|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
|
mikren-6: Ja det finns massor av sådana 'monster' , själv så åker jag hellre en original 328 e46 än vilket volvo/saab monster som helst... fast det är väl därför som jag hänger på den här sidan också :-) Jag funderar faktiskt på att byta till en e39 528T som du har pga utrymmesbrist... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito, 528iT är en mycket behaglig bil. Jag är mycket nöjd med helheten. Härlig komfort och bra fartresurser (om inte rödljsurace är livets höjdpunkt...). Du är ju van med 2.8l sexan, kan kanske kännas lite trög för dig i den större 5-serien. En 530iT kanske? Micke |
|
Perkka |
En M-motor är i grund och botten en vanlig motor som tagits från BMW och trimmats! Samma sak gäller ju AMG och Brabus ang. Merca. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
AMG är en "hustrimmare" såsom bmws m-avdelning. Brabus är mer som alpina, förädlare. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Perkka, alla motorer som levereras från märkets fabrik är original. M och AMG inräknade alltså. Brabus, AC-Schnitzer , ESS m.fl. trimmar däremot dessa motorer, precis som wendtan skriver. Är en 575 maranello en trimmad 550 ?? Nej det tycker jag inte. :-) Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| Perkka! Vilken standard bil hittar du M motorer i förutom US M3, Vad jag vet så härstammar tex s38 M5 motorn från M1an och är en gammal racemotor, trodde du att det var en trimmad 535 eller?? Det roliga med M bilarna är ju att dom har "egna" motorer. | |
|
En M-motor kan inte påstås vara en trimmad motor. Den har ju sin egen modellbeteckning. Tror inte det gäller en S.A.M. trimmad Volvo eller garage trimmad SAAB? Volvo o Saab trimmare i all ära, men en trimmad bil är en trimmad bil, visst är Saabs AERO och Volvos R-modeller också trimmade, och de motorerna delar ju typ allt utom turbo och laddtryck med de billigare motorerna, medan BMW's M-motorer inte har en skruv gemensamt. M5 motorn som tidigare nämnt är inte en trimmad 535. M3 motorn är inte en trimmad 328. Såå, man kommer alldrig att kunna jämföra en standard motor mot en trimmad. För M-motorerna är standard, de kommer ju ur BMW fabrik, och är inga racing motorer. Visst kan man få en Volvo R att gå mycket fortare är en BMW på bana, inte original dock, även om volvon skulle gå fortare på bana och rekt fram än BMW original, skulle jag ändå inte köpa volvo, jag e BMW fantast helt enkelt, går inte att förklara. Därför hänger jag på detta forum. Fattar inte riktigt "ni" som inte är BMW entusiaster att ni "orkar" hänga här? Forumet vore trevligare utan att göra små angrepp på BMW-bilarna, speciellt M-modellerna. |
|
viobebe |
Bayerischemotor: lugna ner dig lite nu... Jag tycker BMW är en grymt bra bil ingen tvekan om saken, titta själv på min användarinfo vilka jag själv har ägt... Men jag tycker även om andra märken också, du klagar på angrepp på M bilar, jag tycker att tråden handlar om angrepp på S60T5. |
|
viobebe: Även om det kan verka att jag var stressad då jag skrev inlägget, var jag inte det:) Tycker bara att trådarna om vilken bil är snabbast slutar aldrig........ Min Volvo spöar allt, min M3 spöar allt:) |
|
|
bayerischemotor >> "Såå, man kommer alldrig att kunna jämföra en standard motor mot en trimmad." Om ovanstående citat är rent motormässigt jämfört håller jag med. Men om det sen gäller en trimmad Aero motor på exakt 321hk så tycker jag att man kan jämföra trimmat mot BMW M original bilar, i detta fall M3 3,2l . För Saab har inte gjort nån bil med 321 hk original ännu. Likaså som att BMW inte gjort nån med t.ex 430hk som i Porsche 996 TT, för man kan väl inte jämföra en BMW mot en Porsche då heller om man ska gå efter detta resonemang! Det handlar sen om hur mycket man bryr sig, jag skulle personligen inte bry mig en meter om jag blev frånkörd av en Opel Corsa med 560hk just därför att jag finner denna bil ointressant även om den är jättetrimmad. Likaså som en del med M3 inte skulle bry sig en meter om dom blev ifrånkörda av en S60 T5 på 400hk för att just denna bil inte tilltalar dom och är jättetrimmad. Men det hela går ut på att ha så kul som möjligt, och i vilken bil man sen har det är ju upp till var och en :-) Mvh |
|
|
Det mesta handlar ju bara om vilket märke som man föredrar. Både Volvo och SAAB gör motorer som kan trimmas rejält och köra ifrån många märken. Det är ju kul att jämföra modellerna i prestanda med varandra men det får inte bli något "krig" mellan märkena med en massa fördommar. Det är då som det spårar ur tycker jag. Kör man ifrån någon så gör man det, det blir ju som fakta mellan just de två bilarna (kan vara annorlunda i annat fall). Sedan får man väl mötas igen om man har trimmat för att bevisa att den är snabbare, men en massa snack som att Volvo- eller SAAB-ägare inte har något här på Autopower forumet att göra är lite att ta i tycker jag. De är ju intresserade, därför tittar de in på sidan. Finns i och för sig folk som bara vill gå in här och reta upp BMW-ägarna, vilket inte heller är så bra i slutändan. //Schnitzer |
