AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.157

Ingen kraft med kall motor

sc
39
schumi1
325iA-87
Motorn liksom stryps så fort jag gasar mer än minsta möjliga. Rullar i väg i ettan låter den växla till tvåan (aut-vxl) och försöker jag dra på så försvinner all kraft för att efter nån sekund fungera bättre. Motorn går bättre ju varmare den blir. Tvekar ändå vid snabb gaspådrag. Har bytt till nya stift och öppet filter, har helt nytt avgassystem. Nån som är vänlig o hjälper innan jag får hjärnblödning, tack!
svintoleffe
Det där , är en vanlig sak min gör ungefär lika sak.
Jag tycker det baa är bra då man inte kan köra toppen för varm.
Då jag är oerhört försiktig med gasningar när den är kall.

MVH Leffe
Qu
326
Quibbles
318i E30 -90
635Csi E24 -83
kanske kopplingen som börjar ge sig? då tappar du effekt när du trampar på lite.
har kört bil med både dålig och helt slut koppling och d visade sig genom att bilen bara varvade om man gasa lite "för mycke". fick tillbaka draget om man lätta på gasen.
sc
39
schumi1
325iA-87
Quibbles: det är en 325iA
Jag hadde samma problem med min E46 318i, när den var kall.
Felet med denna var då insugsluften. Det satt ett T kors med givare som värmer insugs luften och denna var kass.
Detta gjorde så att bilen gick snålare, kändes som någon hadde stoppat upp en banan i avgasröret vid kall körning samt vid fult gas pådrag. Priset på den låg på ca 2700:-

sc
39
schumi1
325iA-87
Hoppas verkligen att det inte är det felet på min eftersom jag är redan uppe i 1.7-2-0l/mil stadskörning.
El
338
ElNiko
325iT-92
Du kan även få högre förbrukning av för tunn blandning, eftersom förbränningen då blir sämre...
Jag skulle gissa att din motor tar tjuvluft nån stans, eftersom metallen ändrar form något beroende på temp så kan det läcka när den är kall och vara tätt när det blir varmt...
/Niklas
sc
39
schumi1
325iA-87
Jag tänkte oxå på det. Vad tycker du om CO=1.8? För mycket? Mina gamla med K- och L-jetronic gick alltid bäst med CO=1.0. Går det att ställa på denna? CO:n alltså.
El
338
ElNiko
325iT-92
Jag vet inte, är inte så hemma på bmw än då jag bara haft min i ca: 1 mån... ska nog besiktia till veckan, ska bli spännande att se vad jag har för co... Men på bmw så kan de säkert tala om vad co:n ska vara. Vet att det inte gick att ställa på min 480T då det skulle skötas automatiskt av elektroniken (jippi.....). Jag hoppas att det inte är så på E30 325...
/Niklas
svintoleffe
DU kan vrida på lmm så att du får ner co halten.
Lättast är att åka till en kille som vet du hur mycket du ska vrida.
Själv tittar jag på tändstiftet före och eftre då ser man hur svart det är.

MVH Leffe
sc
39
schumi1
325iA-87
Leffe: Tack! Jag har redan glömt(det var typ 10 år sen) att jag fick göra så på min 528:a, eftersom den vanliga ställskruven var redan maxad. Bra nödlösning!
Ad
230
AddeK
320d -99
325TT -86
Tjuvluft någonstans.

Drar de något vatten? Toppen kan vara lite skev så att den "tätar till" sig lite lite grand när den blir varm.
sc
39
schumi1
325iA-87
AddeK: Vattnet är helt OK. Temp oxå, stabilt i mitten. Värmen funkar perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.