|
|
|
|---|---|
|
Min 528 började idag misstända, särskilt mycket på låga varv, som när man ska rulla igång från stillastående. Vid hårdare gaspådrag och högre varv "tjöver" den sig också. Problemet har dykt upp helt plötsligt. Är det rimligt att tro att detta hänger samman med att bilen just har varit stående en hel vecka i den extremt fuktiga väderlek som råder i GBG just nu? Typ att fukten satt sig på någon viktig givare? Tacksam för svar! Mikael | |
|
Byt fördelarlock o rotor...Brukar lösa den sortens problem(iaf billigt att börja med ;)) Mvh Janne. |
|
|
Ett vanligt problem med dessa modeller är det sk puls-air systemet dvs två stycken stålrör som sitter från luftburken till grenröret. Dessa skall skicka luft från luftburk till grenrör för att ge syre till oförbrända avgaser, alltså en typ av (efterbrännkammare). Mitt på dessa rör rakt framför motorn sitter det ett par ventiler som skall släppa igenom luft endast åt ett håll från luftburk till grenrör. När dessa ventiler är trasiga tar avgaserna bakvägen till luftburken och orsakar kondens (vatten) och därav kan motorn gå dåligt. Ett enkelt sätt att lösa detta är att kontrollera om ventilerna är täta. öppna luftburk och gasa om det luktar avgaser eller blåser in luft är ventilerna trasiga. Täpp till dessa så kommer bilen gå bra. Hade detta problem på min 518 och den går som en klocka nu med tilltäppta puls-air rör. OO=00=OO |
|
|
Min smårycker också lite fast mest i jämn fart, samma biltyp och samma stad :) Jag har nyligen bytt rotor + lock men det blev inte märkbart bättre. Någon skrev att luftmängdsmätaren vanligtvis ger upp vid 20-25000 mil och kan orsaka ryckningar, kan det vara det? |
|
|
Idag går bilen plötsligt perfekt igen. Känns som den fuktiga eldetaljen (vilken det än var) torkade och blev sig själv igen av att motorn varmkördes. Hur som helst, så ska det ju inte vara. Ska kolla fördelarlock + rotor först, vet inget om skicket på dem... |
|
|
Min ex M535 gick skitdåligt helt plötsligt förra hösten...bytte fördelarlock...gick som en klocka igen. Mvh Mathias |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.