|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har fortfarande problem med min BMW. Den får inte bensin. Reläet verkar vara ok men pumpen under bilen får bara en svag +12 signal. Mekboken visar bara schema för Motronic, men om jag förstått detta rätt så har jag K-Jetronic. Kan någon vänlig själ ge mig ritningar eller tips. | |
|
Går pumpen överhuvudtaget? Vad är en svag 12V? Antingen har du 12v eller mindre, eller? Om pumpen inte går är det självklart elfel, men om pumpen går kan det vara detta; BMW har rullcellspumpar som inte går om det har kommit luft in, tex vid bensinstopp etc. Oftast kommer den igång igen vid tankning, men om den inte gör det får man koppla sladdar till pumpen som man drar fram till batteriet. Där kopplar du så att du reverserar pumpen och kör den vanligt omväxlande. Efter ett tag kommer du att märka att pumpen börjar jobba och låter mer ansträngd. Då har du fått igång den igen. (Du kan även koppla loss returledningen och se när du fått upp trycket). Hoppas att detta kan hjälpa. |
|
|
Bensinpumpen fungerar helt ok, det är tydligt att detta inte är felet. Frågan är egentligen enligt följande: Varför får jag svag +12v signal till pumpen? Hur är ledningarna dragna från pumpen fram till reläet. Ett schema vore kanon! |
|
|
Hej!Pröva att göra rent jordkontakten från batteriet till kaross och gör rent soppa reläet så kanske set kommer att funka.Jag hade ett liknande problem som löste sig efter detta. YEEP |
|
|
Jag kan ju göra så, men all annan el går ju felfritt så det låter inte så troligt. |
|
|
Återigen, Vad är svag 12v? Fokkers råd var mycket bra, glöm inte att bilen är 19 år. |
|
|
Antar att du med svag 12v menar att spänningen är 12v, men att tillräckligt med ström för att driva pumpen inte kan matas. Eftersom du får 12v när du mäter så måste felet isåfall ligga mellan mätpunkten och jord, du får alltså ett spänningsfall över något där som gör att pumpen inte kan få tillräckligt med ström. Det man i första hand tänker på då är pumpens jordning, kolla så att den är ok, lossa alla skruvar och smörj alla anslutningar med 5-56 eller liknande. Är det inte detta som är felet så borde det bara vara pumpens lindningar och eventuellt kol etc. som finns mellan mätpunkten och jord. Jag vet inte hur en sådan pump ser ut, men någon form av likströms elmotor bör det ju vara. Om motorn går att ta isär så kan du mäta upp resistans i både lindningar och kol. |
|
|
Jag har provat att mata pumpen med 12V direkt på anslutningarna.. och även tagit lös reläet och provat med det. Allt det funkar, men det är som om det är en kabel som felas. Då jag mäter upp direkt på kablarna som går till pumpen så får jag en svag 12V. Pumpen och Reläet är felfria. Det är något annat! |
|
|
Då jag tar loss anslutningen till pumpen och mäter på matningstråden får jag +12V, men då jag sätter tillbaka tråden så får jag ingen spänning fram. Detta måste utesluta jordfel. Sitter det någon komponent mellan pumpen och reläet som kan ha strulat? |
|
| Att du får 12v när du mäter direkt på matningstråden men att detta försvinner när du sätter tillbaka kabeln kan ju bara tyda på två saker, antingen är pumpen kortsluten, men dels säger du att den är felfri och dessutom hade förmodligen säkring eller kablage brunnit upp då, eller också är det något som felas så att tillräckligt med ström inte kan matas. Reläet är ju en elektriskt styrd strömbrytare med en kabel in och en ut till pumpen (om man undantar kablarna för styrningen av det alltså), får du 0v på den kabel som går in till reläet när pumpen är ansluten också? Om du får det och det fortfarande inte luktar stekt plastpåse om kablarna så borde det vara anslutningen av den kabeln (vid någon strömskena eller så) som har dålig kontakt... | |
|
Hur fungerar krocksensorn som får pumpen att lägga av? |
|
|
