AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.924

S60t5 totalt förnedrad

Sida 6 av 7
helt rätt mikren-6, De bilar som finns att beställa i originalkatalogen är inte trimmade. De är i originalutförande.

Om man anser annat så är ju ALLA motorer trimmade för i grundutförande så har ALLA motorer 0hk och 0nm = noll effekt.. sedan får fabriken sätta igång och trimma dem till önskad effekt.

:-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Då räknar du 9000 Aeron som trimmad då? Den motorn har ju mer gemensamt med 2.3-16 maskinen än vad M3/M5 motorn har med övriga BMW-motorer.
Jag förstår inte resonemanget alls, men du ska få ha din åsikt, kan hålla med om att motorerna från M GmbH inte är vardagliga eller bruksbilkaraktär men det är inte trimmat!

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
Perkka
Exakt, en M-motor är icke vardagliga direkt. M-power trimmade/trimmar väl motorer åt BMW på tävlingsbanan t ex?

En M-motor som kommer från fabriken är så pass hårt trimmad att man inte själv kan trimma vidare så pass mkt. Till skillnad från t ex Saab lr Volvo där det finns mkt kvar att hämta.

Om man tittar på exempelvis topplocket finns väl inte alls mkt kvar att göra? Sugmotortrimma en sådan motor ger väl ändå inte nå större effekt?

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

"där det finns mycket kvar att hämta"...
Om det nu är så enkelt att göra det själv, varför la volvo ner en helvetes massa jobba för att få ut 300 hk ur R-motorn?? Trots allt är det ju bara 50 hk mer än T5:an och då är R motorn på 2510cc mot T5:ans 2319 cc....
Med chip kan man lätt blåsa ur mycket mer än så. Så frågan är: VARFÖR GJORDE INTE VOLVO SÅ SJÄLVA FÖR!!!! HÄstkrafter säljer ju, speciellt på dessa bilars kundgrupper. Svaret är naturligtvis att man inte tycker att tillförlitligheten räcker för mer!!! Trimfirmorna tar lätt ut mer effekt, men de skiter i om grejera håller, eller chansar på att de gör det. DÄR i ligger skillnaden mellan fabriksbyggen och eftermarknadstrimmning.
Jag lovar att om Autotech motor kan ta ut 500hk ur en volvo motor, så kan Volvos motorlabb ta ut 750 hk! Det är lite skillnad på resurser. Det finns en anledning till att dom stannade på 300 hk.
Och eftersom det finns så många chip-tillverkare på marknaden som gör grova pengar på trim: Om det inte vore ngn fara för haverier, tror ni inte bilfabrikanterna själva skulle sälja trim-satserna då, istället för att låta andra ta förtjänsten??
Sant Beppo se denna länk.

Länk
Perkka
Ja där ser man att det finns mkt att hämta i S60in.

Beppo: Så du menar att det inte är enkelt att trimma vidare på en turbomotor? Det är ju lätt som en pannkaka att få mer effekt.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

ABsolut! Det är en barnlek att få ut mer effekt ur en turbo-motor. Det jag menar är att om man vill att skiten ska hålla ihop så behövs mer än bara höjt laddtryck. Annars så skulle bilen ha det högre trycket från fabrik!! Tro mig.
viobebe
Beppo: varför är det "bara" 22hk och lite vrid mellan M3 E36 3.2

och M3 E46?, likadant där BMW ville säkert ha mer kraft men det

håller ju inte, iofs så höll ju inte motorerna efteråt heller........
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Volvos S60R/V70R har problem med att växellådan håller för max 350hk, tanken var att bilarna skulle ha 330hk från början men efter ett par växellådsras så sänkte man effekten. Ska bli intressant att se hur "värsting Volvon" håller ihop....

Perkka> det är ju en barnlek att skruva lite på APC boxen på en gammal 900 turbo och sedan ha +15 häst och en massa vrid... men då transmissionen knappt orkar med effekten från en 900c så bör man köra med insidan av huvudet....

/Johan

-Mår dåligt utan M20-
www.e30klubben.com
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Viobebe: Exakt det jag menar. BMW ville säkert ha ut ännu mer effekt, men vågade inte mer.Nu blev det som det blev också....
Om man tror att "nisses Chip AB" gör det bättre så kan man ju undra varför inte BMW själva köper upp "Nisses Chip"....
Kan ju avslöja att en S60R INTE höll kvar vid CSLen ; )

VW med 4-krafs och 6-pet
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Skulle tro att en S60R blir rejält frånkörd av M3 CSL. tror de jämförs bäst med M3 3.0 prestandamässigt. En frisk 3.2 lär vinna utan större problem. iaf i farter över 100.
Perkka
Jo jag kör icke med org. laddtryck, men då ligger jag inte och blåpinar bilen hela tiden heller. Som sagt man måste köra med insidan av huvudet, eftersom Saabs lådor inte har så bra rykte om att hålla nå värst mkt. Men men, mer mods väntar :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

2CooL
Länk

SÅ SMAKLÖST DET KAN BLI !!
Perkka
Hehe, den var ju lite frän :)

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Gemini__
Var riktigt häftig Volvo ju =) Men en annan färg är nog att föredra.

//Thomas

Länk
vill ni se nåt roligt.

gå in på:

Länk

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
240in lever aaaaaaaaaaaaaah i min tråd aaaaaaaaaaaaah

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Perkka
Va? Fattar nada.

Mvh Per

www.ztreetghozt.com

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
den där Volvon var faktiskt riktigt snyggt tycker jag elegant o kaxig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.