AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.276

tips på torkning

cane
Hej, var och köpte en högtryckstvätt idag på Jula, och såg att de hade en lövblås/sug på hela 2100W på rea för 595kr. Stod en lapp att den sög dåligt men blåste bra, perfekt för att torka bilen med! Låter ungefär som en 747 när man kör den på max, men torrt efter tvätt blir det!
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

hehe...ja..låter inte som en tokig ide, tror det har vart uppe förr faktiskt :)

Fram till dags dato så får man använda motorvägstorkning :)

Mvh
Skalman
Tja!

själv använder jag också högtrycksmetoden att torka bettan med. Finns inget bättre i detta avlånga land. Det allra bästa är dock att högtrycksspola bilen efter noggrann tvätt med avhärdat vatten, då behöver man inte ens tänka på att torka bilen överhuvudtaget. Blänkande ren och torr blir den utan några som helst kalkrinningar eller dylikt. Blue Elefant heter gör det själv-kedjan som har detta avslutningsspolning på programmet. Finns i Bl a Norge, Polen, Frankrike. Var lite skeptisk till detta men efter att ha tvättat bilen där några ggr så är jag övertygad om att det inte finns någon bättre alternativ än just avspolning med avhärdat vatten. Man behöver inte enns vidröra bilen what so ever under själva tvätten. Godbye alla repor med andra ord.

/D
cane
Intressant, hade funderingar på avkalkat vatten åxå, men trodde inte man kunde få tillräckligt flöde genom såna filter utan en extra vattentank?

Annars så är ju lövtorken tom bättre än motorvägsvarianten - lövtorkar blåser luft i 200-300kmh, så snabbt har jag aldrig kört för att torka bilen iaf ;)
cane
Hm, har kollat runt litet på nätet men har inte kunnat hitta nån blå elefant ;) Vad heter prylen, och hur funkar den? Nån länk?
ferraripeter
För att underlätta ytterligare, kan ni använda samma avriningsmedel som man gör i biltvättar, då kommer det att spricka upp fint, och det blir lättare att blåsa av.

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Vore mycket intressant att få reda på var man kan få tag på antingen avringsmedlet, typ det som spolas på sist i en maskintvätt, eller det där andra medlet ni pratade om !!

Kom igen nu......
po
56
pollywolf
318i Sedan -01
Mycket har väl att göra med vilket shampo man använder?

====
The driving Dutchman
Länk
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Det gäller att inte grus eller smuts i luften blåses på den blöta lacken vid lövblåstorkning. Detta kan leda till lackskador respektive åter smutsig bil.

Det lättaste sättet av få bättre avrinning om man inte har ett riktigt bra vax- eller lackskydd är att spola på sköljvax. Det finns ibland i högtryckstvättsprogrammen på GDS-stationer eller så har man egen blandning i en tryckspruta före högtryck (billigt på tex Biltema). Detta i kombination med körning vid högre hastighet räcker ofta för ljusare bilar. Mörka bilar med "petiga" ägare kanske inte alltid blir nöjda?!?

Lahegas Autotork jobbar på ett helt annat sätt - ytspänningen tas bort så ett inga droppar bildas på lacken. Vattnet torkar helt "jämnt" på lacken varför inga kalkfläckar uppstår. Dock krävs en vettig temperatur, varför de kommande månader troligen kräver varmgarage för full effekt. Medlet blandas i alla fall med vatten och hälles (tex vattenkanna med stril) över hela bilen.

/PTR

ferraripeter
Nja, föregående talar har inte riktigt rätt, torkmedelet gör inte så att det ej blir kalk, utan det är så att don på GDS hallar kör med avhärdat vatten sk osmosvatten, där all kalk är borta, lahegas produkt gör det bara lättare för vattnet att spricka upp, men det är alls inte unilt för just lahega.

ferraripeter: Har du provat Lahegas Autotork? Det är det som är grejen med det medlet att det inte ska spricka upp och rinna av...Har själv provat med bra resultat förutom på rutorna, där man blir tvungen att eftertorka.

/Calle
Tror bestämt en viss Hasso kör med lövblåsmetoden, innebärande att detta måste vara det bästa..)
Testade med min gamla Gardenablåsare, för trött verkar det, grannarna tittade dessutom misstänksamt. När vitrockarna kom tyckte jag det var bäst att sluta..

FP
ferraripeter
Jag tror jag testat det i mina dagar som bilrecondare, men faktum kvarstår, kalken tar den inte bort, och det är ju oftast det som är problemet.

Brukar altid torka motvilligt med skinn pga. kalkresterna men igår så körde jag en tvätt och sedan snabbt ut på motorvägen o blåsde på ..ja en del och inga kalkfläckar var kvar förutom några små på bakluckan. Bara man snabbar sig så kanske man kan slippa resterna... kan tillägga att färgen på bilen är orientblåmet.

Ny bild 29okt-
Länk
Själv kör jag med en rekondraka. Räcker utomordentligt för mig!
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Nja, ferraripeter - det är nog du som har fel.

Autotork verkar inte på det sätt som du beskiver (det är en ganska ny produkt) - det minskar som sagt ytspänningen och gör tvärt emot så att vattenytan INTE spricker upp. Resultatet blir en jämn intorkning, vanligen helt utan ränder eller fläckar. Det fungerar bra med vanligt vatten med normal kalkhalt om temperaturen är vettig - detta för en rimlig torktid för bilen.

Alltså utmäkt då man inte vill använda skrapa eller skinn pga reprisk (speciellt efter enbart högtryckstvätt).

De preparat du nämner kallas väl vanligen spolglans i bilhallen (jfr spolglans för diskmaskinen) - de underlättar avrinningen och tillsammans med körning vid lite högre hastighet räcker de normalt för att få bort det mesta av tvättvattnet från lacken.

MVH/PTR
ferraripeter
Ok, vi pratade om olika saker, men vad jag oxå menade var att kalkproblemet kvarstår, lahegas produkt funkat bäst på gds hallar där dom har osmosvatten, men man måste spola av noga, annar får du vita riningar på bilen.

Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Sämskinn, finns inget bättre......Skit i vattnet , din bil står i syraregn varje gång det regnar iaf! ;-)

///FrIIk
Dufvis
Friik: Jättebra med mekanisk nötning på lacken ett par gånger i veckan! Det tycker den om!

//DD

Hellre en förutfattad mening än ingen åsikt alls.....
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Så länge man har tvättat bilen riktigt ren, är sämskinn det bästa tycker jag. Att dra med en gummi raka eller vad dom nu kallas tycker jag verkar lite vansinnigt. Finns det en liten skitt fläck kvar drar man ju hur lätt som helst en repa i bilen med det lilla skitet som fanns kvar.

Torkar alltid med sämskinn eller i 10 % av tvättarna kör jag bilen torr.....

min åsikt.

mvh

Simon
Fördelen med sämskskinn är att det suger upp vatten bra och att man knappast behöver lägga på nåt tryck. Om man trycker så fördelas det ändå på en större yta, ev damm och gruskorn gör mindre skada då, jämfört med gummiraka där punkttrycket av naturliga skäl blir högt. Ett gruskorn här och katastrofen är ett faktum, många har fått erfara detta.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.