Fanns det krocksensor redan på -82:or? Osprey:s teorier är riktiga, bara på´t igen, felsök bakåt till du har stabil spänning. FP |
|
|
Ja, jag får göra så. Nästa steg är att följa kabeln från pumpen och framåt. Jävligt jobbigt att lossa klädsel för detta... det är säkert bara ett lätt fel ändå... Så brukar det alltid vara. Men jag har ju uteslutit det mesta nu. |
|
|
Har varit med om det här en enda gång tidigare så vill du ha ett hett tips... Se till att få tryck i tanken med en kompressor som matar på bra (det går ut mycket via avluftningen)och starta sen bilen med luften kopplad,du kanske får veva på ett tag men den kommer,var så säker. Habbe |
|
|
Jo, jag har möjlighet till detta... men pumpen går ju inte ändå. Bilen får ju inte tillräckligt med kräm för att driva pumpen. Batteriet är sprillans nytt dessutom. Så även om jag blev av med luftfickor så har jag inget att mata bensinen med. Problemet tror jag inte ligger i att den matar luft utan något typ av elfel. |
|
|
Går pumpen om du kopplar lös relät? Dvs du kopplar bort relät och byglar kontakten med en kabelbit... Om inte pumpen går då prova att dra en kabel från kontakten till pumpen lite provisoriskt... Om pumpen inte går är det bara att felsöka bakåt....Hade ett liknande prob på en 82'as 518 en gång...Den bara tvärdog då jag var ute och körde en gång... Hade 12v vid pumpen men den gick liks förbannat inte... Kopplade lös relät och bryggade kontakten så gick den... Bytte relät men samma sak... Tvångskörde pumpen länge och väl och stoppade sedan tillbaka det gammla relät.. Funkade då och funkade ända tills jag skickade den på skroten.. MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Ja, det är precis som du beskriver det. Den har funkat lite från och till, men inte ens byglingen har funkat. Jag var in och pratade med BMW:s elektriker igår och han föreslog en bypass med en +12V direkt till stift 30 på reläet. Jag tror att vi kan utesluta reläet eftersom det testades med kablar och ett batteri direkt till pumpen och då funkade det. BMW-killen sade också att jag skulle ohm-mäta från reläet och bak till kontakten vid pumpen. |
|
|
Låter som du har ett kabelbrott någonstans från relät till pumpen. Troligen hänger den ihop i nån kardel men då du försöker köra pumpen blir det ett sånt spänningsfall över brottet att den inte orkar dra pumpen..Inte säkert du märker detta om du Resistans-mäter kabeln då det är en väldigt liten ström som går genom kabeln då. Prova dra en kabel utanför bilen istället.... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Det är kabelbrott som jag misstänker, eller om det finns en kabelkoppling som oxiderat på vägen bakåt i bilen. Jag känner mig däremot osäker igen på vilket relä som är soppapumpsreläet. jag har ett högre i plast och ett mindre i metall som sitter utanför säkringsdosan. Det större har ju inte anslutning 30 utan heter 31 och 31b... så det blir svårt att göra som BMW-teknikern sa. Vet någon vilket som är vilket? |
|
|
Usch! Nä... nu ger jag upp... ska nog lämna in den på verkstad på måndag. Jag lovar att upplysa om vad felet var. Synd bara att betala tusenlappar för en bil som max är värd 15. Tackar för all hjälp iallafall... mycket bra! |
|
|
Lämnade in bilen på verkstad... och förklarade felet. De ringde och sa att bilen funkade nu. Kostade 1200:- och de hade fixat med bensinläckage (förmodligen jag som slarvat då jag monterade de nya slangarna). Dock hade inget gjorts åt elfelet. Men bilfan gick i en dag iallafall... sedan var den död igen. Så det blev att bogsera den i sex kilometer igen till verkstad... där den nu står. Hoppas att de ringer imorgon! Men jag kan inte utan att undra hur fan bilen kunde starta helt plötsligt. Jag upptäckte dessutom att bilen skjuter säkringen för hastighetsmätaren samt att helljuse inte funkar... Snart kör jag bilen över kajkanten... eller bogserar rättare sagt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.