AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
787

Hur funkar steptronic?

... på e39. Låser den växlarna tills man själv växlar ner/upp eller är den som på andra bilar att den ändå vill växla själv när man kommer ner i hastighet??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den låser växlarna till en viss gräns, du kan inte övervarva motorn
utan då ska den växla upp till nästa växel, enligt hörsägen och vad jag läst, har inte testa själv. Däremot åt andra hållet så tror jag att den inte växlar ned från tex 2 till 1 även om du står still, jag har inte testat då jag sällan använder steptronicväxlingen, bara några gånger om året för att köra genom alla funktioner.

///MVH Hasso
Länk
Hej,
på min så växlar den ner gärna när den tycker jag kör på för hög växel så att försöka snåla med bensinen funkar nog inte.;o)

Ny bild 29okt-
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Jo, när man börjar närma sig rödmarkeringen så växlar steptronicen själv...
Likaså om du kör på 5:an t.ex. o försöker lägga i 1:an i 90 så stannar den vid 2:an eller 3:an :)

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Den är idiotsäker, du kan inte övervarva uppåt, eller lägga i för låg växel. Låter du bilen gå helt ner till stopp så lägger den i 2:an och startar därefter bilen från denna.
Hasso: Klart du skall testa, litar du inte på funktioneringen?))

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Folke: mitt förtroende för den "leksakskvalitet" på bilelektronik är inte det bästa, därför undviker jag att "leka" med den.:)))

///MVH Hasso
Länk
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Jag kan i allafall starta min bil på 4an utan att den växlar ner, är det någe knas då.
Inte för att jag kör så (om någon trodde det) men jag har provat hur lådan funkar.
I stan när man glider mellan rödljusen kan man åka på 2an hela tiden det funkar bra.
Annars funkar lådan klockrent.

Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
den höksta växeln jag kan starta på är 3an om innte bilen rullar lite
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.