AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
544

Insug m535 E28, plastdetalj?

523i_96
Hej!

Jag undrar om det ska sitta något nötskydd för bränsleslangen som går upp genom insuget och till startventilen.

Vet t.ex Janne T det kanske? Du bytte ju din för ett tag sedan.

På insuget finns det ju tre hål som det går upp slangar och kablar igenom. Men i det stora hålet som denna bränsleslang går upp i sitter det inget plastskydd som det gör i det små hålen. Men det såg ut som det satt rester av ett runt hålet.

Men enligt ETK:n ska det bara finnas två plastskydd vilka har samma nummer. Men eftersom det såg ut som det suttit ett tidigare i det stora hålet blir man lite konfunderad.

På något sätt känns det inte riktigt att sätta dit en ny slang om det ska vara ett skydd där...ni förstår säkert...

MVH: Magnus

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Yepp det sitter en o-ring runt där som standard...

Tyvärr så "trasades" min sönder vid mitt snabbyte och jag hann inte införskaffa något nytt,så nu sitter där inget gummiskydd på min vagn.
Jag kapade slangen exakt lika lång som den gamla då har inte bensinslangen "närkontakt" med metallen...Där är det nog läge att se om inte BMW kan beställa ett nytt hur som helst.

Kostar säkert ingenting som reservdel,men jag har inte fixat det ännu :/

Mvh Janne.
523i_96
Tack Janne!

Då ska det vara ett skydd där iaf. Jag har varit i kontakt med BMW och beställt det gummiskyddet (nr 1353 1276 513) som finns i ETK:n.

Men förmodligen passar detta bara i de små hålen eftersom det står i ETK:n att det ska finnas två skydd av samma typ. Men det finns ju bara ett stort hål (det till bensinslangen) så då borde dessa skydd vara till de små hålen.

Mekanikerna på BMW trodde att det inte skulle vara något skydd där. Men jag beställde som sagt ett iaf. Det kostade 5 kronor så det är värt att chansa på att det är rätt.

Jag återkommer med hurvida det passade.

MVH:Magnus
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
annars går det ju att exempelvis ta en passande slangstump som du trär din slang igenom. kommer ge ett kt bättre skydd, kanske inte lika estetiskt korrekt.. men där nere i röran tittar inte så många..

E28 M535i TwinTurbo

523i_96
Hej igen!

Det var tyvärr fel skydd. Men jag tog och sågade det gamla förbindelsemunstycket som sitter mellan lutbälgen och slangen till vevhusventilationen mitt itu. Och det blev perfekt!

Mvh:Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.