|
|
|
|---|---|
| Har fått ett nytt besynerligt ljud i framvagnen. Det liksom klonkar till ibland vid gupp och bulor. Är det stötarna som är trötta eller... Kan även få ett gnisslande ljud när man sätter sig i bilen, fan det är inte kul. jag är inte i storlek med Bantar-Björn! | |
| Jag har samma klonkande ljud från höger framhjul men det är kvar efter byte av stötdämparen så den var det inte. Tacksam för svar... | |
|
Det är "klapper" staget (staget som går lodrätt bakom hjulet). Jag har likadant. Kostar 500 spänn tror jag. Mvh Ingo E39 med 19" |
|
|
Kan också vara krängningshämmarstagen. Provade en gång en 530i -89 med detta oljud och enligt uppgift i fallet med denna bil var det dessa stag som var dåliga. Har också varit med om det på en Peugeot 605 men det är ju en helt annan historia... |
|
|
Har en 525 89a med klonk i framvagnen men det är borta nu, har bytt så kallade tryckstag , ett på varje sida p-ände fram och stor gummi bussning bak köpta hos motor-nord isvall 525i 89 |
|
|
Har haft klonket sen jag köpte bilen för snart tre år sen...Har irriterat kört med det i tron att det var övre gummibussningen till framdämparna som var slut och inte brytt mig om (läs, orkat) att byta. Vid besiktningen visade herr besiktningsman mig att framhjulet flyttade sig en decimeter bakåt när man bromsade lite hårdare..skitkul. Han pekade och svor och ruskade i en av länkarmarna å sade; -De hära får du förihelvete byta...detta e ju livsfarligt! Men nu är det + "silentblocken" bak bytta och då försvann även klonkeriet. "Länkarmslagring fram,inre" stod det i bes.protokollet. |
|
|
Jag har ett jäkla klonkande, eller skramlande i framvagnen! Irriterande.....får nog kolla upp det där staget! -ridern- 525i 1990 24V |
|
| Ok, då släpper jag stötarna för tillfället. Ska kolla upp det där klonket imorron hos "min" mek. Tack för svar!! | |
|
Det vanligaste felet med skrammel i framvagnen är glapp i dom sk. pendelstagen. Pendelstagen är dom klena lodräta stagen och är väldigt enkla att byta (kostar ca. 250-300:-/st). Ett annat fel som också ger "klonkljud" i framvagnen vid inbromsning är glapp i spindelleden på den bakre länkarmen. Man måste då byta hela länkarmen (byt då även bussningen), komplett länkarm och bussning kostar ca. 800-900:- på Mekonomen. HST |
|
PIST OFF |
Hade samma problem med min för 2dar sen.Bytte stabilisatorstagen.Vips var ljudet borta. 20tum SPLITT |
| Var hos min mek imorse. Han lokaliserade felet med klonket och vibbar i framvagnen. Styrväxel glappar:( Det är INTE kul! Ska försöka få grepp om en begad, en utbytes från bildelsimporten kostar 9000 spänn. Riktigt tungt!! | |
|
Läs i forumet "glapp i styrningen" det kommer att spara några sköna kronor! Tack för det inlägget |
|
|
Kan bara meddela att efter att min mek justerat styrväxeln inte har nåt klonk kvar!! Det tog honom 20 min och kostnad!? Nada! Det blev något (mkt lite) styvare i styrningen, man får "hjälpa tillbaka ratten lite". Tänk om man tjackat en begad styrväxel eller ännu värre en utbytes!! |
|
lmagnuss |
Se her: Länk |
lmagnuss |
Ooops... Feil plass... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.