AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.566

Kylarslangen lossnade!

Sida 2 av 2
Ekonomnissen som kom på detta sparade säkert in några ören per bil, och sitter nu med en paraplydrink och spenderar konsultarvodet någonstans i västindien. Plast i en kylare, suck...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Måtte paraplyet från drinken fastna i halsen på honom..grrr

Min bil
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Inget fel av BMW att ha plastgavlar, plast kan funka alldeles utmärkt hela bilens livslängd.

Felet BMW har gjort är att man har valt plastkvalite av Trabantnivå :-(

Jag får kalla kårar när jag läser era "nära hem", "nära till macken"

Kör man med en hightech V8 med lättmetall i block och toppar så finns det inget som är "nära". Här snackar vi inte volvo gjutjärn som man kan köra utan vatten hela dagen.... Inte ens att backa ut ut garaget är nära.

Köpte själv en bil en gång där förre ägeren tyckte att det var "nära", resultatet blev att bilen jag köpte hade en ny motor och ett kvitto på över 72.000 kr i rep......
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Jaa..att använda plast av "trabantnivå" i den enskilt viktigaste komponenten utanför en motor som är "Hi-Tech" ligger väl på idiotstadiet...
Enligt insturktionsboken betyder (Check coolant level) Kontrollera kylvätskenivån snarast... Då kastar nog dom flesta ögonen på tempmätaren och ser om den ligger rätt. Knappast bågon tänker på att kanske motorn just håller på att begå självmord och har skurit av halspulsådern..

Har just beställt ny kylare+ nya slangar på Englunds ca:5000:- för en ny Trabantkylare.:-(

Så nu återupplivar jag mitt gamla talesätt

"BMW, När du älskar att skruva"

Fridens på er
Göran

Min bil
Länk
Helga
Har frågat om detta förut.
När nu BMW är medvetna, förhoppningsvis, om problemet med kylarfästen så undrar man ju varför de fortsatt med samma skit! Och inte har de ens en varningslampa/summer på instrumentbrädan heller. Detta är ett stort minus när det gäller en i övrigt så bra bil som E39!!
Som vår supportavdelning sade - förr - "det är ett känt fel sedan många år"!?

//Helga
Frågan är hur man kan kolla om plasttjohejet är på väg att packa ihop utan att montera ner kylaren och lufta eländet. Eller skall man byta kylare efter X antal år och mil för att slippa problem? Hur gör djur???
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har Googlat lite på detta och ser att på många Bimer forum i USA rekommenderar man byte av kylare efter 50k Miles(ca 8000Mil)

Dom flesta som råkat ut för detta problem skriver om samma syptom, Check Controlen lyser upp med "check coolant level) snabbt följt av ett ångmoln...
Problemet är säkert välkänt av BMW men så länge man kan klara sej undan med att skylla på ägaren så lär man knappast göra något åt det. Jag hittade ett flertal fall där bilar upp till -02 drabbats av slangfästen som gått av.

Att själv kontrollera är nog lite svårt, plasten kan ju se fin o fräsch på ytan fastän den kanske är halvrutten strax därunder.

Nog hade det känt roligare att lägga dom där 5 tusingarna på en sats Y-Rondell än att reparera ett hafsjobb från BMW fabriken

/Göran
"BMW När Du älskar att skruva"

Min bil
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
glömde lägga in en länk
Länk
Scrolla nästan längst ner

En annan.
Länk

Min bil
Länk
Forry: Tack för länkarna! Byte vid 8000 mil, suck... Check coolant level, hur får man info om detta om man har den icke textbaserade displayen på en E39 6/99? Vill inte vänta på rökmolnet i min tipi.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Varsågod Powermac.
Jaa..har ingen aning om hur man undviker det Stora Molnet om man inte har texten..
Kanske en liten videokamera som filmar slangen o länkar direkt till TV,n..haha

Har nu satt i ny kylare så jag kan kanske vara lugn i 8000mil till:-)

Göran

Min bil
Länk
Började någon av ers problem med en liten läcka?
Har sett en liten fuktig yta på motorskyddet under bilen och tror det kommer uppeifrån kylarn och slang anslutningen. Hoppas bara det var slangen som satt lite löst, och att det inte är en spricka som snart ger sig.

V8 muller.
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Finns ett lätt sätt att kolla hur det står till med kylaren. Det är bara att kolla expansionskärlet om pinnen åker upp o ner ok eller inte, om plast pinnen ser "gammal/skunkig ut". När ni byter kylare o slangar se till att ni byter expansionslärlet också.

Min övre kylarslang lossnade i förra veckan den med !!! Skitskraj att motorn fått sig en smäll. Men den går som den ska iaf, har precis bytt motor och är inte så sugen på att byta en gång till.

Provade iaf en budget lagning. Biten som lossnade ifrån kylaren satt kvar i slangen. Så jag tog ett plaströr som hade utvändigt mått 32mm precis som det invändiga på slangfästet på kylaren. Drog på lite pvc-u lim som jag hittade hos en vvs firma på röret, stack in det i kylaren och trädde sen på biten som hade lossnat. Har inte skruvat tillbaka kylaren än men det verkar sitta som fan iaf.

Måste åka 5 mil imorgon för bes ..... wish me luck !!
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
På E39 är felet fixat from. -99 med en annan typ av slanganslutning.
Li
51
LinusN
Bmw 328 e46-99
övre kylar slangen från båda sidorna har gått sönder, men vet inte vad det heter när jag ska beställa? tacksam för snabba svar.
Tyvärr så tror jag att det är en ny kylare som gäller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.