|
|
|
|---|---|
|
Jag hade en E36 318 "vanlig" förut, när man körde på vintern så hade den tendens att vilja gå rakt fram bara när man svängde, och det gick knappt att göra handbroms sladdar i skarpa kurvor och så, den ville bara gå rakt fram och jag hamnade i snövallen ibland =/ Jag fick för mig att motorn var för lätt eftersom det "ska" vara en 6a egentligen. Så hur är det med 6orna, beter dom sig likadant, och framför allt, eftersom vi ska köpa en till bil nu kanske, beter sig 318IS likadant ? Oj, de blev långt för en simpel fråga .. men jaja. | |
|
varför göra "handbroms sladdar" med en bakhjulsdriven bil? för övrigt så tycker iaf. jag att framhjulsdrivna bilar går rakt fram när de e halt... en BMW går ju alltid å styra.... /Jonas |
|
| har aldrig varit med om att det gått rakt fram med en 318. en kompis hade även en 316 å den gick inte rakt fram .. kanske för lätt högerfot? | |
|
så länge du gasar in i kurvan går de flesta bilar rakt fram, motorbromsa in och gasa ut... då ska du se att det ordnar sig, jag antar att du ryckte i kryckan för att få bilen på rätt kurs igen, detta funkar utmärkt även med en bakhjulsdriven bil, eftersom man då lägger bromskraften på bakhjulen och på så vis hjälper framhjulen att få fäste, samma princip när man motorbromsar in i kurvan(bakhjulsdrift). Jag har många gånger ryckt i kryckan för att reda upp kniviga situationer när det vart lite halare än man trodde, både med fram- och bakdrift. /Niklas |
|
Aldric |
Du bör nog öva lite mer, förra vintern åkte jag E36 318i sedan och den gick att ställa upp hur bra som helst utan handbroms, vi åkte runt en plogad bana på en frusen sjö och det gick fortare med min bil än andra motorstarkare varianter. Köper du dig en IS som du inte får ut baken på, då bör du nog konsulterna "Busåkarens handbok" ett par varv ... *S* :) Have fun! |
| Köp en med diffbroms! Herrejävlar vad kul det är! Bara knycka till ratten lite grann innan kurvan o gasa lite lätt. Om det är i en hastighet av 30-40km/h så gärna på trean för det är skönare o enklare än att varva på tvåan! | |
|
Vilka E30isar hade diffbroms som standard då? Vad får man ge för en begagnad, eller på skroten? |
|
|
M3 var väl den enda E30 med diffbroms standard, men ganska många 325:or har det som tillval. Har du tur kanske du kan få en begagnad klump för 1500-2000? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Nja, tekniken min e d nog inte fel på, en E30 320 gör som jag vill, samma med farsans Ranger både i 2wd och 4x4 läge, samma med Calibran jag hade som var 4x4, men de 318 gick INTE dit jag ville. Bodde i Kiruna förut så ja hade mycke snö att träna på ;-) Men E36 318, den ville bara rakt, kändes som en framhjulsdriven bil !!! hur man än försökte. | |
| Hmm... piggfrie vinterdekk? | |
| Ne jag hade nya fina däck då, jag tycker det var väldigt skumt att den var så, jag har ju alltid tyckt att BMW varit så lätthanterliga, kan det varit att jag hade en väldigt stor baslåda med 2x12" där bak ? Så de blev väldigt baktung ? | |
|
Ja, det med basskassen kan være en forklaring. Husk å bruke de beste vinterdekkene fram på bilen, og de dårligste bak. Nye fine dekk, ja, men var det med eller uten pigg? Vet ikke hva dere svensker kaller det. |
|
|
Tror inte det var att den var baktung, har aldrig haft nåt problem med farsans folkabuss (motorn bak), rena racern med 235-60 däck och sänkning : ), men som sagt då motorbromsar jag alltid in i kurvan... däremot kan det va lite kämpigt att hämta upp ställen, det är ju lite massa som rör sig så att säga... P.S Lätt framände ger mindre massa att flytta i sidled när du svänger, så rent teoretiskt borde din 318 vara mindre understyrd än t.ex en 328 med tyngre motor, å andra sidan kanske bmw bygger de "häftigare modellerna" med lite sportigare chassie-sättning än den mer folkliga 318, vem vet... /Niklas |
|
|
adhd: De kallas dubb i sverige, jag hade nya dubbdäck på den. Så d var d inte. ElNiko: Ja, rent teoretiskt så är det ju som du säger med vikten, men sen har det ju också med friktion i marken att göra också, det var med det jag tänkte, att den var för lätt fram så att viktfördelningen ine stämde med chassiet eller nått, så den inte fick så bra fäste på framdäcken. Jag prövade att komma in i en korva på alla möjliga sätt, motorbroma så gassa å bromsa å handbrom å ja .. alla sätt ja kom på, men den ville bara frammåt ändå =/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.