AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.101

Sport-katalysatorer på besiktningen

Hej,

Undrar om ngn här har erfarenhet eller vet hur sportkatalysatorer går igenom på bilbes? blir det för höga utslag/värden med dessa på.. för att klara en godkänd bes?

Tack
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Jag besiktigade min förra bil en 540 95:a med Ferritas kattar på och det gick bra.

Han som besiktigade bilen sa att man måste ha BMW-orginal, men det ska ju inte spela någon roll om värdena är bra tycker man! Men han släppte igenom bilen ändå, lite sunt förnuft kanske.

PB
Du tjänar inte mycket på att köpa racekat till m5:an efter som det sitter mettal kattar på orginal och har bra flöde.

SBP ska inte ge nerslag på om det sitter racekat på bilen.

HEJ,

Är detta antaganden eller skiljer det på beskillen som gör den? dom har väl ändå några Hc/Co värde tabeller att gå efter eller?

Ca 10 hp för racekattar på M5 enligt Kelleners-sport ;-) Jag e imponerad av kraften den ger min M5:a :-)

Ni har nog rätt, bör ju vara godkänt till gränsvärdet även om det kan skilja från land till land med Hc/Co värdena. I detta fall!

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Du får ha vilken katalysator du vill så länge den fungerar, det finns inget krav på att det ska vara original. De flesta bilar klarar avgaskraven helt utan katalysator och definitivt med en "racekatalysator". Skulle den inte klara de relativt låga kraven på utsläpp som ställs vid en kontrollbesiktning gör den definitivt inte skäl för namnet "katalysator". Då borde dde heta "overksamplåtburkpåavgassystemetsomeventuelltibästafallkankallasljuddämpare" eller nåt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jesperado: "overksamplåtburkpåavgassystemetsomeventuelltibästafallkankallasljuddämpare" ;)

Jag besiktigar min bil med en (ursäkta svordomen) FORD Katt
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Relativt ovanligt :)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.