AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.330

Använder någon här 98-oktan från Jet till nyare BMW?

Kowalski
Hej

Har märkt att min 328 går betydligt jämnare med 98-oktan i tanken än 95-oktan. Jag har tankkort hos både Shell och Jet, Shell har "grön" 98-blyfri och har sett att Jet endast har "grön" 95-oktan. Blev lite fundersam för Jets 98 kommer från en "röd" pump dvs tidigare blyad (numera blyersättning) så därför tankar jag 95 hos Jet och 98 bara hos Shell.

Så jag undrar om någon på forumet använder sig av Jets 98-oktan till nyare (-91 o framåt) BMWs?
Eller är färgkoderna på pumparna någon kvarleva från bly-perioden som inte gäller längre?

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Aldric
Färgerna är en kvarleva så vitt jag vet. Jag körde min 92:a på bensin från Jet (98 oktan ur röd pump), men jag tyckte (säkert inbillning men ändå) att den avgjort bästa soppan finns på Shell och UNO-X.

Team BMW M3 CSN Brahegatan, Borås

Länk
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
JET har fortfarande blyersättningmedel i sin "röda" bensin så tanka inte i den i bilar med katalysator! JET:s röda munstycken brukar vara av den varianten som är lite grövre. De brukar inte passa i bilar som har katalysator.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer du får inte i det röda munstycket.
Dessutom skadligt för katten
Röd 98 är ju bara en service för de bilar som inte kan köra utan blyersättning, och Jet är ju obemannad så dom kan inte köpa blyersättningen där heller.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Här kommer svar från Jet Sverige på frågan ang. "grön" 98-oktan som jag fick svar på idag. Om alla På Autopower skickar till dem att de önskar ha grön 98-oktan kanke de börjar......

Hej!

När kommer ni att börja sälja ”grön” 98-oktanig bensin?

Mvh Gunnar

Svar:

Hej!

Tack för Din förfrågan.

Efterfrågan på grön 98 är fortfarande väldigt låg då de flertalet bilar presterar väl med 95 oktanig bensin. Det finns dock fortfarande många bilister som inte har katalysator bilar och därför efterfrågar bensin med blyersättningsadditiv (den röda bensinen). Förutom ett lågt och tydligt pris är en av grundstenarna i JET's koncept är att göra tankningen snabb och enkel för dig och alla andra av våra kunder. Vi tycker därför inte att kunden skall själv behöva blanda till sin bensin varför vi tills vidare väljer att sälja den röda bensinen. Vi bevakar givetvis eftefrågeutvecklingen noga och den dagen efterfrågan hos flertalet av våra kunder förändras, anpassar vi givetvis vårt sortiment därefter.

Vi önskar dig en trevlig dag.

Med Vänlig Hälsning
Ingvor Rodensjö
JET Kundservice

Fax: 08-751 17 82
e-post: jet.sverige@conocophillips.com

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I går var jag i Långtbortistan (Jordbro) och var mycket nära soppatorsk. Svängde in på en JET-mack, petade i en hundring och försökte tanka 98. Men som flera påpekat fungerade det inte, det fick bli 95.

Tror att en anledning varför JET säljer röd 98 är att deras kundkrets ofta har äldre bilar än de andra stora bolagens, så det lönar sig för dem. Men det är bara en gissning.

My Bimmer is my mistress
Kowalski
Hej

Tack allihopa för svaren och hjälpen...då blir det 98-Shell i fortsättningen och 95-Jet i nödfall. Med rabatten på Shells automatstationer blir det ändå billigare än hos Jet.

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
Rabatten och automatstationer tar ut varandra.
Det lägre priset på automatstationen ger motsvarande minskning på rabatten, vilket ger samma pris på bemannad eller automatstation hos Shell.

Iallafall var det så sist jag arbetade på Shell ;-)

Om soppan är billigare på Jet eller Shell får någon annan bedömma.
Kowalski
Cohlin: Ditt resonemang gäller bara "vanliga" kortkunder. Shell har särkilda avtal med vissa. Har själv 16 öre på bemannad samt 10 öre på automatstation i rabatt, så priserna brukar vara några ören billigare än Jet där jag tankar.
Sen blir det mer ju ännu mer rabatt desto mer man tankar. Den sistnämda ronden vinner dock alltid Shell ;-)

Mvh
/Kristoffer

BMWCS # 04918
BMWCS SYD
je
158
jesperw
540iA Touring - 95
Jag som har en 85:a utan kat är jätteglad för att Jet fortfarande har "röd 98:a oktanig"! Inget pyssel o kladd m blyersättning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.