AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.409

Besiktiga e32 sportbil.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nu är det mörkt och kallt och jag tänkte köpa en billigare e32 750 och bygga om lite för att ha något projekt i vinter.
Men vad får man göra för SBP ? dessa delar har jag fixat och tänkte sätta på en e32:a men går det igenom besiktningen då ?

Wilwood huvudbromscylinder med wilwood bromsar och pagid klossar.

Öhlins stötdämpare med en stålslang som går till en "burk" med skruv på , det går att justera dessa dämpare på massa olika sätt och de skall vara bra till enklare racing.

Stålrör för en störtbur i bilen.

Sedan köpa två billigare racingstolar med sk. 4-punktsbälte.

Ev. bygga om fram och bakvagn , fast det verkar lite väl dyrt så det blir det kanske inget med.

Får man byta bromsar , störtbur etc. ?
om inte , vad får man göra utan gnäll...

FIAT Panda - Alla borde ha en , i grillen. :-)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du får byta bromsar så länge prestandan inte försämras jämfört mot originalbromsarna.
Ska du montera bur måste bilen genomgå en registreringsbesiktning för detta.
Stötdämparna ska inte vara några problem.
Racingstolar får du ha så länge insteget i bilen inte försvåras påtagligt, dom får inte heller försämra funktionen på bilbältet (trepunkts rullbälte).
Fyrpunktsbälte får du ha, men du måste ha kvar trepunktsbältena. Bältena får inte heller inkräkta på passagerarutrymmet, då måste bilen registreras för färre passagerare.
Du får göra mindre förändringar i fram och bakvagn, men inget radikalt.

Tänker du genomföra alla de förändringar du nämnt ska du kanske överväga att registrera om bilen som "ombyggt fordon", det kan finnas möjligheter för detta. Konsultera SFRO för vidare information...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
Tycker jag låter som en dö kul ide bara att köra på=)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
ok , ja då får jag kolla vad SFRO säger , meningen med 4-punktsbälte var att de skall monteras bakifrån och baksätet tas bort...

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det går bra, men då måste bilen registreras om för en passagerare.

Jeppe

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Besiktar man bilen som ombyggt fordon (eventuellt som amatörbyggt fordon) så finns det i de regler jag tittat på inga krav på rullbälte längre, man kan alltså ersätta tidigare rullbälte med 'fast bälte'.
Då borde det vara möjligt att få igenom 'E' godkända flerpunktsbälten också. Även fästpunkterna behöver inte vara bilens original, men med liknande styrka i plåten.
Jeppe känner du till något om detta?
grym lek bil och sen montera dubbla hx50 agg eller nåt sånt ´kanske lite mindre

BMW 3,0Si-Powerd by Hx50 turbo and bilstein suspention's......

-norrland race crew-
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
niclas:
Den skulle köras på bana. Då vill man inte vara med om någon spool-up-tid på 2-3 sekunder precis...

Behåll motorn som den är eller sugtrimma den. V12:an skall ju tydligen svara ganska bra på det.
Lättar du bara bilen och bygger väghållning och bromsar som håller så kommer 300 hästar räcka och bli över.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är vad jag har kommit fram till eftersom jag ska ha en gatreg. race bil.

Bromsar är ok, men dom blir kinkiga om du har justerbar bromsverkan...åtkomlig från förarplats. men det får man ha bortkopplat när man bes ;-) Samt kan dom slå lite bakut om du kopplar bort abs verkan.
Bur, förutom det jeppe nämner så får i/ur steg ej försvåras, dvs hjälm krossar staget bör vara minimalt samt kryss i dörren inte går att göra.
Stötdämpare/fjädring, man ska har fjäderrörelse (dvs inte helt stumt) samt ombyggnatinerna ska vara väl utfört.
Hjulupphängning,, vissa ombyggnader kan föranleda att bilen bör bes genom sfro. Tex egenhändigt tillverkade styrstag osv.
Vissa saker tex svetsning i parallelstags arm ska röntgas. men annars är det ok att svetsa så länge svetsningen är god utförd.
Stolar, ska vara välfastsatta och stolarna med huvudskyddet är inte allt för välkommet pga det försvårar sidosikten (men skyddar huvudet vid crash).
Dämpare, Öhlins är jättefina grejor...som kostar därefter :-( Men det finns alt som är bra och inte kostar lika mycket..fram kan bli problem att hitta något som passar i fjäderbenet, men det går säkerligen att hitta en insatts dämpare/ fjäderben att annvända till e32 oxå. Bak är lite lättare då man kan köra med en universaldämpre (coilover).

Sen lär du komma på en massa andra saker att bygga om undertiden du håller på. Skulle bli kul om du fullföljer ett sådan projekt...har aldrig sett en 750 förvannlad till banracer (kanske beroende på vikten?)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Peller Persson: Nej det där är SFRO:s grej, så det sysslar jag inte alls med...

Jeppe

mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
wadel håll oss gärna uppdaterade om det blir nått bygge

låter som ett kul projekt och det är ju inte dyrt att köpa en 750 heller om man lix ska ränsa den på lite grejer

mvh mrhorsepower

Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=)
V12 LeMans
mr horsepower3 , har du "tryckt" ner en V12 i e34an ?
(eller har du 2st 525-motor :))) )

manuellt vxl 550 ?

det kan kan ju va ett trevligt projekt med lättning av bilen , typ wadel.

Har lekt lite med samma tanke på min 540, och när jag hade 750n .

En 1500 kg´s 750 eller 1400 kg´s 540 borde röra på sig ganska bra .

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ja det lär väll bli av med bygget , har ju fixat de flesta delarna.
Det enda jag har kvar att göra på min nuvarande 750 är att lufta bromsarna + montera dit motorhuven och sätta på fälgar.
... så tror jag börjar relativt snart. dock tror jag inte jag kommer ge mig på motorn , precis köpt en sk. 4-gasmätare så ekonomin tillåter inte att börja trimma en m70 motor. får väll räcka med 300 hästar...
Tycker det käns rätt bra med 300 hästar iaf.. den 750 jag har nu spinner loss direkt bara man duttar på gasen om antispinnknappen är urtryckt. (skall det vara så med automat?)

mr
68
mr horsepower3
550i -92
750ia -91
hej v 12lemans!

Jo det är en v12a den har varit i och ur monterad ett par gånger...sitter nu i motorstativet till förmån för headers bygge och topptrimning

inga problem o montera då den passar direkt på orginal fästena!!

håller på med rörramen(nästan klar) och störtburen nu blir nog kul om man får den klar nån gång....änvänder mig av en 535 vxllåda som jag svetsat om kåpan på tror inte den håller så länga men vi får se..

wadel !

750 tycks ju ha lätt för att spinna min gör likadant både til för o nackdelar men visst kan det vara kul o lägga av en rökare i bland med en så stor bil=)

mvh mrhorsepower

Om man inte får köra bmw är det lika bra att låta bli=)
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
kollade på två 750 objekt idag... satan i gatan va det e illa ställt med beståndet.
Efter att ha skruvat i e32:or på diverse bilskrotar i mellansverige trodde jag mig vara härdad som få - icke.
De sanna liken rullar på vägarna , fattar bara inte hur de får dem igenom SBP asså... går ju inte börja med att laga ALLT på en bil man skall bygga om , bara det blir ju 50 000 om man gör jobbet själv :-(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.