|
|
|
|---|---|
|
skall byta skärmkant på min e34:a, höger bak, den är full av vattenbubblor ca 5 cm upp på kärmen, förmodligen efter ett tidigare mindre bra utfört lackjobb. Jag har viss erfarenhet av sådana här jobb, men skulle behöva lite råd. - Hur är bäst att fästa den nya skärmkanten, med "överlapp"? - när man väl punktat dit den, vad lägger man på sedan för att så länge som möjligt undvika att rosten kommer tillbaka? glasfiberspackel.. eller behövs ytterliggare ngt. under det? -när det sedan är dags att lackera,(svart metallic) jag räknar med att få vattenslipa efteråt, då jag inte är någon mästerlackerare. Men vad är bäst, att inte snåla på klarlack och kanske därför riskera någon rinning, eller att lägga en "apelsinlack"(förhoppningsvis inte) och slipa ner till önskad yta? Tacksam för tips! magnus | |
|
Är den så dålig att den måste bytas? Det är mer jobb än man tror att byta skärmkant på ett bra sätt,själv kör jag med falstång sen punktar jag upp alltihopa för att slutligen helköra.Glöm inte insidans rostskydd. mvh/trucker Länk Länk NY |
|
|
Jo, den är ganska kass, lagade för nåt år sedan men det har kommit upp rost på nya ställen. Är inte risken stor att plåten slår sig av värmen när man helsvetsar? magnus |
|
|
Finns alltid risk att det slår sig,kör på låg amp sen får man byta ställe hela tiden,jag brukar köra ca 20-30mm åt gången.Det är i varje fall rejäl plåt i din bil,då är det värre med vissa märken som knappt tål hårtork=). ps det funkar även att punkta,men själv helkör jag fast det tar mer än dubbla tiden. mvh//trucker Länk Länk NY |
|
|
Tack, för dina tips! mvh Magnus |
|
|
En annan viktig detalj är att köra med smal tråd. 0.8mm minst skulle jag rekomendera. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
| Jag har kört med 0.6mm tråd när jag svetsat bilar, går utmärkt tycker jag. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var länge sedan jag så någon bilplåtis helsvetsa nått. Finns inte tid till sånt, och bilen för övrigt är ju bara punktat ihop. Sedan skapar det nästan alltid mer jobb om man har för bråttom om man ska helsvetsa , dvs det slår sig. Men visst gjorde jag så själv förr, men det går utmärkt att bara punkta skärmkanter med nån cm mellanrum, nån centimeters falsning av skärmen med en falstång. Man kan även borra hål med nån cm mellanrum i den lösa skärmkanten och svetsa i hålen i falsen på skärmen om man inte vill svetsa i kanten på skärmkanten. Sedan kan man spraya kallförzinkning i skarven, sedan lägga glasfiberarmerad spackel i botten då det ej släpper igenom fukt, och sedan finspackla med stålplast. ///MVH Hasso Länk |
|
Menade givetvis max 0.8 mm inte minst .. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
Jag brukar tenna upp ojämnheter. Nån annan som också gör på så sätt ? Hitils har jag inte sett något spackel som inte sjunker , endå har jag jobbat på en lackeringsfirma, finns kanske bättre spackel nuförtiden ? FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
wadel. tennspackla är det ultimata, för att slippa spacklets divalater. Egentligen så ska spacklet sitta ett par månader innan man lägger på en lack så det hinnar sjunka innan och sedan finspackla det sista innan lack men vem har tid med det om man inte håller på med långtidsrenovering. Men det är möjligt att det finns bättre spackel numera allt utvecklas ju. Här har du en total misslyckat spackling av några hottentottimportörer som råkade slå igen dörren för hårt :)))) Länk ///MVH Hasso Länk |
|
oj ! FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-) |
|
ormen |
"apelsinyta" orsakas av plåtens struktur (kornstorlek) från tillverkningen, har inget med lackning att göra! Har de pressat plåten så att deformationen "drevs för långt" och kornstorleken "ökat", så blir det svårt att får en fin lackyta..... så står det i tillverkningsteknik böckerna i.a.f. |
"apelsinskal" uppstår om man har för högt tryck på sprutan och för tjock färg bland annat. finns flera faktorer med dessa är de vanligaste förutom handhavande fel. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Duger inte vanligt pp100 och kallgalv till skärmarna ? Ska nämligen byta i veckan. // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
|
skall laga den lilla mängd ytrost jag har på vf skärmkant på e36:an imorrn troligen....tänkte att jag skulle slipa bort rosten med en sån där sten som man fäster i en borrmaskin, sedan grunda med kallgalv och en annan lite tjockare röd rostskyddsfärg, sen lägga på ny färg med bmw's lackstift (färgen är mauritiusblåmetallic, vill inte spraya då det är liten yta det handlar om, + att det är svårt att få metalliclack snyggt) sen har det börjat krypa upp litegrann på skärmen, ca 0,5 cm...tänkte använda ngn form av finare sandpapper där? det har ju en tendens att bli ojämnt med stenen :) kan man våtslipa? eller vanligt sandpapper typ 1000? har lagat rätt mycket rost på e30'in :) och har gjort på samma sätt, har dock aldrig använt bmw's lackstift, hoppas att det inte blir för stora färgskiftningar! BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.