AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.129

AC under vintern

Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Jag undrar om myten stämmer att man skall köra med AC'n igång hela året. Även på vintern?
Man kan ju tycka att det är lite onödigt nät det är minusgrader ute.

Hjälp.
El
338
ElNiko
325iT-92
Man brukar säga att det är bra att "motionera" den lite då och då under vintern genom att dra på max kyla i några minuter, detta för att ventiler inte ska kärva igen...
/Niklas
Mo
227
Monsoon
320i -06
Saphire Black Metalic
Ok, men man bör alltså inte ha på den hela tiden?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bör och bör, det finns inget negativt att köra med den på. Det enda man vinner med att stänga av den är väl att man spar några centiliter bensin....?
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Jeg har den på hele tiden...klimaautomaten renser vel luften også? Eller trenger man inte ha på "ac" for at luften skal bli frisk?

Tycker luftforholdene blir mycke bettre med klimaen på, selvom det inte er varmt.
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Precis. AC:n avfuktar luften så rutorna torkar mycket snabbare än annars och man slipper imma (som är ett förbannat jobbigt problem annars).
Således är AC:n är lika användbar på vintern som på sommaren.
Fa
227
Falcon
325 -93
När man kör kliman så "smörjs" även slangar av oljan, då köldmediet är så lätt flyktigt så tränger det igenom slangar som är torra från olja.
mv Peter
Köld medlet är ju gas...

Har hört nått om att tätningar till ac kylaren kan torka ut om man kör hela vintern utan ac..... Men för min del så är ac:n på 365 dagar om året, funkar ju lika bra när de är kallt som varmt :)

El
338
ElNiko
325iT-92
Nja, köldmedlet är både gas och vätska på samma gång. Kompressorn komprimerar köldmedlet så att det blir vätska och på så vis kallt (lika kallt som köldmedlets kokpunkt), när sedan luften passerar "ac-kylaren" (i brist på bättre ord..) så överför luften värmeenergi till köldmedlet som m.h.a den tillförda energin övergår till gasform igen. Ungefär som ett kärnkraftverk, fast tvärtom...
Hoppas jag var tillräckligt luddig..
/Niklas
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Jag kör AC hela tiden och lär göra det under hela vintern. Imman försvinner på en gång. Måste säga att klimatanläggningen är mycket bra i min E36! Mycket bättre än på de Audi vi haft!

//Thorssa
minst 5min i veckan ska AC vara på
Maha
AC:n avfuktar ju luften åxå. så det är mycket en komfortfråga...

Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Hjelp!

I dag hjalp AC ingenting mot imma på ruten, det ble bare mer imma. Var tvunget til å vente minst 5 min før den forsvant. :( Kan det bero på fläktmotstånden?

Fläkten blåser ujevnt (det hørs spesielt på full blås), og dårligere enn før tror jeg. Auto - halv styrke - kjenner nesten ingen luft om jeg holder hånden foran den åpningen ved dashbordet. (Nei, kanalene er inte lukket igjen).
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Morten:
Om det blev värre när du körde AC:n/fläkten så kan det kanske vara ditt kupéfilter som är igensatt.
Ett smutsigt filter håller både det ena o det andra ;-)

Är filtret igensatt så orkar inte fläkten blåsa igenom, alt. om du bytt filtret och det blivit något fel i monteringen!? Kanske..

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Morten M:

Ni kanske har en annan imma i Norge:))))du har väl en knapp defroster prova om det inte går snabbare med den.
Axel
Hur mycket ACen drar extra bensin är helt upp till ute tempen.Vid hög temp måste kompressorn jobba upp ett högre tryck i kondensorn (för att få effekt) och tar då mer kraft(mer bränsle),vid låg temp har den en mycket lättare arbetssituation och en mycket försumbar ökad bränsleförbrukning.Så ha ACen igång året runt det finns bara fördelar och mycket små nackdelar.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Patrik: Microfilter ble byttet for inte så lenge siden på BMW. Det står iaf i serviceboken.

starre: Defroster gjør vel inte annet enn å skru opp til fullt blås? Jeg forsøkte med den, og imman forsvant når luften begynte å bli litt varmere. Men det tar jo en evighet.

Kan det bero på at det helt enkelt var mye imma/tåke i luften ute?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.