AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.800

Svårstartad E34 -88!

magmo
Tjenare!

Min gamla E34 520i har alltid varit svårstartad (tar lång tid med startmotorn) innan den hoppar igång. Tändsystemet är fräscht och jag har testat att byta bränslepumpsreläet från en annan E34 (ingen förbättring). Dock har den alltid startat, men det är trist att det tar 5 sekunder varje start.

Någon som känner igen sig?

Magmo Maniac is in the house!
Visa användare
1
Brisse
E39 523i Touring -98
E34 520i -90
Tjabba!

Har du problem även då du startar direkt efter att du har haft igång den??! Annars kan det vara att du tappar bränslematningstrycket till insprutarna. Luftläcka kanske...

Startar den efter att du krankat i 5 sek då motorn nyss gått så tror jag att ditt problem ligger i elektroniken...

Hoppas att det hjälper dig litet i alla fall...

/Rickard
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du har M20 motorn i din 520i. På den finns en kallstartsventil som kan spöka, då surar motorn ner sig. Uppstår felet endast vid kallstarter eller varmstarter? Försök kolla efter rökpoffar ur avgasröret vid starter, eller bensinlukt, kommer det en svart rökpuff vid start surar den ner sig och då kan felet ligga i kallstartsventilen. Den sitter under insugsröret, en liten plast cylinder med 3 slangar och en el-sladd kopplade till sig.
Nu när temperaturen sjunker stadigt för var dag så börjar de äldre batterierna krångla, kan vara värt att kolla?

Nipply
Kan vara så enkelt så det enda du behöver göra är att byta soppa filter, det funkade på min.
Billigt och enkelt... Ingen vart gladare än jag iallafall =)
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Följer upp en gammal tråd. Undrar om Magmo har hittat felet? Min 525i surar ner sig vid "ljum" starter, dvs efter att man kört och ska starta igen. Det bildas en kraftig bensinlukt inne i kupén en kort stund vid startögonblicket. M20 med Motronic har ingen kallstartsventil, det sker istället via insprutningsmunstyckena. Så jag misstänker att min insprutare läcker då den står. Detta kan bero på skit i munstyckena så de inte stängs? Jag ska prova köra med 2-taktsolja och STP nu ett tag så får jag se om det blir lite bättre, annars får man väl byta spridare!
magmo
Tjenare!

Bilen tillhör numera en bekant till mig (som 2:a bil). Försöker hjälpa honom utan hans vetskap.

Var och en har sitt eget helvete!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Var på verkstaden idag och fick tips om att byta Motronic relä och bränslepumpsrelä, dessa var inte så dyra enligt dem. Dessa 2 relän kunde vara orsaken.
Kan detta hänga samman med ojämn tomgång?
jag har ett skumt problem jag också när det gäller start av bilen. Första startar går på 1 sek, men skulle jag stänga av bilen och starta direkt efteråt så står bilen bara och tuggar. Om man pumpar på gasen så kan den starta efter ett tag.. Men ändå. Vad beror det på?
Mvh Johan.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har nu bytt båda reläna, men det blev ingen skillnad. Det konstiga var, att bränslepumpsrelät och lambdasondsrelät var exakt lika. Är det det på era också? Ett gult relä med nummer: 61.311 378 301. Det nya relät hade ett annat nummer, det tycks fungera. Med lambdasondsrelät, menar jag det relä som sitter bredvid bränslepumpsrelät och styr uppvärmning av lambdasonden.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan också tillägga att jag idag bytt luftmängdmätare. Hittade en fin på min lokala skrot från en 325 Touring -90. Men det blev heller ingen skillnad :-( Har dock inte "nollat" (koppla ur batteriet en stund) motronicen ännu, det kanske man ska göra innan den nya lmm fungerar som den ska.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hm intressant problem. har samma problem. Min bil har svårare att starta desto kallare det är, från 2-10 sekunder tar det. Detta har pågåt i ca 5år sedan jag köpte bilen (323E21-82). Jag har nybytt bränslepump, bränslefilter är 1000mil gammalt, helt nytt batteri 62Ah, nya stift, rotor+fördelardosa. Det går massor av soppa in i bränslehuvudet och alla stiften är våta vid starten samt alla får gnista samt generatorn laddar 14.4volt, men trots detta behöver bilen ca 5sekunder på sig för att tända till. Efter ny bränslepump går bilen mkt bättre (när den väl är igång) och orkar varva upp bättre. Tidigare gick det alltid att få igång bilen direkt efter att man en gång startat den, det kunde vara 8-10timmar mellan utan att man behövde mala på startmotorn, men numera klarar den bara att hålla trycket i ca 3timmar, sedan tar det någon sekund innan den tänder. Det jag märker är att det surrande ljud som låter bzzz när tändningen vrids till första steget finns inte, kom inte tillbaka efter att jag bytt till ny bränslepump heller?? är det så att bilen inte behöver bygga upp ett tryck vid startögonblicket och därför låter den ej??? bränslepumpregulatorn är gammal (okänt miltal samma gäller kallstartsventilen och bränslepumpsreläet) så frågan är om detta är ett bränsletrycksrelaterat problem eller om den får tillräckligt med bensin och det har med något annat att göra??? Måste betona att bilen har svårare att starta desto kallare det är, men det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall 2-3 timmar efter att man kört med den för det hoppar alltid igång direkt då.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det viktigaste på bränsletrycksregulatorn är att den inte läcker innuti. Om du tar bort vakuumslangen på den så ska där inte droppa bensin. Har du konstaterat om bilen surar ner sig eller går torr när den är trögstartad? Är osäker på vilken motor du har, är det insprutning? I så fall kan du också kontrollmäta temperaturgivarna. En annan orsak kan vara insprutningsventilerna, att de läcker.

