|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sett oooooootaliga filmer med diverse bilar som slirar samtidigt som de verkar bromsa för att hålla sig kvar på samma ställe. Hur gör man detta? Alltså, om man VERKLIGEN bromar och gasar sammtidigt... borde inte bakre bromsaarna ta massa stryk då? Eller har de limmat fast framhjulen med superlim? ;) DAMiEN =============== Inquam Damno Tu | |
|
Bromseffekten är fördelad olika på fram och bakaxel. Vill minnas att det är 60% fram och 40% bak. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Men det borde iaf betyda att om jag bromsar för att hålla bilen still och vill spinna med bakhjulen så slits bromsarna av det... Känns ju inte som en lyckad ide... DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
Sunt förnuft och logik hör nog inte ihop med sånt alls. Om man tänker på att även däcken slits coh vem vet hur många fler delar som utsätts för onödigt slitage... |
|
|
Självklart är det så, men om du bekymrar dig för bromsarna så tänk då på dina stackas DÄCK! Däck ÄR dyrare än bromsbelägg. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Jojo.. iofs.. Men däcken SER man juh att de slits... Jag menar.. För någon som bara tittar på. Man fattar nog inte att bromsarna på bakhjulen slits en del de också... Nåja... Då tror jag iaf at jag fattar vad de gör... Håll ner koppling, gasa upp, släpp koppling och tryck ner bromsen lagom mycket... En trevlig sak att lära sig såhär mitt i natten. Får testas någon gång... Dock inte med min egen bil ;) btw... Såg en... ehhh... z3 tror jag att det va som burnade skiiiit länge... Däcken rök som fan etc... Men... Borde inte bromsarna i det närmaste börja brinna efter det? (Pågick i någon minut... nonstop) DAMiEN =============== Inquam Damno Tu |
|
|
OK, när vi väl är inne på konstiga saker: Sånna där "lowriders"...har undrat hur hälsosamt det är att studsa upponer så där för motorn...Hur fasen funkar det egentligen??? Ok, fjädrar o dämpare klarar sig väl en stund, men borde inte motorn o fästena ta mycket stryk? *BAWORAK* |
|
|
SvanteE -> det blir väl ungefär samma effekt som att köra omkring på svenska (mindre?) vägar..... :) --- Always Diesel |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Trycker du rätt på bromspedalen så bromsar bara framhjulen då fördelningen ligger 80% fram 20% bak lite olika. Det är därför bromsskivorna alltid är rostskadade då man vid "normalbromsning sällan använder bakbromsen" speciellt inte på vinterväglag. Så bakbromsarna aktiveras inte förrän du trycker till ordentligt på bromsen. Du vänsterbromsar för att få snurr på bakhjulen, när du väl fått snurr på dom behövs inte knappt nån bromskraft för att bilen ska stå still. Däcken är nog det som kostar minst vid en burnout på sikt, drivlinan är det som tar mest skada. Och bromsarna bak som "inte" ligger till slits inte nämnvärt. sedan finns det "linelock" där man med en knapp stänger inne bromstrycket i framhjulen med hjälp av en elhydralventil för att kunna värma däck. Används mest i på dragstrippen åtminstone förr i tiden. ///MVH Hasso Länk |
| Kan bekräfta det som Hasso skriver. Det behövs bara lite motstånd i början och sen står bilen nästan kvar av sig själv. Jag tror att det beror på att tjäran i asfalten smälter och fungerar som smörjmedel mellan däcken och asfalten. Troligtvis är det också som någon skrev ovan att det som kostar mest slitagemässigt är drivlinan. Sen tar även bakvagnsbussningarna mycket stryk om man inte håller ett jämnt och fint burn. | |
|
Det är som sagt den första sekunden som man behöver bromsa till ordentligt så att inte bilen sticker iväg, sen behövs det knappast ngt pedaltryck alls för att stå still. Att det sliter på drivlinan kan jag intyga, råkade knäcka en hardyskiva totalt när jag burnade. Mindre roligt. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Fegis burna på lite olja eller bensin så håller grejorna bättre... Bensin på bakdäcket å tänd på gjorde iaf jag för..hmm få se nu 1978 var det visst trimmad Zundapp 125:a Jä-r vad det rök o sedan brann det fick ge järnet ner till macken för att släcka elden då brann det i byxorna oxå.. NON UNQUAM CEDE |
|
| varför stå still å burna när man kan göra ringar? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Varför överhuvudtaget ägna sig åt denna omogna verksamhet som dessutom är kvalificerad bilmisshandel på en standardbil ?? ///MVH Hasso Länk |
|
*hasso* för att det e jävligt kul. men jag kanske har en annan uppfattning när jag e 47 år:) |
|
| Jo vi vet ju alla att Hasso börjar bli lite gammal... | |
| Burnar inte med mina bilar idag. Hade en ford granada 2.8 på 80-talet (1:a och sista forden) som gick bra att burna med. Gjorde så här: Vänsterfoten på kopplingen. Höger häl på bromsen och gasa med högerfoten. Den skitbilen fick vad den tålde. | |
|
Jag har hunnit med MÅNGA däck i mina år. Jag har t o m haft ett par hemsidor om ämnet (med massa bilder och filmer). Och jag har haft ett flertal bilar som jag spunnit VÄLDIGT mycket. Men jag har aldrig råkat ut för skador på annat än däck... Men då burnar jag väldigt försiktigt. För det skadliga (vad jag anser) är ju när man försöker burna och bilen "hoppar" och inte riktigt orkar. Men om man försiktigt söker dragläge, så att drivlinans spel är uppspänt. Så varvar man upp motorn lite lagom (olika på olika starka bilar). Så släpper man det sista på kopplingen. Så kliver man lugnt på bromsen lite försiktigt. Då snurrar bakhjulen, bromsen används knappt, motorn går på lagoma varv. För när hjulen väl har släppt så krävs det knappt nån kraft alls att hålla dom snurrande. Så jag tror inte att det är speciellt mycket skador om man bara gör det försiktigt. Om man håller gasen i botten och sidsteppar kopplingen så blir det nog skador ganska snart. Som mest har jag fått bytt däck 3 gånger på en kväll (cruising)... MVH Morgan. |
|
|
Haller med carpimp, gor man bara pa ratt satt sa sliter det inte sa hart pa grejorna. Sjalv brukar jag burna bakat for att fa den att spinna, slapper mycket lattare bakat. Sen burnar jag framat. Inget har gatt sonder hittils forutom mina stackars dack:) |
|
///Sashe |
Hur snabbt slits däcken då? Nån som kan säga ungefär? |
|
Det är typ omöjligt att säga. Alla däck slits väldigt olika, beroende på ålder, mönster, märke, väglag o s v. Så det är bara att prova. =) MVH Morgan, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.