|
|
|
|---|---|
|
Jag letar efter info om den Syd Afrika byggda e12/8 som var i produktion till -85. Jag har hittat lite text på nätet, bla nämdes att hjulupphängning och inredning var uppdaterad till e28ans. Men jag skulle vilja verifiera detta samt även hitta vad exakt är ändrat, och det skulle vara kul med lite bilder på den här e12an. | |
|
Här finns bilder på en e12/8 518i : Länk Och här lite info på den afrikanska 528i 1982-1984 e12/8 : Länk Synd bara att ratten är på felsida ... ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Är det någon som vet varför den heter e12/8? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det var en senare utveckling av e12:an gjord för den Sydafrikanska marknaden i BMW's egna fabrik i Afrika. Den underliga beteckningen e12/8 fick bilen då det i övriga världen började säljas e28:or medans de fortsatte tillverkningen av e12 i Afrikanska fabriken några år till , de sista e12 som tillverkades fick en liten teknisk och invändig uppgradering med vissa bitar plockade från e28 , det tydligaste att se detta på är instrumenteringen och inredningen i övrigt som är en kombination av e12 och e28. Där av namnet e12/8 . ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
Tackar Niklas!! Fast jag snurrade runt där så såg jag inte dom sidorna ... (jag såg att Masse har satt ut sin e12a på annons nu...intresserad?) |
|
|
Ja och nej , intresserad är man väll alltid när det är en e12:a men priset ligger lite väl i överkant med tanke på att min närmsta bana ligger 50mil bort (enkel väg). Men hade jag bott på annan ort så hade jag nog varit intresserad. ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
| Även som den står så tycker jag priset är ok på den bilen (kostar bra mycket mer att bygga) men som du skrev 50 mil från närmaste bana, då är det inte lika kul längre...Du får helt enkelt flytta söderöver ;-). | |
|
Jo priset tvivlar jag inte på att det är helt i sin ordning. Tanken att flytta närmare en bana har slagit mig men är inte ett allternativ ännu. ///M vh. Niklas BMWCS #3633 BMWCS Sektion Nord |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.