AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.331

Tomgångsproblem E39

CJ
36
CJH
530ia -02
Hej,
Jag har under en tid (ett par månader) haft problem med tomgången på min 523ia -97. Felet yttrar sig i att bilen går ned för lågt på tomgången när man bromsar in till stillastående. Detta i sin tur leder till kraftiga vibrationer i bilen. Jag har idag gjort en felminnes avläsning på BMW, där man konstaterade endast två lagrade fel: 202 och 203 dvs lambda regleringsgräns cyl 1-3 samt 4-6. Man menade dock att detta inte skulle ha någon inverkan på tomgången. Man var mycket osäkra själva vad som kunde vara felkällan, men menade att tomgångsmotorn kan behöva rengöras. Är det någon här på forumet som haft liknande symptom eller har någon idé om vad som kan vara fel?
Tacksam för hjälp!
// Calle
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
jag tror som bmw säger att tomgångsmotorn kann gå trökt det är ett vanligt problem ta av motorn häl i disel låt den stå i 30min och blås rent den med tryck luft sen är den som ny
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett vanligt fel på M52 är den vevhusventilationsklocka som sitter under insugningsröret, membranet brukar gå sönder eller också kockasar den igen eller spricker i plasten.
kallas för tryckregleringsventil artnr. 11 15 1 703 484 kostar 640 spänn.Går att byta på plats med lite klurighet enligt en 523 ägare som jag varit i kontakt med.
prova att sprya startgas runt ventilen får du se om du märker nån skillnad. Tomgångregleringen (ventil/motor) kan ju självklart vara orsaken lika väl som att någon slang spruckit och det tar in tjyvluft någonstans.

///MVH Hasso
Länk
CJ
36
CJH
530ia -02
Man tackar för tipsen, återkommer så snart jag undersökt de möjliga felkällorna.

// Calle
CJ
36
CJH
530ia -02
En liten uppdatering: Efter idogt sprayande med startgas verkar det ganska uppenbart (bilen går upp 1-200 varv på tomgång) att det är en vacuumläcka runt/mellan gasspjället. Skall inhandla en ny konturpackning på BMW under veckan och se om det återställer ordningen.

// Calle
CJ
36
CJH
530ia -02
Gåtan har fått sin lösning. Efter att ha fått hem den beställda packningen från BMW monterade vi idag isär gasspjäll, luftmassemätare mm. Döm av vår förvåning när det visade sig att det saknas packning mellan gasspjället!! Efter lite funderande har vi kommit fram till att bilen har haft symptomen med ryckningar ända sedan en BMW auktoriserad firma i väst Sverige åtgärdade toppen på garantin...(!!) Nu är packningen ditsatt och bilen känns perfekt! Helt klart de bäst investerade 23:- på mycket länge!

// Calle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Snacka om billig reparation!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tyvärr så är "konstuerade" fel det svåraste som finns att leta efter då de inte framkommer normalt .

///MVH Hasso
Länk
Jag har en 523 96:a
Jag tror att den har sprucket membran eller nåt.Hur byter jag det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.