|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Fartglad: Tackar :) Jag misstänker att din m5a är minst lika fin. Som du konstaterat så var min förra bil en 328 så mina jämförelser borde vara ganska färska. 328an är mycket mer komfort än 330. 328an vaknar till liv runt 3500 rpm och drar sen väldigt fint upp i topp. 330n drar mycket från botten där 328an känns sömnig. Chassit är betydligt bättre på 330n, sportigare och greppet känns långt mycket bättre, nu har coupen sportchassi som standard iof. Styrningen är mycket mer direkt på 330n, superkänslig och underbart direkt. på 328an var den lite mer avtrubbad från verkligheten om man säger. En viktig del i de hela är även motorsången, 328an är gjord för att gå toktyst vilket den gör oxå, 330n har dubbla rör hela vägen och låter mycket härligare på alla vartal, detta ser jag som ett stort plus :) 40 hkr och 0.2 liter låter förhållandevis llite, men känns desto mer. 330ns bromsar är underbara, de känns mycket sportigare och är ju även fysiskt större. Angående 330 vs t5 har även jag provat mot en arbetskamrat, min uppfattning är att bilarna är ganska jämna i högre farter dvs över 150 men då har redan 330n tagit sitt försprång. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
wendtan: ja jag glömde ljudet! Det är grym skillnad :-) chassit kan jag inte riktigt bedöma skillnaden eftersom jag har en sänkt bil med sportchassi och ACS fjädrar så känns min minst lika bra på vägen som de 330ci jag kört. Styrningen tycker jag man märker skillnad på först vid årsmod. -02 ,och jag upplever ändå att 330 har mer skjut i slutet av RPM'en.. kanske blir jag lurad av det sköna ljudet :-) Jag funderar också på att kliva upp till 330 ligan... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
Wendtan & erito: Tack för era svar. Jag måste själv säga, att ljudet är det första jag märker av. 330n verkar vara den enda (original) som låter ngt vid stopljusen..:) Är det större skivor på 330n? Wendtan, vet att det är väldigt olika, men hur mkt ändrades din premie från 2.8 till 3.0? Känner du av större bensinförbrukning? Dvs...väldigt märkbar skillnad? |
|
|
Skivorna är markant större på 330n. den stannar också fortare från 100-0 osv. har bilder hemma på skillnaderna som jag kan maila om du vill. Försäkringspremien är ganska snarlik på 330 vs 328an. den steg ungefär 15% när jag bytade, men de var generella höjningar. Innan när jag kollade upp försäkringar så skillde det mindre än 10% mellan bilarna. Bränsle förbrukningen är exakt likadan som på min 328. strax över litern i stan och ner åt 0.75 när man bara kör landsväg. blandad körning 0.9. Däremot min 323 e36 drog kännbart mindre bensin än 328an och 330n, den drog alrig över litern i stan. Erito: Märkligt att du inte märker en markant bottendrags skillnad i 330n. upp till 3500 rpm så upplevde jag min 328 som sömnig, 330n har ingen vidare puckel på vridmoments kurvan. 330n har tydligen 90% av sitt maximala vrid från 1800 rpm. Har du pengarna så tveka inte, de är ett rejält kliv uppåt. Du får en bil som har likvärdig prestanda med m3 e30, dock lite tyngre :) De känns verkligen att de siktat på att få 330n sportigare och mer lik m3an än 323-328. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Jag tycker att den största skillnaden motormässigt också låg på höga varv. 328:an kan kännas ansträngd runt 6000rpm, medan 330in nästan ber om flyttat varvstopp. 330in har ju 20% mer effekt, men bara 7% mer vrid, så det är rätt naturligt att den största skillnaden finns på topp....där effekten finns. |
|
Perkka |
mikren-6: Så en M-bil är inte trimmad? Wald: Ok, jag funderar på ett 16t agg, 3" hela vägen, progressiv btr samt ev. en 9000 intercooler. Sportfilter sitter redan där nu i form utav ett rött dubbelkonat. Så till våren ska den nog röra på sig hoppas jag. Mvh Per www.ztreetghozt.com "If everything seems under control, you`re just not going fast enough!" |
|
Vad menar du egentligen Perkka? Bilar som är i fabriksutförande kan väl aldrig bli trimmade, även om de lämnar 1000 hk vid 17000 rpm... Chipa en M5 3,8 och den är trimmad, är den orörd 340 hk så är den ju original. Ska man resonera sådär så blir det mesta trimmat, då är tex SAAB 9000 Aero en trimmad och turbokonverterad 9000 CS 2.3-16. //HD91 __ M5 E34 Limousine register |
