AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.314

Hur funkar NAVI?

Har aldrig riktigt fattat hur en Navi fungerar. Måste man ha den kopplad till ett abonnemang? Antar att satellit-navigering inte är gratis...
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Man köper en skiva med vägnätet på Kostar runt en 600 för hela norden. Följer ofta med vid köpet av nav. utr. Denna kan man byta efter några år när man tycker att det har blivit för många ändringar i vägnäten.
Bilen har koll på var den själv är med hjälp av GPS som är gratis då den bara tar emot signaler från sateliter. Ingen egen sändning alltså.
Så när du investerat i din utrustning ach skiva med kartor så är det bara att navigera! Kostar nada.
Hubbe: Coolt! Var inne på att det kopplades till kobil-abonnemang och hade minutkostnad. Trist tanke... Tack för hjälpen!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Ja, det skulle vara riktigt jobbigt med betalnavi..
Riktigt tungt när man är ute med båten i 3 veckor och har GPS:en på hela tiden...
Hubbe: Men om man har en cd-skiva i menar det att det inte går att ha musik på samtidigt?
saverman,

NAVI-cdn/DVDn brukar (som tur är) sitta i en separat spelare i bagageutrymmet.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
hubbe: Tack för svaren på mina idiot-frågor! =)
Hubbe325:
Kostar en navi skiva verkligen bara 600:-.köpte min för 1850:-
hos BMW Luleå Huh att man alltid ska bli blåst och köpa dyrt.
Saverman: på Merceders är det samma enhet som läser navi/cd och då får man välja navi eller musik.
Nix, en navi-cd kostar inte 600:- Snarare närmare 2000:- En DVD-kartaligger runt 3500:-

Faktum är att det finns 3 olika system för positionering:

GPS (Global Positioning System) består av 24 satelliter i omloppsbana 20 200 km över jorden.Eftersom varje satellits position är känd kan en mottagare på marken räkna ut avståndet till satelliterna och beräkna sin position. Tillförlitligheten i systemet är mycket god och den avsiktlig störningen, S/A, är numera borttagen.
Läs mera: Länk

GLONASS: nästa samma som GPS men utvecklat av "ryssarna" under det kalla kriget

GALILEO: samma som GPS men "eurpeiskt och under uppbyggnad skall vara klart ca 2015 och "ägt" av EU

GPS stora nackdel är att USA/NATO äger det och kan närsom helst slå av det / lägga in fel koder igen (GPS hade tidigare en avsiktlig felvisning på ca 100m)

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det finns lite olika system för Navi. Kanske BMW´s kostar bortåt 2000kr. Har sett en del system där den ligger på en 5-600kr.
Sen finns det alltid att få tag i brända DVD´s eller CD´s. Men det är en annan historia...
VDO Scandinavia 2003-04 kostar c:a2300:- har provat ladda ner men aldrig hittat något.men det är klart lite moonshine kopierat är ju aldrig fel.billigt är bäst.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det kanske är uppdateringar jag sett för runt 600?
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
En navi är kopplad till hastighetsmätarn och känner av hur långt bilen rullar.
Den har även inbyggt gyro som känner av om man svänger.
Gps signalen kan man tappa ganska länge utan att bilen visar fel på kartan.
Skiva kostar ca 2000:- och kommer ut 2ggr per år.
Jag byter max en gång per år.
Brända skivor finns men är olagligt ju och risken finns att man blir lurad.

Automat är bekvämt
Ja det kan det vara, mjukvaruuppgradering (av operativet alltså, inte kartan) brukar ligga runt 5-600:-
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Uppgradering av kart-CD vore en bra idé för leverantörerna. Du prenumererar och får nya CD så fort de kommer ut till lägre kostnad än nu. BMW tar väl så där 2000 kr/st för sina CD i Sverige. Kommer du förbi en välsorterad handlare i Tyskland ligger priset på drygt hälften - även på en Skandinavien-CD
Styrman1:

Det här med gyro och koppling till hastighetsmätare har jag aldrig hört förut? Vilka bilar har det? Det måste vara rätt nytt va?

Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Uppdateringar av programvara brukar kosta väsentligen lägre än den ursprungliga. Så icke i bil/navigationsbranschen. Varje ny CD kostar cirka 1800-2000, oavsett om du redan har köpt en. Detta har jag påtalat för min lokala BMW-handlare - som också har förståelse för att prissättningen är åt h-e för nya CD. Skillnaden är ju den att vid uppdatering av ett program så får man ju bara det som är nytt och laddar ner detta. Vid köp av CD så får man ju all information som är ny plus allt som man hade tidigare. Verkar vara en svår nöt att knäcka.

TIPS: Skaffa dig kamrater och be att få låna skivan. Bara för att titta på den - kopiering är ju inte tillåten......

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Ralph,
Uppdatering eller ny programvara spelar ingen roll vare sig för BMW eller dig. Du har ju redan den gamla programvaran så det är en uppdatering för dig i vilket fall om du förwstår vad jag menar - och borde alltså betala för uppdateringen. Enligt min erfarenhet så står BMW-verkstan för CD-skivan för det mesta när det gäller en uppgradering - när bilen är någotsånär ny... När den blir gammal får man betala - men det finns väl knappast någon som kan hindra att man går ihop några stycken och låter skivan cirkulera - på verkstan betalar de väl inte per uppgradering från CD-n till BMW vad jag kan förstå!

Gaggigt - ja kanske de!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.