AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
731

Motorbyte ? Stoppa i en 525:a i min 520 ?

Jag undrar om det blir svårt att få ihop en 525-motor (86 års modell) i min trasiga 520-89. Måste man byta växellåda också ? Måste men göra om avgassystem etc.
Vore tacksam för snabbt svar då jag kan köpa loss 525:an hyfsat billigt och det vore bra att plocka hem den innan snön. Föresten, det står 525/528 på ventilkåpan. (kanske är en 528:a)

Har börjat fundera över att släppa ner ett annat fabrikats motor, men det vore geshwindt om ovanstående funkar.

Opelmannen
Be
223
Benny 540
540i touring 6vxl
det ska innte vara något störe arbete om du kann få tag i data box från en 525 -86
Hej.

I 525i -86 sitter en M30-motor. i 520i -89 sitter en M20-motor. Således olika motorfamiljer och mer strul vid byte, även om det långt ifrån är omöjligt.

Jag skulle dock satsa på en M20B25- motor istället, vilket gör konverteringen enklare. Gör en sökning under "Sök inlägg" för mer info!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Tackar för svaren!

Men om jag byter upp mej till M20B25 måste jag då även byta data box också ?

Tillbaks till min första fråga, om jag tar 525:an från 86 så får jag med hela bilen så data boxen etc. är inte problemet men omjag bara vill byta motor och behålla växellådan passar då motor och växellåda ihop (bultindelning, axelutformning ingående axel, koppling etc.) ? Jag har redan bytt motor en gång förra året så det har jag kläm på, men då var det ett rakt byte M20B20 mot en likadan.

Tacksam för svar /Gurra

Opelmannen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.