AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
695

anslutningar bak på business rds

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Där sitter 3 st kontakter. Två av dem är lätta att räkna ut men den tredje som ser ut som en liten antennslad, den förstår jag inte vad den har för betydelse. Förresten passade inga kablar till den nya business cd jag köpt. Verkar som det är andra kablar om man skall byta till cd.

Är det någon som vet något om detta är jag tacksam
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har också ett litet (antennuttag)bak på min business RDS som lär vara till multiratten, men förutom det har jag ett fyrkantigt uttag med 10 stift i två rader som enligt en BMW handlare kan vara till CD växlare. Det verkar vara svårt att få reda på exakt vad som gäller.

CHS
Kan det inte vara antennanslutningen till diversityantennen i bakrutan som ni har hittat?
Knapparna i ratten, liksom signaler till/från displayer mm går på en särskild "buss".
Se inslag under mekartips.

FP
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Vad är diversityantennen för något. Är det antennen jag har på bakrutan?. Hur gör man då om man byter stereo som bara har en antenningång?. Förresten passade inte business cd. Denna har suttit i en e39 2001. Jag har en e39 96. Finns det någon kabel som man kan sätta i mellan?
Något förenklat:
Diversity är en princip med två eller flera antenner som switchas till mottagaren (snabbt och utan att man märker det) beroende på vilken antenn som för stunden har bäst mottagning.
Switchen med sin elektronik sitter monterad på bakre C-stolparna där trådarna från rutan ansluts och anpassas till stereon. På det uttag som du nämner finns även matningsspänning till diversity-elektroniken
Hur det funkar med icke originalstereo vet jag faktiskt inte. Kanske man ansluter på den "normala" antennkablen och får något sämre mottagning.

FP
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du har säkert rätt Folke, han som jag frägade visste inte med säkerhet. Jag har även en kort antenn på bakrutan, men den är förmodligen till originaltelefonen

CHS
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Christer: korta glasruteantennen är till tfnen jepp.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Tedde
Finns det något sätt att justera upp antennförstärkaren på en e39T -97:a för att få bättre mottagning? (bra men vill ha bättre)

Trevligt, mycket trevligt.
An
18
Andreas5
328i -95
Den tredje sladden du undrar över är till telefondämpning till en orginalmonterad gsm
Njaaä. Telefondämpning innebär jordning av en vit/brun kabel (stift 10 i den 25-poliga kontakten på GSM-telefonen i skuffen). HAr just kopplat in mig på denna med en käck Bluetooth-handsfree till ficktelefonen.
Den lilla koaxialkabeln intill den stora multikontakten på stereon går bak till diversityantennen, det ligger även spänning ut på denna kontakten.
Att justera upp förstärkaren går nog inte, men tydligen finns olika varianter på antenner i rutorna på BMW, med eller utan diversitykretsar t.ex.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.