|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte starta en tråd inför vintern... Vad ska man tänka på och vad behöver man ha? * domkraft (biltema) * bockar (biltema) * torrboll i kupén * kapell * plocka ner hjulen, fetta in bromsok och skivor? fler tips???synpunkter?? | |
|
Sök på tidigare inlägg, finns hundratals om detta... |
|
|
domkraft och bockar? menar du att bilen ska stå utan hjul? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
Beamerman: plocka ner hjulen och fetta in bromsok & skivor? Hmm, har inte prövat det förr, men kan ske du har lite tips? Bor du i gbg? M Coupe "it´s a lot like nothing else" |
|
|
Verkar lurigt att fetta in skivorna, gäller att man får bort allt till våren :) /Henrik |
|
|
Det är tydligen jäkligt viktigt att fetta in ok & skivor om den ska stå över vinter, det ärjar och rostar annars enligt mekaniker. man ska helst också ta av hjulen, vilket kräver bockar för att inte däcken ska bli kass, och ärja fast i bilen... |
|
|
Fettar du in skivorna, bör du nog byta beläggen efter rengöring innan påställningen igen! Det räcker med en liten dutt fett på beläggen för att det skall bli värdelösa (går inte att rengöra då fettet/oljan sugs in i beläggets friktionsyta)! Ovanstående gäller givetvis om man får för sig att fetta/olja in friktionsytan på bromsskivorna! Navet bör man alltid fetta in med t ex kopparpasta, innan man skruvar på hjulen, oavsett om man skall ställa av bilen eller köra med den. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vad är en "torrboll" ? Inte menar ni att min chef ska sitta i bilen under vintern :-) |
|
|
Ingen som vet vad denna torrboll är? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
En torrboll är en liten plastboll med hål i som drar till sig fukt, vetefasen hur det fungerar, men det lär tydligen vara ganska effektivt. Tror det finns att köpa på exempelvis Coop och andra stormarknader. ///M Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :) |
|
|
Clas Ohlsson har oxå denna "chef's attrapp" till försäljning. Behöver man verkligen fetta in skivor och smörja och greja om bilen står i ett varmt och gott underjordiskt garage. Blir aldrig mindre än 15° där nere. Jag tänkte bara lägga ett skynke över för att slippa dammet. Man kanske skulle öppna rutorna en smula, för luftväxlingens skull. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
BoZton Grodan |
En Torrboll är en lastbehållare men hål i locket. I behållaren ligger en påse med salt. Det torra saltet drar till sig fuktan genom hålen i locket och omvandlar fukten till vatten som i sin tur hamnar på behållarens botten. Lättast finner ni nog torrbollar hos husvagnsåterförsäljare, kanske hos järn/ trähandlare eller välsorterade "Gör det själv"-butiker. Att fetta in skivorna om bilen står någerlunda torrt tycker jag verkar helt befängt. Däremot Är det ju aldrig fel att plocka ner klossarna, rengöra & smörja upp anliggningsytor. Tror inte heller att man ska plocka av hjulen, palla upp och fixa allt för mkt. Tryck i lite extra luft så hjulen inte står och blir ovala. Fyll upp tanken, byt olja, ställ in torrbollen och koppla av batteriet och för helsike...glöm inte att kolla vätskorna så att inte era små sköneter fyser sönder. Finns möjligheten att starta upp bilen så att den kan bli ordentligt genomvarm samt att låta AC´n gå så tror jag inte det är fel. Underhållsladda batteriet någon gång under vintern. Så ska jag göra med min i vinter ialla fall* // BoZton |
BoZton Grodan |
Jag har mina rutor stängda. Luftväxling.. nae..varför bjuda in mössen? Jag satte en musfälla i kofferten & en i kupen för säkerhetsskull. Lade ett akan över det nyimpregnerade taket. Lite damm går alltid att spola av. Den lilla ytrost som kan bildas på skivorna går att bromsa bort. Tänk på att sätta in bilen när den är torr & varm. Skulle den inte va blänkande ren är det ingen större fara....bättre det än att den är fuktig & nytvättad. // BoZton |
|
Grodan, har du ost i musfällan? finns inte risk att det börjar stinka och sätter sig i lädret? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
BoZton Grodan |
Skrattar ... har inte tänkt på det... Tror att osten torkar ganska snabbt & inte luktar direkt. Man behöver ju inte rigga fällorna med Game Ole....ler* // Boztongurka (funkar kanske) |
BoZton Grodan |
Z3 fyra evigt. Tänkte på det...du har ju en (ost) Cupa...ler.. så det funkar nog med ost i fällan* Skämt å sidå ..gillar din kärra skarpt och vill gärna veta lite mer om kompressorbygget. Har du installerat själv? Har du bilder från installationen? Vad kostar ett sådant kalas?.. Tror att min Groda skulle uppskattat det* // BoZton |
|
Bozton Grodan: Länk. Fast sedan dess blev det oxå lite förändringar. mest synliga 18" Momo fötter. Tror säkert din groda skulle må bra av det. Man kan kanske säga att de skulle bli en friskt fläkt av det ;-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! /// Missa inte GoCart Kvällen 25 NOV. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.