|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har följt ”historien” med Hosses X5:a och dieselvärmaren (på forum samtliga mod) men för att inte komma alltför långt från ämnet börjar jag en ny tråd här med anledning av att jag (inspirerad av Hosse) ”funderar på” att ”konvertera dieselvärmaren (som idag lever ett helt eget liv) i min (Hustruns) E39 (530d –00) till parkeringsvärmare. Enligt kontakt med BMW-tekniker fixar man det med en ”omkodning” (under förutsättning att man har navi) + att man ska/bör/måste montera en slangsats för att allt ska bli bra. Btr. slangsatsen är det lite varierande bud, en källa säger att utan denna blir värmen i kupén bristfällig (fortfarande is på rutor osv.) medan nästa källa säger att det är risk för överhettning av värmaren när motorn inte är i gång??? Nåväl detta kan jag väl leva med………..men nu till pudelns kärna: dansk proffs på eftermontering säger att klimapanelen m å s t e bytas till annan, men i den 13-sidiga monteringsanvisning för eftermontering (omkodning) av ”Standheizung“ finns inte ett ord om detta! För att göra det hela ännu mera förbryllande finns det 2 olika artnr för klimapanel – ja just det – med och utan Standheizung. Btr. X5 är det ingen tvekan, klimapanelen m å s t e bytas, men å andra sidan har ju X5 ”ärvt” 5-seriens el, kablage – ”ja alles”! Min fråga är: har nå’n gjort den här operationen tidigare och ”vet” alla turer, kanske även kostnader för slangsats och ev. klimapanel (kodningen ville ”min” BMW-filial ha ca 400:- för). Mvh/Saij | |
|
Hej! Har oxå följt och sökt på detta eftersom ändå värmaren finns i bilen men det leder ingen vart så jag kontaktade BMW och fick följande svar: RENT TEORETISKT GÅR DET ATT KOMPLETTERA MOTORVÄRMAREN, MED TID/FJÄRRKONTROLL I PRAKTIKEN ÄR DET REJÄLT DYRT OCH FUNKTIONEN ÄR ALLT ANNAT ÄN SÄKER OM DU INTE HAR VÄRMEINSTÄLLNING FÖR DIESEL- VÄRMAREN I VÄRMEDISPLAYEN REKOMMENDERAR JAG (EFTER OTREVLIGA FÖRSÖKSMONTERINGAR) ATT DU MONTERAR ELEKTRISK VÄRMARE |
|
|
Halloj, har oxå hör att det är ett krav med navi, men jag tror inte att det är helt sant, då programmering av värmare även kan ske med MID:en då man har option 555 dvs bordcomputer. Så ifall någon har gjort denna omprogrammering på en bil UTAN navi så please informera mig. /BG |
|
|
Tjena! Nu är inte jag helt färdig med min ännu, men hoppas att Molin Bil skickar sakerna snart:-) Enligt webastos hemsidor, så bör det gå med ekstern timer, fjällkontroll eller liknande. Men det var kanske inte det du tänkte på? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse: Ne, jag hade tänkt att man bara med hjälp av DISplus kan programmera in timer-funktionen, då den externa timern är både ful och dyr. (BMW Gbg vill ha ~ 5000 + montering) Saij: Vad är det för monteringsanvisning du refererar till ? Står det nåt i den om att navi är ett krav ? Du kanske kan maila/faxa över den till mig ? /BG |
|
|
Hej BeGe! Du har mail! Mvh/Saij |
|
|
Saij och andra, igår fick jag min värmare inprogrammerad. Jag har som sagt ingen navi, utan den "stora" datorn option 555. så här går det till, så att ni kan instruera era BMW-tekniker ;-) Anslut DISplus tändning på Gå till menyval eftermontering, välj sedan kupévärmare och bekräfta sedan detta. slå av tändningen 10 sek. slå på tändingen igen och kontrollera att "HEAT ON" finns på MIDen, Ev. kan språkinställningen ändra sig till tyska, om så är fallet får man ta ett varv till med DISplusen /BG |
|
|
