AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.076

problem bensinvärmare

Th
3
Thomas63
535 iA -89
Hejsan gott folk!
Har en 535iA -89 med originalmont. bensinvärmare som inte funkat på ett bra tag. Pumpen går, fläkten surrar, strömming i batteriet.
Glödstiftet bytt. Men den vill inte tända.
Kan det va bränslepumpen?

Sen en annan sak. Värmeventilerna har börjat ticka lite väl högt när man kör. Hörs tydligt när motorn är riktigt varm. Värme kommer som det ska så det är inget problem men man undrar om det verkligen ska låta så högt.

Har även ett konstigt litet problem. Bytte kardanaxel i somras.
Kolla olja i automaten och allt är rätt med mängd och nivå.
Men den har börjat "hugga" när 5:an (överväxeln) går i.
Är lådan på G att ge sej eller är det en justersak?

Alla ideèr om vad som kan ligga bakom felen beaktas.

Tack från Thomas
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När det gäller bensinvärmare så har jag lärt mig följande genom de jag skruvat och monterat genom åren.
Till 99% så beror driftstopp på att bensinen har lämnat avlagringar så att nålventilen som ska släppa in bränslet fastnat eller kärvar. man får då plocka bort munstycket och lägga det i aceton nån timme och därefter blåsa rent det.
detta beror på att de flesta struntar att starta bensinvärmare någon gång i månaden året runt.
Sedan kan även bensinpumpen kärva i hop, det sitter en "tryckgivare" i pumpen oftast som matar på när trycket sjunker i samband med att bränslemunstycket öppnar.
Pumpen brukar också slå ett par slag när man startar värmaren innan glödgningsprocessen. Kärvar pumpen så kan det räcka med att knacka på den några gånger. Men man bör ju se till att säkringar är ok och att inte överhettningskyddet på värmaren slagit ifrån, en del får man återställa manuellt. Men din är ju inte stendöd så du har förmodligen stopp i bränsletillförseln.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Här är Webastos felsökningmanual: Länk
BBW 46 lär vår modell heta.

Berätta gärna hur det går, jag har liknande fel på min E32.

Första åtgärden är att byta olja och filter i automaten, men det kanske du redan har gjort?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Th
3
Thomas63
535 iA -89
Hej
Tackar. Ska kolla det genast, det börjar ju bli lite kyligt nu om mornar och kvällar så då är det gott att ha det i ordning.
Fich ett annat tips idag om att det kan va att pumpen suger luft efter att den inte har körts på ett tag och att man då skulle omstarta den 4-8 ggr efter varandra och att man kör med batteriladdare samtidigt så hela paketet orkar med.

Tack så länge, jag hör av mej när värmen kommer

/Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.