|
|
// wald de står snabb aero på daj hur snabb e den själv så har jag en polare som e me i saab klubben o har en av de snabbaste saaben där så hur snabb e den jag vill jämföra för jag har kört mot honom nämligen o hur mycke effekt har du om den nu e snabb............... mvh //m5 micke |
|
Perkka |
Bayerischemotor: Hmm jag har redan förklarat varför jag "hänger" här. Men om jag tar det från början så är det därför jag är fortfarande BMW-intresserad (dock ingen entusiast), och jag har haft en BMW förut. Jag kommer inte med några angrepp på BMW, utan konstanterar bara att det finns många BMW-ägare som överskattar sina bilar. Om det förekommer angrepp på forumet så är dom oftast riktade mot Saab lr Volvo. Det kan lika gärna komma från en E30-kille-med-kepan-bakochfram, lr t ex en E39-ägare. Vissa verkar inte tåla att deras BMW kan bli frånkörd av en t ex Trollhätte-torped. Vet faen om min Aero är trimmad, eftersom jag har lika antal hk som en vanlig T16. Däremot har jag andra dämpare och fjädrar. Om inte en 3.8liters maskin är hårt trimmad, varför pallar dom ofta inte ens med ett chip? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Har kört ifrån en sådan med en 325-88:a. Det beror ju på föraren också... alfatok.... |
|
|
m5 micke >> Vem är din polare med Saaben? M.Lejon ? Den är snabb med tanke på hur lite som är gjort, om den är snabbare än en M5 vet jag inte (ännu). Men snabbare än Sierra Cosworth 340hk är den iaf. Mvh |
|
|
Perkka! Problemet med chip har varit att dom går magert på höga varv= hög värmeutveckling vad tror du skulle hända med dina kolvar i 280km/h och ca 7300 varv om bränslet inte skulle räcka till, jo det skulle inte vara så mkt kolv kvar då eller hur. Mappar man bilen tex så att man kan se till att den fetar på ordentligt även i höga registret så är det ju inga problem. Sen om bilen är chippad så flyttas ju ofta varvskyddet uppåt oxå, och ligga och nosa i säg 290+ hastigheter med högre varv än vad som är rimligt, så är ju risken enormt stor för motorskador om programvaran inte är 100%, allt måste ju lira då. |
|
|
En biltillverkare lägger ner miljoner efter miljoner på utvecklingen av motorer. När det dessutom handlar om prestanda motorer så handlar det om att utveckla motorn så att den lämnar absolut så mycket effekt det bara går utan att tulla på hållbarheten, miljön och några andra punkter. När man senare trimmar bilen själv med chip eller låter någon annan göra det kan man få ut mer effekt. MEN: Om det nu var så att detta iinte innebar STORA nackdelar, TROR NI DÅ INTE ATT : Prestanda-bilfabriken skulle ha tagit ut den effekten från början. Jag lovar att de har mer kunnande och resurser än bonntrimmarna och chipsfirmorna!!!!! Just nu pågår ett veritabelt hästkraftskrig på marknaden. Kolla på E55AMG, RS6,CL65AMG, mfl. Jag lovar att BMWs ingenjörer jobbar häcken av sig just nu för att kunna övertrumfa nyss nämnda modeller, dessutom utan att hänga på en stressläkt. Men varför jobba så mycket, det är ju bara att hänga på ett par aggregat och skruva upp laddtrycket så mycket det bara går. Det gör ju "proffstrimmarna som vet hur man gör "sen i alla fall....Då hade visst nya M5:an visst 2000 hk..... Förstår ni poängen... |
|
|
Perkka, Vad betyder egentligen ordet "trimma" för dig? Om alla bilar med hög effekt är trimmade så är ju varenda sportbil trimmad, eller alla bilar överhuvudtaget eftersom man lyckats "trimma" fram 100 hk ur en 316. Man måste se skillnad på en bil som kommer direkt från fabriken och den som "Bengan" bytt turbo på hemma i garaget. Original är de nya modeller som du kan hitta hos din lokala bilhandlare, eller de modeller som är presenterade på biltillverkarens hemsida. Har motorn modifierats EFTERÅT, då är den trimmad... |
|
Perkka |
Jag anser att en M-bil är trimmad. Btw en 316 räknas inte direkt som en sportbil :) Men M-bilar räknas ju som sportbilar av dom flesta. Kan M-Power klassas som en lokal bilhandlare? Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Perkka, I och med att du anser att M-bilar är trimmade så är det i dina ögon inget konstigt att jämföra en M5 med hemmatrimmad S60 T5? Tror ingen här på forumet kan få dig att ändra åsikt så jag ska sluta försöka... Sug lite på exemplet 316 och 318 igen... "Kan M-Power klassas som en lokal bilhandlare?" Jag vet inte vart du går om du ska köpa en ny M5. Jag går till min lokala BMW-handlare i alla fall. Gå in på bmw.se eller volvo.com och titta på vilka bilar som presenteras som nya bilar till försäljning. Du kommer inte att hitta "Bengans" trimmade T5, men däremot en original M5. Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.