AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.213

Hur demonterar man en M ratt ?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej! Jo, jag hade tänkt byta ratt på min e 36:a, jag har en M ratt typ 2, alltså den vanligare ratten, lite slimmad och rätt liten med ett M märke på den nedre delen. Jag hade tänkt att skaffa mig en sportratt, men hur tar man bort denna som redan finns där? Är det bara rycka eller finns det skruvar eller så?

MVH
Ivarsch
Självklart kan det ju inte bara vara att rycka.. vore ju livsfarligt om den mekanismen slets ut med åldern och ratten lossnar.. Det är väl bara till och leta under de märken som finns så hittar du väl några skruvar.. aldrig bråkat med nån sån ratt men jag antar att det är så de fungerar
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
MD: ska du sälja M-ratten sen? jag kan köpa den....!?

/Jonas
jag kan också köpa den blir det budgivning :) mwh
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Jag vet inte hur E36 är men kan tänka mig att det är likvärdigt med E30. I så fall skall täckbrickan i mitten avlägsnas och där under finns en mutter som skall skruvas av. Sedan kan Du nog ta spjärn och dra rätt upp. Det gick på min E30.

Har en likadan ratt som gärna bytes mot original 325 ;)

Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW!
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
På E36 sitter det antal (beroende på rattmodell) torx skruvar på undersidan. När man har lossat dom kan man lyfta ur airbagenheten eller centrumet om man inte har airbag. Då kommer man åt muttern som håller fast ratten på rattaxeln.

_______
//Niklas
BMW CS NORD 3555
BMW SC
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Hur är det med E46?
Om jag vill byta läder sportratt med airbag o multifunktionsknapper mot M sportratt? I katalogen står det att den kostar 3800:-
Är det svårt att montera den själv?

====
The driving Dutchman
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tack för alla svaren, kanske var en lite dum fråga, för jag undrade och jag har bilen inne på reparation, så jag hade inte möjlighet att titta. Njaa, ratten har jag lovat att min kompis ska få, det är han som har lyckats ordna fram en billig, relativt ny, sportratt. Men tack för alla svar, så fort jag får tillbaka bilen ska jag börja skruva lite =)
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Om du har airbag är det inte bara att "skruva lite"... Först koppla bort batteriet och låta resistorerna ladda ur... Beroende på årsmodell minst en kvart men helst trekvart. Sen bort med torxen (T30 har jag för mig) på baksidan, sen koppla bort airbagdelen, sen lossa mittbulten (22mm har jag för mig)... Sen omvänt med den nya. OBS!!! Sitt inte bakom ratten när du kopplar på batteriet igen. Observera också att E36 bytte rattsystem 1995. Rattar före 1995 passar ej på bilar efter 1995 och vice versa (går dock att konvertera).
zi
60
zippe84
318i -92 (E36)
Du ska nog pilla bort plastbiten i mitten och hitta en skruv eller mutter där under. jag har en orginal ratt till en E36 318i -92 är det någon som vill byta så kan jag lägga pengar emellan en 3-ekrad som är lite mindre skulle sitta fint.

Mvh//Niklas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.