AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.964

Alla turbo gurus se hit!

Sida 1 av 2
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
jag behöver hjälp med att reda ut en sak, nämligen vad det är för ett aggregat jag håller i min högra hand. det är ett mitsu aggregat (td04hl?) som skulle suttit på en volvo (modell okänt) Här kommer ett gäng siffror som står på aggregatet:
På kompressordelen: P/N 8627991
S/N 1490203
MFD 49377-06351

Jag monterade bort wastegaten och därunder stod en 3:a och en triangel med en nolla i sig.

vid sidan om avgasplattan står det 193 och vid sidan om det KN2

I gjutningen på avgashuset står det: 77-11811-085

i mitten av turbon vid oljeintaget på en klamma står det 73.0 och 1J304H

Jag förstår om jag ställer en omöjlig fråga, men försöka duger!
Hej!

Ingen av dessa siffror säger igentligen vad det är för aggregat.

P/N 8627991 borde vara Volvos artikelnummer för laddaren, slå dom en signal och hör.

S/N 1490203 är batch nummret vid tillverkning

MFD 49377-06351 är en MHI typbetäckning för laddaren

193 är nog ett formnummer vid gjutning av avgashuset

KN2 är materialsort för avgashuset, en inconelblandning med massa hemligheter i.

vad siffrorna på är vet jag inte och siffrorna på klamman bör vara diameter och artikelnummer hos MHI.

Kolla om du kan se en siffra inuti turbininloppet, tex 6,7,8. Detta är storleken på avgashuset i cm2. det kan hjälpa för att lista ut vad det är för laddare.

fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
OK, ska kolla turbininloppet om jag hittar nåt.
Tack för hjälpen med alla siffrorna!
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
Hittade tyvärr inga siffror i inloppet :( .
Ska nog ringa GIK turbo och höra om dom kan forska lite.
Är det någon som vet ca pris på en wastegate klocka på 0,5bars grundtryck. Spelar ingen roll om det är garrett eller mitsubishi.
Hej!
DU kan använda dig av egentligen vilken WG som helst, grundtrycket bestäms av förspänningen på armen. Bara att justera. Sedan kan olika WG uppföra sig lite annorlunda beroende på fjäderns utformning.
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
Har fått reda på att turbon kommer från en volvo v40 T4:a. Är det någon här som vet vad T4-or har för aggregat?
bmwracing
Detta hittade jag: S40/V40 00- 2.0 B 8627991 49377-06351 MIT TD04L-12T-8,5

mvh/Christer
Grundtrycket bestämms av fjädern i klockan, inget annat. Vrider du på armen ställer du till det.
Bmw ludde
Bäckis:

Jag måste flytta min integrerade wastegate pga. platsbrist, hur vet jag vilket läge armen ska ha efter flytten? Har en td04 16t, går det att ställa så att den bara laddar o,5?, hur gör man så man får reglerbart laddtryck ?
Mr
15
MrBimmer
530DA -01 E39 Touring
635 CSi-85 E24
Man kan räkna gängor !
Mr
15
MrBimmer
530DA -01 E39 Touring
635 CSi-85 E24
Man kan räkna gängor !
Bmw ludde
Om jag inte vet utgångsläget ? Hur har ni gjort för att kunna ställa laddtrycket, går det att ladda 0.5 med ett td04hl-16t ?
Bmw ludde>> skulle tro att du hamnar nära 0.5 om du hakar av WG stången och justerar(om den inte redan står så) så att det blundar till hälften.

Mvh TD04
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
vad står L:et och 8,5 för?
Det aggregatet blir väl lite litet till en m50 om det är 12:ans kompressorhus eller?

Tack Christer för hjälpen!
Bmw ludde
Förstår inte riktigt vad du menade TD04 ? "blunda"?
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
TD04: wastegaten ska väl vara stängd när turbon inte laddar, annars måste du nog varva motorn bra innan det laddar. Brorsan gjorde det felet att han skryva på stången, och han hade inte ladd förrän vid 4500 varv! sedan stängde vi wastegaten och då kom laddet (0,5bar) vid 2500 varv!!

Bmw ludde: satt armen så att turbon stänger "locket" i avgashuset, med en aning spänging så det blir tätt. Är det sedan en wastegateklocka som ska hålla 0,5 då gör den det!
Turbon är en tidig variant till manuell X40-T4 med singel
entry turbin. Den sista siffran av dom gjutna på utsidan
av turbinhuset var en 5:a det betyder att Du har ett 5cm2
hus. Kompressorn är en 15T. Den kommer att ladda väldigt
tidigt och producera massor avgasmottryck på högre varv/last. För att ställa in wastegaten så mäter Du wastegate armens rörelse med en indikatorklocka (armen på huset inte stången på klockan) och trycksätter wastegate klockan. Den ska öppna 1mm vid 0,5bar i Ditt fall.
fr
106
freestyler
BMW 325TIC -92 Limo
Hmm... nu är det två bud här! mitsu TD04L-12t-8,5 och TD04-15t.
Vem ska jag tro på!!!
TD04L-12T-8,5 är en twin entry turbo som sitter på
lågtrycks X40 (163hk), avgashuset är alltså delat i 2 portar
därför det större cm2 måttet (8,5).
Bmw ludde>> Jo, med blunda så menade jag alltså att det ser ut så här när du skall lägga på WG stången: Länk

Alltså att du får dra lite i WG stången för att få på den(förspänning).

freestyler>> Det var ju inte "locket" som jag menade skulle blunda.

// TD04
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
Har hört att man kan ta en vanlig cykelpump (!) med tryckmätare på och testa när wg:n öppnar/stänger. Funkar det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.