AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
743

keramisk förnickling av grenrör

BIMMER
var kan man lämna i ett grenrör för keramisk förnickling....ska tydligen bli snyggt & och skydda mot värme,nån som vet vart man ska vända sig gärna runt sthlm.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej...............

Vänd dig till Persåkers speedshop................. Där kan du köpa keramisk coating, kommer inte ihåg den exakta beteckning på den men de lär veta om du ringer dit.

Jag har kört med "black satin" på både hårt trimmade sugmotorer (eller polarn i det fallet) och turbomotorer med närmare 1000 grader avgastemp och färgen sitter om man applicerat den effer rätt metod. Har värmt röret knallrött med gassvets och färgen var fortfarande intakt.

1. röret måste vara rent.
2. blästra röret.
3. Thinner tvätta det.
4. Sprutlackera det tunt tunt.
5. när du startar motorn så härdar färgen och blir "keramisk".
6. Och lossnar eller rostar inte efter flera års tid.

Minsta burken kostar kring 500:- och räcker till 2-3 grenrör.

//Jesper
BIMMER
Jesper eller nån annan , vad är det som skiljer denna mot vanlig typ värmefärg (600 gr) för denna är ju betydligt billigare?
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.......

Skillnaden är väl att den billiga färgen inte sitter kvar när det blir varmt... Om man inte frågar Bonje såklart som har motorn så justerad att det knappt blir fisljummet på grenröret då tycks färgen stoppa bättre.....

Färgen jag pratar om SITTER.............. Samt att de säger att det blir mer effekt pga att värmen håller sig kvar i röret. Och faktiskt så blir det mindre strålningsvärme efter att ha målat dem.

//Jesper
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Haha!!

Jo det är ju sant, men en fördel med det är ju trots allt att färjen sitter........ :-)
Du får kanske hjälpa mig att "t0una" lite efter vintern när jag har bytt intercoolern, så det blir lite fart på skutan!

Vi hörs! /Bonje

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.