av vägen och flög in i skogen det var märken på trädstammarna över 4 meter upp och bilen vart totalt mos det lustiga var att den enda skada tjuven fick var näsblod så tydligen är e36orna ganska säkra bilar eller så hade tjuven änglavakt ! obs bilen hade inte krockkudde |
|
Kowalski |
coupepower: Tyvärr var det nog det sistnämda som gällde för tjuven. På 108:an utanför Lund körde två E36 325:or ihop efter att ha tävlat mellan Kävlinge och Lund. Vägen är en bred, fin 90-väg med väggren och bilarna bara touchade varandra när en plötsligt de kom ikapp en långsammare bil vid ett krön som de var tvugna att väja för . Detta klarade inte förarna av utan körde ut på en åker och voltade. Resulterade i två eller tre döda samt tysk plåt-mos. Någon månad senare satte vägverket upp vajerräcken längs den aktuella vägsträckan. Mvh /Kristoffer BMWCS # 04918 BMWCS SYD |
| Hvordan ligger den an i forholande til E34? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.