AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.454

Däckdimension E39 touring

Sida 2 av 2
Som jag skrev tidigare i tråden så är 225/60 R 15 med Stjärneker 83, 15 tum, orginal på e39 525 Touring (gå gärna in på BMW.se och kolla). Så någon vidare argumentation hurvida 15" passar på 525'an eller inte behövs knappast.

mvh,

/Wille
Så länge alla 4 är lika (eller inom någon % lika iaf) så bryr sig inte aut, ABS osv om detta. Hur skulle den göra det isf??
Däremot får inte rullomkretsen avvika mer än 5% från regpappernas dimensioner, men detta är för att hastighetsmätaren skall visa rätt, inget annat.
Vilka dimensioner som är godkända har väl avhandlats ett otal gånger här på forumet, likaså hur/om besiktningspersonalen bryr sig. Det hela beror även på om bilen är "helfordonsgodkänd" inom EU eller inte, har en känsla av att all persona hos ASB och även polis inte alltid är insatta i detta. På min -00 finns en halv A4 med dimensioner som är "approved" av BMW, likaså står de flesta (men inte alla) av dessa på vänster B-stolpe.
Har för mig att 540 har bromsskivor som kräver minimum 16" fälgar, men på en 525 är 15" definitivt OK.

FP
Helga
Så rätt du har folke men oxå hasso. Enl. BMW så sklijer det mellan 1996-2000 och 2001-2003.

MVH Helga

Helga
Shit. Om han säger det så...

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.