|
|
|
|---|---|
|
jag undrar om man kan använda sig av original vippor och fjädrar om man byter till en 272 eller 284 graders kam på en 323 -84? någon som har erfarenheter? 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 | |
| Hårdare fjädrar är ju att föredra om du vill varva mer med bilen! | |
|
jag hade inte tänkt varva mer....effekt/vrid slutar ju i princip vid 5000 så mer än det blir det inte... men det är alltså inga problem att använda original? en sak till, ska jag välja en 272 eller 284? jag vill ha en körbar maskin med bottenvrid! jag är mer intresserad av bottendrag är toppeffekt. för övrigt har jag portad topp, extraktor, filter, större avgas. mvh// Martin 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
Det finns två orsaker varför man byter till hårdare ventilfjädrar.1 Är att slippa venttilsläpp och 2 är vid byte av kam mot en med högre lyft är att slippa att ventilfjädrarna bottnar, vilket i sin tur kan orska fjäderbrott. Om du vill ha en så körbar bil som möjligt, så välj en snäll kamaxel. |
|
|
Vill du ha bottenvrid så byt inte till en vassare kam! Om du vill ha bottenvrid i din m20 så bygg en motor på 2,7l och/eller överladdning! |
|
|
Tjena Martinfs! Jag ska göra ungefär likadant med min 323:a...portad topp,kam å filter m,m... Jag snackade med Enem häromdan och han (Janne) rekommenderade en 280gr kam..som skulle funka bra på gatan...bra mellanregister och bara marginellt sämre tomgång...det låter väl inte så dumt!... :0) |
|
|
det låter väl bra....men Pelle, är en 272 kam snäll? eller var går gränsen? bottendrag är för övrigt det bästa som finns, så jag vill ju inte att det ska försämras! tanken är att det ska bli en 2.7l ...och optimering hos TS motor på rullande lansväg. men jag ska köra en sommar först... jag har nämligen en till motor som ska borras upp, och när allt är färdigt så är det bara att byta block och så vipps så har man sig en go bil! tillbaks till ämnet. vad för fabrikat hade du tänkt Petri? och ska du satsa på 284 eller? om man får lite försämrad tomgång så vette katten....men det kaske man kan få bort med en mapping/optimering. tänkte sticka över till tyskland och Shoppa lite det är ju halva priset där! (på bildelar alltså!) 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
är effekthöjningen försvinnande liten från en trimkam i sammanhanget, så det inte är lönt eller? 323i -81, 745iA -86, 535iA -86, 318iS -88, 323i -84, 323iA -86 |
|
|
2,7 liter är nog den rätta vägen till lots of NM..!..om jag behåller bilen så lutar det nog oxå åt en större motor eller kompressor.. Fabrikat frågar du?...jo jag tänkte satsa på 280gr kam:en som Enem har...(dom slipar dom själv)...och om tomgången blit lite orolig så är nog inte det hela världen...som du själv skriver så kan nog en bra justering/optimering göra susen.. |
|
Hello Nasty |
Jag skulle nog villja påstå att en 280graders är en rätt snäll kamaxel. Ska ha en bit över 310grader i min 535:a med lyft på 12.5mm! Under 300grader så är det nog inga probl att få det o funka felfritt för gatbruk, jag ska anv. min för gata. MVH/Henrik Kör tills det rasar |
BOGEYMAN |
Mycket snack om grader jag kan säga att tex så kan en 284 graders vara vassare än 293graders eller vad det nu kan vara och det beroro på nockvinkeln som ligger på 112-110 på turbo bilar 110-108 på gatbilar 108-106 eller mindre på räcerbilar så durationen är kanske inte jätte viktig i detta samanhang |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.