|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har ingen sådan bil, men är ändå intresserad. Är inte en bandpasslåda det optimala för det 'omöjliga' problemet med bas i sedan kaross? Larvigt att spela genom ryggstöden, eller hur? Såg i bilstereo tidningen någon som byggt det i en S60. Väldigt smidigt med en helt inkapslad högtalare och bara en slang som mynnar ut i hatthyllan. Slippa högfrekvent ljus automatiskt och även kant-distorsion från elementet mm. Slangen kan ju helt eller delvis ligga utanför lådan. Min enda fundering är det relativt smala frekvensområdet, samt att frekvenskurvan inom det området är så plan. Den lilla volymen i kupen gör ju att basen förstärks med 12 dB per oktav enligt vad jag hört någonstans. Får man inte för mycket bas, helt enkelt. Någon med erfarenhet? Finns något färdigt att köpa som kan rekommenderas? Mulle | |
|
Jag är intresserad av att få en sådan låda måttbeställd till min e36 sedan. Om vi är fler som vill ha en kan vi nog förhandla om priset. Att bygga 1 eller 10 stycken är ju ingen större skillnad. |
|
|
Jag vet en duktig snickare, men som sagt, det krävs att det är några stycken för att priset skall bli bra. En bekant vill också bygga en sådan låda till en A6'a, men eftersom lådan inte måste nå upp till hatthyllan räcker det nog att vinkeln mot ryggstödet är ok, och att den inte är för bred. Med infinity kappa perfect 10' blir volymen 28 liter och frekvens bandet (-2dB) 30 - 80 Hz. Slangen 85 cm lång och 10cm tjock. Lämpligen har men en del av den i lådan. Mulle |
|
|
Låter skumt. Att återge bas handlar ju trots allt om att förflytta luft eller hur? Ingen komersiell högtalartillverkare jag känner till skulle drömma om att koppla en relativt lång "slang" till lådan. Måste bli stående vågor och resonanser, för att inte tala om blåsljud vid de lufthastigheter det skulle vara tal om för att återge låga frekvenser. En bandpass eller basreflexlåda (porten alltså) kan ju egentligen inte ens ställas för nära en vägg osv om man skall vara petig. Att då hänga dit en "slang"? Jag tvivlar, men man kanske sitter fast i gamla "värderingar"? +12dB/oktav i basen i bilkupén? Nja kanske inte riktigt. Bilkupén är igentligen hopplöst liten för att kunna "återge" låga toner korrekt. Våglängden vid t.ex 50Hz är över sex meter, man sitter så att säga "inuti" högtalaren. Man får ordentliga fasfel beroende på var man lyssnar i kupén, ibland förstäkt ibland svagare ljudstyrka. Eller snarare högt eller mycket högt om man kollar i en del bilar med multi 15" osv. Men korrekt?? FP |
|
|
lådtypen heter 4'e ordningens bandpass konstruktion. Inget revolutionerande på det sättet. Jag tror att den är mindre vanlig eller direkt ovanlig eftersom den kräver en innervägg och därför blir mer komplicerad att bygga. Dessutom faller känsligheten med 12 dB per oktav utanför bandpass området. (4'e ordningen helt enkelt) Lådan består av en sluten låda med en basreflexlåda frampå, kan man säga. 