|
|
|
|---|---|
|
Vad kan vara problemet om motorn nyligen börjat gå otroligt ojämnt? Den startar lite sämre och man måste gasa rejält från stillastående för att inte få motorstopp. Inget drag på låga varv och ryckig/ojämn gång för övrigt. Har gjort inspektion II för 800-900 mil sedan. Känns som den inte går på alla cylindrar, eller nåt. Tacksam för tips. | |
wowe |
ooopppsss jag sitter i samma sits med ny service på inspektion II. |
wowe |
Jag har slått i STP Total Cleaner som finns i silverflaska och det börjar faktiskt ge lite resultat. |
|
Har haft ryckig gång, då var det vevaxelgivaren, detta inträffade också direkt efter inspektin II, BMW sa att det var slumpen. syns på analysen, be BMW koppla upp bilen så får du svar. Ett annat vanligt fel, om det inte är givaren,är bensinpumpen, och är det den, lägger den snart av helt och du blir stående |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med ovanstående vevaxelgivaren är ett hett tips. Blir den defekt så ska tydligen elektroniken ta signalen från kamaxelgiveran istället för att inte bilen ska bli ståendes i nptt gathörn, men med ovantående körproblem. En avläsning av felminnet säger i såfall vad som är fel. ///MVH Hasso Länk |
| Är det dyrt att byta kamaxelgivare? Jag ringde precis BMW i Segeltorp och dom vill ha 650 kr för att göra en analys. Är det rimligt? Har läst att många fått analys gratis... | |
| Jag menar ju förstås vevaxelgivare.... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vevaxelgivaren kostar ca 750 spänn och du kan byta den själv. Men det är ju bra om de kan få en dataavläsning av minnet. så du vet att det är detta fel innan du byter. Men 650 spänn är hutlöst, kolla med Bil&Motorteknik tex . Det finnas andra som kan läsa av denna felkod,behöver inte vara BMWs eget DIS utan det funkar med andra program också. ///MVH Hasso Länk |
| Ja, nu startar inte bilen, hehe. Är det då bensinpumpen som lagt av, som alfa164 säger. Bilen går igång men dör lika fort. Vad kostar en sån? | |
|
Koster ca 1000kr på BMW, lyft baksätesdynan skärupp gummit höger bak finns liten anvisning på gummit. tar ca 20 min att byta. Kolla först att du har ström fram till pumpen genom att mäta på samma gång som du kör startmotorn, det kan ju vara glapp någonstans. |
|
|
Finns det inte två olika bensinpumpar? Hur vet jag vilken som är trasig? Hur testar man att pumpen är trasig? Tack för hjälpen |
|
| Du kan lyssna om den brummar när du kör startmotorn, gör den inte det är den kass, förutsatt att den får ström som du kollar enl tidigare skrivet. Den sitter i tanken så var försiktig med eld mm. mät innan du lossar | |
| Hittar ingen instruktion på gummit, men måste man alltså skära sönder gummit? | |
| Ja, nu är bränslepumpen bytt. Bilen går dock ryckigt allafall...Den går ju dock, men totalt ojämnt och speciellt under 2000varv. Är det möjligt att det är nån av de här givarna som strular i samband med pumpen, eller har mina tändstift tagit stryk när jag startade bilen ett par gånger fast den dog hela tiden? | |
|
Hej, Kolla med lite startgas runt insugen och slangar så att det inte är en vacuumläcka du har. Gjorde ett test själv då jag hade ungefär samma symptom och konstaterade att bilen (523-97) tog tjuvluft. Men som Hasso mfl säger så är avläsning av felminnet guld värt. Mvh // Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.