|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte fylla på olja min automatlåda och va iväg till bmw-verkstan för att köpa olja (Shell LA2634).. Dom vill ha 1156kr för 5-liter(vilket var minsta förpackningen). Ska den verkligen kosta ~230kr litern? Blir ju lite onödigt dyrt när jag förmodligen skulle klara mig på 0,5-1liter. (Har ett litet läckage på lådan. Den är lite fuktig under, men det har fortfarande inte kommit en enda droppe på garagegolvet sen jag köpte den i sommras..) | |
|
Den bör inte kosta mer än 900-1000kr/5-litersdunk! Men visst, den är dyr! De bör kunna sälja oljan på "lösvikt" (bryta en förpackning och slå den på en flaska som du tar med dig) men det beror lite på vilken servicenivå de har.... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Föresten, hur kommer det sig att inga andra tillverkare har någon likvärdig olja? Lite konkurrens brukar ju kunna få ner priserna.. | |
|
Troligen är oljan specialframtagen till just den typen av växellådor! Kan finnas andra bilmärken som använder samma typ av olja. T ex Mercedes brukar ibland använda sig av samma oljor (troligen samma växellådsleverantör), men även andra bilmärken kan vara aktuella. Tror iofs inte att literpriset skiljer nämnvärt.... 200kr/litern för specialolja av god kvalitet är nog vad man får betala helt enkelt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok! Tackar för de snabba svaren! | |
|
Shell har bara 4 Donax ATF oljor alla finns i literflaskor en av dom lär vara den BMW kallar 2634 och bara har i 20 litershink Länk |
|
|
Tag kontakt direkt med Shell vet jag! Mailkontakt: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Länk Länk Verkar som om det finns alternativa oljor! Kolla dock NOGA med tillverkarna (QS (som för övrigt ägs av Shell!) och Valvoline) INNAN du slår i annan typ av olja, om den motsvarar Shells olja EXAKT! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Blev nyfiken och ringde faktiskt till Shells tekniska avd. och fick veta att LA 2634 är framtagen som en tysk lokalprodukt till 92 års 740ia..det är ju lite lustigt sånt här för sen förekommer ju samma lådor i en del andra bilar men då kan det helt plötsligt vara en helt anna olja som ska användas..teknikern på Shell fick däremot inte tala om vilken av de 4a Donaxoljorna som gick bra att använda..kan det vara detta man kallar marknadsstyrd produktlåsning eller..?? Men på 3 av Donaxoljorna så står det faktiskt Mercedes så man nog dra vissa egna slutsatser..själv så kör jag faktiskt på Dexron från Biltema i min TH 400 i GTOn funkar perfekt.. |
|
|
Jag betalade 480 kr+moms för en 20 liters dunk Mobil 1 Dextron III samma olja som castrol Dextron III fast mobil1:an har lite bättre köldegenskaper..:) |
|
|
QS har en motsvarande olja som kostar lite mindre (Lundbergs fordonsmekansika har använt den med gott resultat) Jag använde den när jag bytte plastkulorna i min 5hp30. Men ska du bara fylla på en liter så sparar du inte mycket, så försök hitta shell-olja i 'lösvikt', bla Bayriche bilservice (?) i Gbg säljer den i lösvikt. |
|
|
Beställde en sats med allt som behövs vid plastkulebyte av Lundbergs fordonsmekaniska idag(kulor, packningar, filter, 12liter olja och 1liter oljetillsats som enligt honom skulle vara bra för min låda, den kostade 200kr). Och han rekommenderade Quakerstate-oljan som rallyfinnen nämnde ovan, så eftersom han sa att den var likvärdig med shelloljan men bara kostade 130kr litern jämfört med ca200kr litern så valde jag också den oljan. Nu gick hela paketet lös på 2800kr inkl frakt och det tycker då jag var ett bra pris. |
|
| Samma paket som jag köpte. Hjälpte dock inte mot ojämna växlingar 3-4, så jag borde ta isär igen och rengöra ventilerna. Om du ska ta isär lådan, så passa på att rengöra ventilerna, solenoiderna ska tydligen samla på sig små metallspån så dom börjar kärva. | |
| Ok, tack för tipset. Skulle tro att det blir att riva isär på fredag kväll.. Eftersom han skulle skicka paketet idag så borde jag ju hinna få grejerna innan helgen. | |
|
Nu har jag iaf bytt plastkulorna.. båda fanns kvar på sin plats men den större av dom(den som brukar åka igenom hålet) var ganska precis 1mm mindre än den nya så det va nog dags att byta. Ska bara fylla olja en sista gång imorgon sen blir det att hissa ner och provköra! |
|
|
Föresten.. fick i ca11liter i min. Så det var då tur att jag inte hade köpt 2*5liter olja av bmw för då hade den inte räckt till.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.