'slangen' är porten helt enkelt. Jag har kört WinISD och fått volymer och portlängd. Iochförsig lite misstänkt med en längd på 0.80m. Kan det vara fel enhet? Det är förmodligen bra om inte 'slangen' är för mjuk ;-) Även en vanlig basreflex kan man välja att lägga röret utanför, fast där samverkar ju element och port på ett helt annat sätt, så det är inget alternativ att lägga porten i hatthyllan med en sådan låda. 12db per oktav förstärkning, vill jag minnas att jag läste som kommentar under ett diagram från Infinity där både känsligheten över frekvensområdet på oändlig baffel och i bilkupe var inritade. Jag var lite skeptiskt när jag såg det, därav frågan. Hur som helst måste det vara mycket beroende på bil, tycker jag. Just det faktum att de långa våglängderna är så stora i förhållande till kupeutrymmena borde eliminera resonanser och konstruktiv/destruktiv interferens. Känsligheten över var man sitter kommer först när våglängden får samma storleksordning som kupen, eller hur Folke? För en sub blir det aldrig aktuellt. Fasfel/tidsfel är en annan pilsner/mardröm, och det vore intressant om någon som provat haft problem med attack pga detta. Jämfört med en sluten låda har denna lådtyp betydligt högra grupptidsfördröjning. Mulle |
|
|
Kan kanske vara så att det är vid "midbas" som interferenser är som värst. Alla kaviteter, bilkupéer, bagagerum osv har ju sin egenresonans, som ändras då man lastar, sätter folk i bilen osv. Vid resonans blir det ju helt klart en topp osv, olika vid olika tillfällen enl. ovan. Kanske vid vissa frekvenser blir det utsläckning, t.ex halva eller dubbla res.frekv? Blir rätt komplext detta... Kanske man får nöja sig med att det spelar rätt bra ändå, huvudsaken är ju att ägaren är nöjd. FP |
|
|
Jag har två JBL L+C 1050 (tror jag de heter) hemma i en portad låda som inte används. Har funderat på att bygga en alt. två bandpasslådor till dessa till min e36 coupé. De jag köpte elementen av (Nårdik) påstod att dessa skulle spela väldigt bra i en sån låda, och jag är övertygad om att det måste vara det bästa sättet att komma undan problemet med "för tätt bagageutrymme". Problemet är dock att jag inte är nån expert på att bygga lådor. Den portade jag byggde spelar iofs mkt bra i mina öron, men det är ju trots allt ganska mycket knepigare att bygga en bandpass än en "vanlig" portad låda. Dessutom har jag redan hjälpligt bra bas i bilen genom två open-air 10:or bakom ryggstödet bak... Men nån dag när jag får tid och lust blir det nog en bandpass som portas genom hatthyllan (2x4"??). Jag hör givetvis av mig med resultatet =) //Koffe |
|
|
Jag hittade inte dina element i WinISD, men testade på kul med JBL LE 10A. Enligt den är 33,6 + 50,1 liter bra volymer, och ett 4 tums rör skall vara 188mm långt. cirka 32Hz - 85Hz skulle du få ut och vid 35Hz någonstans skulle grupptidsfördröjningen bli 16ms. Anledning att skaffa någon DSP lösning? Du kanske kan tänka dig att skiljas från det ena elementet? winISD hittar du på Länk Mulle |
|
|
Visst skulle jag kunna tänka mig det, men eftersom jag ändå äger det känns det ju som att man vill använda det =) Har en låduträkning hemma från Nårdik (Gjord med ProBox2000, tror jag... Backes progg iaf), men jag kommer inte ihåg siffrorna i huvudet... Hur blir det om man gör två separata, likadana lådor då? En "på varje sida" i skuffen... Hur stora ska kammrarna vara i varje låda och hur långt blir röret? //Koffe |
|
|
Man vinner inte så mycket på att använda dubbla element rent generellt. Man får 3dB mer ljud, fast karaktäristiken är den samma. Förutsatt att man har tillgång till dubbla effekten så klart. Bättre då att köpa ett dubbelt så dyrt element, åtminstånde med tanke på vad det kostar i utrymme med två lådor. Så du kan lika gärna sälja ditt ena element jättebilligt till mig ;-) Beträffande lådvolym; ta reda på exakt beteckning på elementet. Det skiljer mycket på vad man bestyckar med. Det finns massor med JBL element i WinISD, men inget med den beteckning du angav. Mulle |