Nu har jag felsökt ytterligare på min 525. Jag har tagit bort samtliga kontaktstycken och smort in dem med lite polfett, några var lite ärgiga. Så nu ska det vara bra kontakt. Jag läste i TIS om problemen, och mitt problem kunde orsakas av just ärga på kontakterna. Det nämndes särskilt om en kontakt C191 som ansluter spridarna till DME. Denna sitter dumt till och kan ärga ihop om man motortvättat mycket. Så nu har jag smort alla kontakter jag kunde hitta, inkl lambdason, tempgivare, tomgångsmotor, lmm m.m. Kan också nämnas att mitt batteri börjar bli dåligt. Jag laddade upp det över natten och i morse när jag skulle starta så gick den igång direkt som den aldrig gjort förut! Jag ska byta batteriet så snart jag får råd. Det kanske också löser en del problem. Jag återkommer...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har mekanisk insprutning K-jetronic, vet ej om bilen går torr eller sur. Förresten kom jag på att varje gång jag skall starta bilen så kommer det ett litet moln ur varje pipa, fast ser mer ut som blårök än svartrök, klart litet. Men detta beror på dåliga kolvringar eller ventiltätningarna i toppen, bilen tar mkt olja men går mkt bra trots detta.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag kan konstatera att det inte luktar bensin iallafall då jag nött på startmotorn i flera sekunder, kan därför utesluta att insprutningsventilerna läcker eller? Det verkar som om det är kallstartsventilen eftersom bilen hoppar igång omedelbart efter att den varit igång och då är varm, frågan är var den sitter, har kollat överallt och är fortfarande väldigt osäker, de bilder jag sett har varit väldigt dåliga och därför inte hjälpt mig.
Det sitter ingen kallstartsventil på en E34.

Spridarna skall ge på extra bränsle vid kallstart så det är normalt med "bluddrig" gång och även lite bränslelukt vid kallstart...

Backventilen vid pumpen kan vara en orsak, tappar allt tryck tillbaka till tank och det tar därmed några sekunder innan tillräckligt bränsletryck finns vid spridarna.

Brottas med samma problem, har bytt divere små saker bl.a soppa filter, bränsle relä mm. Men har fortfarande samma problem. Det blev dock lite bättre sen jag hällde ner en flaska SPI Spridarrengörin. Tomgången blev gämnare och motorn går lite bättre iaf.

Jag tror det har att göra med
1. Backventilen
2. Soppa pumpen
3. Läckage någon stans från tanken till motorn
4. Bränsleregulatorn
5. Dålig topp
(Sliten kam: ändrar lyft och överlapp mm på ventiler.
Slitna styrningar: Kan orsaka läckage mm.
Slitna tätningar: Kan orsaka att olja rinner ner i förbränningsrum.
Brända ventiler orsakar läckage)

Väntar med spänning på att någon får till problemet!!!

Mvh
Micke
Co
56
CoP
528im Touring -98
FRIFART: Om jag förstår dig rätt är det 323 E21an som du har problem med eller? Isåfall sitter kallstartsventilen under insugsröret! Du har dessutum en kalluftsslid som är elstyrd,i den sitter en bimetall som ska stänga/öppna (efter uppvärmning via en elektrisk slinga runt denna bimetall) tilluft i sammarbete med kallstartsventilen(så att motorn får rätt bränsle/luft blandning) det är även denna som ser till att du har en förhöjd tomgång när bilen är kall.Jag hade samma problem som du beskriver å då var det denna som muckade.Ang rökpuffarna skulle jag gissa på ventiltätningarna. OBS dessa har inget med startproblemet att göra. Hoppas det hjälper och att ja inte svamlat allt för mycket ;-)) Conny

De ä roligt nästan jämt...
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om backventilen skulle vara dålig, skulle bilen vara trögstartad jämt. Den teorin gäller inte i mitt problem iaf. Det jag härnäst ska kontrollera på min 525 är bränsletrycksregulatorn. Jag har ett litet slitage på min kamaxel, det såg jag när jag gjorde ventiljustering. Men jag undrar om det verkligen kan påverka starten så pass mycket? Då borde den också vara svårstartad jämt.
Visa användare
33
tdpower
3.0/3.5Csi-72
320/2.5-88
524td-87
Garanterat läckande spridare. Byt till frächa spridare så tror jag nog att ditt problem blir löst. Mycket vanligt fel på M-20 motorerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.