Har nu se’n ett par veckor haft parkeringsvärmarfunktionen inprogrammerad och ”testat” lite. Efter ”varningar” både från lokal verkstad (testa försiktigt, kan vara risk för överhettning av värmaren pga. Sämre cirkulation då motorn ej är i gång) och BMW teknisk support (ger inte tillfredsställande uppvärmning av kupén när kompletterande ventil/slangsats inte monteras). Följande kan konstateras: motortem efter 30 min drift ca 40 C (vid utetemp 0 C), kupétemp nja mätte inte men så där OK. Isen på rutorna tinad men snön hade inte smält bort. Vad detta betyder vid –15C vet jag inte riktigt, men helt klart är det inte samma ”fjong” i kupévärmen som om man hade ”äkta” kupévärme med alla slangar och ventiler som ska till, så det här ÄR nog ett ”snikalternativ”. Det ÄR nog lite ”skillnad” på ”komplett” parkeringsvärme och att progga om OBC:n, både i funktion och pengar. Att få det inproggat kostade i mitt fall 424:- kr då kollade vi alla felminnen och även mätarställning i LKM:en. Mycket fin service och hjälpsamma på alla vis. Fick även veta att ”det säljs LKM:ar som bara sjutton” det är tydligen bara att ”byta” och den nya LKM:en ”köper” efter några mils körning den ”backade” mätarställningen i kombiinstrumentet. Ett tips här är att kolla (i DIS:en) LKM:ens tillverkningsdatum som bör vara ett par månader tidigare än bilens ”byggdatum”, är den av senare datum ÄR den bytt av någon anledning. Självklart KAN den ha gått sönder men då bör det finnas ett servicekvitto på detta, annars blir man nog lite misstänksam. Mvh/Saij Se även denna tråd: Länk |
|
|
Vad har slangpaketet för ett artikelnummer om man skall byta det? Asken |
|
|
Har också följt debatten om dieselvärmare med intresse. Hade en tid bokad i morse hos en stor BMW verkstad för att "koda in" "Aux heating" i navidisplayen, detta har föregåtts av flera diskussioner med verkstaden som aldrig har gjort någon liknande manöver och har varit ytterst tveksamma. Efter att bilen spenderat en timma inne på verkstaden var beskedet att en monteringssats för 775:- plus montering, totalt ca. 3000:- behövdes för att aktivera menyn. Innehållet i satsen var inte känt, men troligtvis kablar? trodde de. Om man sedan vill ha slangsatsen för att kunna värma endast kupén skulle den med montering gå på 8000:- ytterligare. Jag har en 530d med navi och en Thermotop Z/C. Ska man lägga ner att försöka få till detta för en rimlig peng och satsa på elvärmare istället? /T |
|
|
titan8: Vad är det för "monteringssats" som behövs? Det räcker med att programmera om OBC'n. Dock får du inte full värmarkapacitet se Saij's inlägg. Men varför inte börja med omprogrammeringen (5 min. arbete) och om du inte tycker att värmen räcker komplettera med en slangsats. /BÅ Elvärmaren har ju den begränsningen att man behöver ett eluttag i närheten |
|
|
titan8: Har Du dieseldriven tillsatsvärmare i bilen? Har för mig att "nyare" dieslar har "eldriven" tillsatsvärme men har inte koll på från vilken tillverkningsmånad. HAr Du dieselvärmaren så är det (borde åtminstone vara) en enkel match (att få snikvarianten), precis som BeGe skriver. Mvh/Saij |
|
|
Jodå, jag har dieselvärmaren monterad, den flåsar tungt och luktar fotogen utanför förardörren kalla dagar... Det ni föreslår är vad jag försökte få BMW att göra, men utan att lyckas. Har ni någon kontakt på BMW tekniska avd. eller ute på en verkstad som kan detta bra som jag kan vidarebefodra till "min" verkstad? De har nämligen inte en susning och har tjatat på mig att kontakta Webasto istället för dem... Saij, vilken verkstad gjorde "kodningen" på din bil? /T |
|
|
titan8: Kolla mailen............. /Saij |
|
|
något för er med diesel +extravärme: Länk Mvh, Steaman |
|
|
Ni som låtit programera om eran obc för parkeringsvärmare, vilken verkstad har ni anlitat och vad kostade det er? Jag har kollat med Carlsson bil i Örebro, men dels verkar dom inte veta hur eller om det går och fungerar det vill de 1000:- för det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.