|
|
|
|---|---|
|
Har märkt att min oljekylare inte blir varm alls vid lite halvhård körning. Vattentempen ligger också lite under rakt upp. Bilen är helt original änsålänge, och går hur fint som helst! Inga felsymptom alls. Kanske dags att tjacka en oljetemp och kolla läget? Hur är era?? --- Kör också båge! www.sporthoj.com | |
|
På min gamla hybid E30 med 528 motor hade jag samma sak, men det var inget fel... Rekomenderar iaf att du köper en oljetemp, inte dyrt, inte svårt men mycket bra och viktig info. www.reptil.nu |
|
|
Om man får fortsätta på tråden, så.... Har precis startat upp min 325'a efter totalrenoverad motor. Allt går bra och låter bra, men min oljekylare är helt kall, inte ens ljummen. Låg på högt varv i uppstarten i ca: 10 min, sedan kördes den ett par kilometer.... Ändå kall. Oljefiltret är nytt, alla kanaler är fria från skit, kylaren är ok och adaptern till filter/oljekylarslangarna såg ok ut också. Någon? elpe300 |
|
| Märkligt... Både min o kompisens(Jag har kompressor S50B32 o kompisen M20 Turbo) oljekylare blir varma vid körning, både vid hård o normal körning... Kimmen. | |
|
sitter det inte en termostat i adaptern på m20, kanske det är den som strejkar ? på alla mina bilar som haft oljekylare, har alltid blivit varma min bil:Länk |
|
|
Kan det vara något med oljepumpen? Att den inte drar runt olja som den ska.... Men jag får ju upp olja till kammen.... Hmmmm.... elpe300 |
|
|
Ok, det här med om det finns termostat på adaptern.... Frågade i en annan tråd precis. Är det någon som vet om det är en övertrycksventil eller termostat där sitter? elpe300 |
|
|
Det var det enda jag inte demonterade under min renovering. "Fjädermojängen" på adaptern alltså. F-n, man skulle ha gjort det kanske!? elpe300 |
|
| När ja satte dit min så kolla ja... tror inte att de har me temp att göra. Tror mer på nån backventilshistoria eller övertryck | |
|
Kan det inte vara så att det sitter en fjäder med kula på retur ledningen från kylaren ner till tråget för att den ska få rätt mottryck, för att inte tappa olje trycket på andra viktigare delar av oljeförsörjningen. det tar ju även ganska lång tid för motorn att bygga upp olje tempen. Tog ca 15 km landsvägskörning för min m5 mot ca 2km körning för vattnet att komma upp i temp. så oljan är ju väldigt trög att få upp i temp Sen tror jag orginal 325 skull nog ha klarat sig utan oljekylare oxå, det är nog bara en extra säkerhet från fabriken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.