|
|
Elementen heter JBL LC-C1050W... Finns inte det kan du ju alltid mata in parametrarna direkt: Baselement 10", 25 cm Nominell effekt 100 W Max effekt 400 W Känslighet (2,83V/1m) 92 dB Frekvensområde 38 Hz - 800 Hz Resonansfrekvens Fs 29,5 Hz Qms 4,39 Qes 0,29 Qts 0,268 Vas 71 liter Mms 74,99 gram Levc 2,02 mH Om du vill =) Men det är lugnt annars... Finns alltid andra som räknar =) MVH //Koffe |
|
|
Fattas lite nuffrer. Sd, BL och Xmax. Hittade en hos JBL som hette S1050W. Samma siffror som du sa, men dessutom Revc: 3.52 Ohms Fast å andra sidan var dom så hyggliga att uppge dessa data: Bandpass Enclosure - (sealed chamber): 28.31L Bandpass Enclosure - (vented chamber): 19.82L Bandpass Enclosure - (port diameter): 101.6mm Bandpass Enclosure - (port length): 203.2mm Verkar väll lagom stort? Mulle |
|
|
Ser ju riktigt bra ut det där! Jag kopierade bara parametrarna från Nårdiks hemsida, och förutsatte att alla data var med... Till saken hör att de har skrivit fel förr, så dat kanske är S1050W jag har =) Well... man tackar för hjälpen iaf... Fast det kan nog dröja ett tag innan jag kör igång och bygger... //Koffe |
|
|
om ni ska beställa några baslådor så är jag oxå med på det för jag har samma problem me min... men jag har 2 alpine basar och jag vet inte om det blir bra ljud i en bandpasslåda me såna... |
|
|
Koffe och jag har mailats lite. Jag vill bygga en en-elements låda, mest som experiment. Vad exakt har du för element, hoffman? Mulle |
|
| vet ej beskrivningen på dom för jag har inte fått hem dom än, men det är två 10":are av märket alpine... skriver vilka det är så fort jag har fått dom... | |
| Bandpasslåda en låda med basen i en mellan väg & utblås på båda sidor basen? Ska se så jag har rätt för mig bara? Ska man ha bandpass i en coupé? | |
|
Nästan. Den ena kammaren är sluten. Rätt vanligt är att man använder två element med varsin sluten volym och en gemensam mittkammare som har porten. Mulle |
|
Phille |
Vadå fjantigt att spela igenom ryggstöden.. rygstödet får flytta på sig.. :) eller så gör man som jag.. skär sonder mittdynan och bygger en port in från baslådan låter bra förutom hatthyllan som skakar och låter fult.. :( visst bandpass e helt ok men låter inte lika bra som en sluten låda.. och man skall ju absolut inte hålla på att leka med basrexlex och sånt.. urch!.. :) Nobody is Perfect Im nobody... :) |
|
tänkte bara säga att det finns 2 sorters banpasslådor: en bandpasslåda i 4:e ordningen är ett slutet rum där basen sitter och rum där det sitter ett basrör, basen ska peka ut mot reflexrummet. en bandpasslåda i 6:e ordningen så är det reflexrör i båda rummen. så nu till min fråga om nån vet det: vilket blir bäst ljud 4:e eller 6:e ordningen? |
|
|
4'e eller 6'e ? Om man får dömma av beteckningen så faller känsligheten med 12dB per oktav med 4'e ordningen, och med 18dB med 6'e ordningens låda. Känsligheten borde vara bättre i passbandet. Om jag fortsätter att gissa borde det ha betydelse hur man monterar de båda portarna i relation till varandra. Man kan lyckas olika bra menar jag. Gissning 3 är att lådan borde bli något större. Inte fjantigt att spela genom ryggstödet? Tja. Du kanske har högtalarna bakom soffan hemma också, Phille? Men seriöst. Visst får ryggstöd mindre betydelse ju längre våglängden blir. Fast utanför bilen skulle jag nog inte vilja ha bashögtalaren iallafall! Eller? ;-) Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.