AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.023

Alpina och logiken

haimaul
Det här är säkert en extremt pinsam fråga, men jag förstår inte riktigt logiken när det gäller Alpinas modellbeteckningar. E24 kan (kunde) bli till en B7, B8, B9 eller B10. Så långt är jag med. Men B10 kan även vara baserad på E28, E34 eller E39, och B7 kan vara byggd på en E12. E39 kan även heta D10, men det är den (väl?) ensam om. Handlar det om vilken motor som sitter i? Varför har vissa modeler i så fall även cylindervolym angiven?

(Sen säljer ju Alpina vin också. Inte för att alkohol och bilkörning hör ihop, men det hade ju varit lite coolt om vinerna hade liknande betckningar.)

Europeiska bilar är kultur, allt annat är transportmedel.
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Ang. Alpina modellbeteckningar så före 2002 så fanns det ingen logik. Det har diskuterats bl.a. på www.BMWM5.com och säkerligen här också (prova "sök inlägg").
Ang. vinet så stämmer det men det har inget sammanhang med bilfabrikanten i någon större utsträckning, ligger vägg i vägg med Alpina´s HK i Buchloe. Vin och bilkörning går normalt inte ihop om man inte sitter i baksätet på en B7/B12 Lang och avnjuter ett glas sprattelvatten :)

M V H
Stephan

haimaul
OK, tack! Och Stephan, mina kondoleanser apropå förlusten av din vackra bil.

Tack gode någon att du har kvar Bi-Turbon i allafall. Min står på verkstaden och myser nu.!

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
"E24 kan (kunde) bli till en B7, B8, B9 eller B10. "

Jag hoppas verkligen inte att min B8 är en E24!
Snacka om att man blivit lurad i så fall, förvillande lik E36 ;o)

/M
haimaul
Darklight: Fel av mig, tyvärr inte pga. överdosering av Alpina-vin, heller. B8 = E36, alltid. Men E36 = B3 förekommer också, å andra sida. Logik, som sagt.

Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
haimaul : Njae det stämmer inte riktigt .
Första 5-serien (e12) fanns som B8 , 3.2 liters sexa och 240 Hk .

Logiken saknas.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Njae, det är egentligen bara E36 som har modellnamnet B8. Däremot så kunde E12-ägaren, eller rättare sagt 528-ägaren, låta bygga om sin motor till en Alpinamotor med beteckningen B8. Det var på denna tid utvecklingsfasen på motorn fungerade någorlunda med motornamnet. Det handlar alltså inte om någon komplett bil som i fallet B8 4,6.
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Ska man vara riktigt petig så var inte Alpina
ens en biltillverkare på den tiden , de flesta bilar
de byggde på den tiden var bilar som kunderna
rullade in nya direkt från BMW för konvertering.
Men visst det fanns även att eftermontera.
B8 var ett komplett komplett utrustningspaket
till bilen och inte bara en motor.

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Då skulle jag gärna vilja se info på det isåfall för vad jag kan se i broschyrer och liknande så är det inte ett komplett utrustningspaket precis som alla andra motoralternativen till E12, A4, B2, B3, B4, B5, B6 osv.

Det första kompletta Alpinabilarna kom 1978 och var B7 Turbo, E12 och E24, och B6 2,8, E21.
Th
302
The Sentinel
E91 320i Touring -07
Länk

Ännu existerande exemplar : Länk

Varje del , även motorn gick ju självklart att köpa
löst , det går ju att göra till bilarna än idag.
Men det fanns även ett komplett utrustningspaket
och just detta paket kallades B8

///M vh. Niklas

BMWCS #3633
BMWCS Sektion Nord
Ok. Jag kollade just i broschyren/prislistan från 1980 tror jag det var och där fanns inget sånt paket med, däremot så fanns ju självklart alla delarna med, precis som E12.de visar. För övrigt är det en mycket bra sida.

Men isåfall borde även 6- och 7-serien kunna kallas B8, eller?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.