|
Gemini__ |
Precis min tanke, kan bara hålla med HD91 här. Mvh: Thomas Länk |
| Vi ska nog inte ens gå in på hur mkt effekt M5 motorn lämnar med lite laddtryck=) | |
viobebe |
Jocce! håller det då????????? OK BMW med turbo går grymt bra! men tyvärr håller det inte. Har sett några 242:or med 850 turbo maskiner med runt 300-330 hk alltså inte överdrivet trimmade, de går som satan, och faktum är att de käkar upp en och annan. Cordone du förstår vad jag menar :-))) Det är alltid lika rolig när David slå Goliat................. |
|
viobebe: klart jag förstår!.. har flera gånger tänkt tanken me min 850motor i en 242'a. finns ju en å annan som skottar på rejält.. Såg en Röd 242'a på säve flygfält i sommras.. vilket ljud, vilken maskin! vilken bil! lätt den bilen/eller en sådan bil före vilken M som helst.. faktiskt! iofs, världens skitbil, men vilken känsla det måste vara.. om bara för ett par månader innan man tröttnat å vill åka fint.. :) Fast det kostar ju lus å få en sådan spis på plats i en sån bil oxo. :) <- /A |
|
| Tyvärr så är BMWs jämtida maskiner vida överlägsna Volvofemman vid överladdning. Dessutom håller resten av drivlinan ihop mycket bättre än Volvo och speciellt SAAB. | |
viobebe |
Flåklypa:???????????? Cordone: BMW bäst ;-) |
| Jämför Ex Volvofemman mot M50-motorn som kom samma år och är bara lite större. M50:ins bottendel klarar uppåt 600hk och drivlinan hänger fortfarande med. Det matchar inte Volvon. | |
|
......är det ingen som reflekterar kring att en skicklig förare i en mycket motorsvag bil kan köra skiten ur en medioker förare (som nästan alla är trots att de själva tycker annorlunda, även jag är medioker förare!;o)) med en mycket mer effektstark bil? Nu menar jag inte bara rakt fram, för för det ädamålet skulle det bara behövas en "mördarmotor" och en automatlåda samt en tung tegelsten på gaspedalen... ;oDDD Jag vill hävda att "när det gäller" är förarskickligheten mycket mer avgörande än ren motoreffekt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Exakt Johan. Det är mycket därför man skall bortse från starten i många fall. Runt en bana är det nog många som skulle få en chock när en "sämre" bil är betydligt snabbare. | |
|
....eller en bättre förare är snabbare! ;o)) Ärligt talat hur många förare klarar att köra bilen "på gränsen" mer än två kurvor efter varandra? Hela resonemangen om "min bil är bättre" är lite löjligt! Om man måste veta vem som är "bäst" - ta ut bilarna på en bana och kolla vem som "vinner"! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Perkka, Du ser ingen skillnad med att köpa en bil direkt från fabrik, och att trimma själv? Konstigt. Sådana här diskussioner har alltid en tendens att balla ur så fort det börjar snackas trimmning. Om vi nu ändå måste ta upp alla trimmade varianter så kommer jag att tänka på bergers M5 E39 som ESS håller på att montera kompressor i. Kanske skulle vara kul om trimkungen Cordone skulle möta den och "krypa till korset"... :-) Visste du Perkka att E46 vid ett längre tillfälle hade en 1.9l 4:a i olika triminingsgrader, beroende på om det var 316 eller 318? En 318 är alltså en trimmad 316. Det är ju orättvist, eller? Förstår du skillnaden nu mellan fabrikstrim garagetrim? Micke |
|
|
mikren-6 m.fl. : Begreppsförvirring!!! Så här ser jag det En bil som är orörd från fabriken = Original En bil som modifierats för att lämna mer effekt = Trimmad Sedan kan fabriken självklart skeppa ut 'samma' motor i olika utföranden (jmr 316 318), men den är fortfarande original då den lämnar fabriken. Håller med Johan B, underlaget man kör på spelar också in en hel del... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
|
erito, Mycket riktigt. En bil som modifierats efter att den har lämnat fabriken är i mina ögon trimmad. Med andra är en M5:a inte trimmad, vilket borde för de flesta vara självklart... Men, men... Jag skäms lite för att blanda mig i sådana här debatter överhuvudtaget i och med att de alltid spårar ur när någon presenterar ett bonntrimmat monster som "spöar skiten ur allt och alla". Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.