AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
548

Värmeproblem m.m 525-93 (M50)

Jag har problem sedan länge med värmeproblem och ryckig gång på min 525 touring -93:a.Problemet är följande:

Motorn går perfekt när man startar den,oavsett väderlek,utetemp.m.m.Men det tar ganska lång tid att få upp den i arbetstemperatur och få behaglig temp. i kupèn.När äntligen tempmätaren visar på "mitten",börjar oftast motorn rycka
och tappa effekt,och samtidigt ramlar motortempen ner mot nästan kall.I samma ögonblick som tempmätaren "dalar",så höjs avgasvärdena till alldeles för höga värden.HC ligger på c:a 200ppm,CO-halten höjs inte så mycket,från c:a 0,1 till 0,4(tomgång).Felet har funnits så länge jag har haft bilen(2år),och
när jag besiktat den 2 ggr,har det vart problem.Men bara man varmkör den,och läser av värdena vid "rätt"tidpunkt,så går den igenom utan anmärkning.
Samtliga delar som jag tycker ska ha med detta är utbytta mot nya BMW-orginaldelar,såsom:termostat,vattenpump,kylare,tempgivare.Motorn verkar inte ta nåt vatten,olja.
Tacksam om nån annan har haft nåt liknande problem,eller har nåt tips var jag ska börja riva i!!!!!!
ormen
låter säker dumt men jag skriver det ändå...kan det vara så att någon har mekat av toppen innan och satt tillbaka nån vattenslang el. givare fel(bytt plats), det är rätt krånglig värmepaket med tillhörande djungel av magnetventiler o slangar i E34. Har själv "packat om" ett värmepaket till en 525 en gång, inte kul alls, blodig om händerna så det stänkte... det låter som att när någon lustig givare ger signal (eller mer som när termostaten öppnar) att nu är motorn varm, går vattnet åt fel håll... "ställ dig jämte en likadan bil" - tricket kan man alltid prova...

Kör så det ryker tills det rasar, o då tar du fram verktygslådan eller ringer en vän.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.