|
|
|
|---|---|
|
HEj jag har läst här ett tag och inte riktigt fattat hur/vad man gör när man o-ringar. fräser man utt ett littet "spår" i cylindern och lägger ditt en "extra" packning eller va gör man? eller är jag helt utte och cylkar nu? ps har sökt.. Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) | |
|
Det man gör är att man fräser ett spår (i mitt fal 1mm brett och 0.7mm djupt) runt cylindrarna, alltså ovanpå blocket. I dessa spår lägger man exempelvis pianotråd. Resultatet blir att när man drar åt topplocket så kommer det bildas ett extra hårt tryck på topplockspackningen just runt cylindrarna, och man kan ha högre cylindertryck utan att blåsa packningen. Var det svar på din fråga? E28 M535i TwinTurbo |
|
|
en fråga! fräser du ut precis runt cylindertoppen, så att den i genomskärning sedd från sidan ser ut som en svamp då? _''''''''''''''_______ '|_''''''''_| ''''|'''''''| ''''|'''''''| eller fräser du ett spår säg 2-3 mm ut från godset? _'''_'''''''''''_''''_____ '|_|'|''''''''|'|_| '''''''|''''''''| '''''''|''''''''| du får försöka att bortse från alla " ' " tecken, hoppas att skissen som jag så fint försökte rita ser hyffsad ut. //K |
|
|
Man fräser som du beskriver längst ner. Pianotråden ska ligga mitt för kopparringen i topplockspackningen Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
bonje: okej! Tack för svaret, och för trådlånet för den delen :) //K |
|
|
Alltså men fräser en litten ring runt cylindern och ägger ditt en tråd för att den ska pressa på pacningen så den inte skjutssönder. Bonje: hadde du o-ringat på dinn gammal 325a? vet du var man kan göra det i E-tuna? hur mycket kostar det? kan väll inte va så farligt dyrt? Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
|
Nej, jag jag hade inte O-ringat på 325:an. Toms motor har ett verktyg för O-ringning. Åk dit och snacka med honom. Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30 |
|
|
Här finns bild på o-ringing. Lite dålig bild tyvärr... Mvh:Anders Elenius |
|
|
Här finns bild på o-ringing. Lite dålig bild tyvärr... Mvh:Anders Elenius www.tvrt.tk |
|
|
Länk //Ticco www.ticco.com |
|
|
Kan ni ge exempel på var man kan köpa pianotråd? Och heter det "pianotråd" eller kallas det bara så? |
|
|
Henrikforsberg: det är nog bara att åka till en musikaffär och sägga att du vill ha en .... millimeters pianosträng. så ska det nog lösa sig.. Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
| Axel: Jaha, så det ska alltså vara så enkelt! =) | |
|
henrikforsberg: ja så enkelt kan det nog vara.. ja funderar på hur man "svetsar" ihopp tråden eller om man bara lägger ditt den och trycker ditt topplockspakningen direkt. någon som vet hur mycket (ungefär) man kan ladda med orinalkomp om man o-ringar? borde väll kunna ladda 1 kg i alla fall. skulle det gå att lada så mycket med höjt soppatryck och kanske större spridare? eller måste man bytta tändsystenet eller? oj blev mycket funderingar. Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
|
Man kan använda vanlig rostfri svetstråd också. Sen rullar man upp tråden runt ett lämpligt rör så att den får samma radie som spåret och klipper till den i exakt rätt längd. finjustera så att den kan läggas i spåret spänningsfritt. gjorde så och det fanns de i garaget som inte kunde hitta skarven i tråden förrän jag visade dom var den var. /Per |
|
| är detta nåt man bör göra även om man kör med kopparpackning? | |
|
ok kan man ladda vill sägga 1kg om man o-ringar? hur mycket måste byttas ut då? funkar det med orginalspridare och tändnignen? någon som vet de? Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
|
varför inte använda 3lagers stålpackning istället?? BMW 325 IMSA/CSL Boost by GT42 under konstruktion |
|
| Ekman: fräser man spåren själv så blir det aningen billigare än stålpackningen =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.