|
|
|
|---|---|
|
har för mig att 325:an ska ha en diff men e inte riktigt säker.. en polare har en E34 535 -92 och hans diffar inte och har för mig att den oxo ska ha det.. hur ligger de till egentligen???? ........ HAHA ;p ..... | |
|
Diff har ni båda två;) Diff broms däremot var inte standard. Men fanns som extra utrusning. Inte så många som valde till det dock. |
|
|
ok.. o hur kan jag veta om jag har diffbroms eller inte bortsätt från att stå o bränna eller sladda runt en kurva ........ HAHA ;p ..... |
|
Bmw ludde |
Hissa upp bilen och snurra på bakhjulen, då ska båda snurra åt samma håll. |
|
Eller så hissar du bara upp ena bakhjulet och provar snurra. Med diffbroms orkar man inte (eller knappt) snurra hjulet. Hissar man båda hjulen snurrar de åt samma håll även när diffdreven är dåliga. Det är alltså inte en helt pålitlig metod. Kiip Spiiding! |
|
| Enklast är väl ödslig parkering när det är vått ute och se om du kan göra ringar... Inte så sofistikerat, men helt klart det bästa sättet för då ser du även om den är frisk och inte bara funkar lite halvdant. | |
|
Jag monterade idag en diff med broms(25%). Men om man håller fast ena hjulet, går det relativt lätt att snurra det andra. Betyder detta att lamellerna är slut? Säljaren av diffen menade att den var av sådan typ, som bromsade mer med ökad belastning. skitsnack? Jag bytte främst för att bli av med det vinande oljudet, men denna låter lika mycket som min gamla obromsade diff. Detta är störande med uppfälld sufflett och hörs ganska tydligt när ljudet reflekteras mot en vägg eller lliknande. Skall man tollerera ett visst sus? |
|
| elhe: tyvärr låter det som du har blivit lurad...jag har oxå nyligen skaffat en diff med spärr till min bil och det går absolut inte med handkraft att få bara ett hjul att snurra...Ang vinandet så är det nog rätt vanligt, då dom flesta diffar snurrat några(många!) mil...Däremot ska du inte tolerera det om säljaren sagt att den är ok! | |
|
elhe: Vad kör du med för olja i diffrentialen? Testa och byt till Castrol SAF-XJ, minskade oljudet i brosans e30, dock har alla e30 ett visst "malande" / "sjungande" ljud från diffen som standard. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
|
OK, denna diffen är tydligen slut. Säljaren vet att jag kommer tillbaka med den om den inte är ok. Är det samma typ av olja till bromsade obromsade diffar? Jag kör med hypoidolja från Quaker state i min gamla obromsade diff. Det låter som om man får leva med visslandet från diffen, förhoppningsvis låter nästa diff mindre. Skall testa med Castrol SAF-XJ på den. |
|
|
Nej du ska ha en olja med LS tillsats (Limited Slip) ---- Länk |
|
|
Saxat från Castrol.se: ------------------------------------------------- SAF-XJ 75W/140 Helsyntetisk transmissionsolja för fordon med differentialbroms. SAE 75W/140, API GL5, BMW approved, ZF TE-ML 05B, 12D, 16G ------------------------------------------------- Hypoy LS 90 EP-olja för bakaxlar med differentialbroms (LSD). SAE 90, API GL5, ZF TE-ML 05C, 12C, 16E MIL-L-2105B ------------------------------------------------- men SAF-XJ känns som vinnaren? --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
kollade just TIS:en ... Den säger Castrol SAF-XJ (gamla hette SAF-XLS) för LS-bakaxlar, alltså bakaxlar med diffspärr... GAH! Kolla detta : "If a non-limited slip differential oil is used in a limited-slip differential a whining or chattering sound can be heard on very tight turns and will eventually result in a failure of the differential" ... min durrar lite när man svänger tajt! ARGH! köpa olja i morgon :D --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
alltså kan man inte köra med samma olja i diffade och odiffade bakaxlar.. dessutom.. hur mycket kostar dessa oljor o vart kan dessa köpas förutom hos bmw.. ........ HAHA ;p ..... |
|
|
de kostar pengar ... och kan köpas hos de flesta biltillbehörsfirmor ... --- BMW - BrööL! Moaa! Weeee! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.