|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Kylarslangens fäste på kylaren har gått av. Kylaren är ju gjord av plast (vilket pundhuvud har kommit på idén att göra den detaljen i plast?) vilket orsakat att slangfästet upptill på kylaren gått av och därmed har hela slangen lossnat och motorn kokade. Mitt problem är nu: detta tycker jag är uppenbart kvalitetsslarv från BMW:s sida, då det är omöjligt att se i vilket skick slangfästet är i (slangen ser helt ok ut). Frågan är om BMW ersätter mig för en ny kylare då det inte kan anses normalt att fästet ska gå av efter 20 000 mil? De bilar som har fästen i metall har ju inte dessa problem, jag tycker det är mycket dåligt jobb av BMW! | |
| Tyvärr kan sånt hända... | |
|
adler,tror du på allvar att bmw skulle ersätta din12år gamla kylare;).Annars håller jag med dig dåligt med plast,vad värre är nu har den krypigt in i motorn oxå .Nå tacka vet jag 02an inte mycke plast där inte=). mvh//trucker Länk Länk NY |
|
|
Enligt uppgift är det tyvärr vanligt att anslutningen går sönder. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hej På min burk har samma sak hänt men det går att fixa utan ny kylare, beroende på var den gått av. Det går att fixa fram lite extra slangfäste På den innerst delen av slangfästet sitter tre åsar i plasten. Jag filade ner dom och kunde kränga på slangen och spänna fast den. Har kört ett par månader med på det sättet. Iof tänkte jag förlänga slangfästet med en invändig hylsa i metall pgr att det skulle kännas säkrare men det blir nog inte av. |
|
|
Böss: Bra idé, vet du vad det är för innerdiameter på anslutningen? Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
adler: Om din kylare har hållit i 20000mil kan du vara glad, på 540 är det vanliga att dom går sönder vid runt 12000 eller 6-7 år gammal bil. Även jag har lagat min kylare när den gick sönder det höll nån månad. Problemet som verkar vara med plasten är att pga värmeväxlingen så drabbas plasten av matrialutmattning. Om man kollar brott ytan så är den inte skarp utan frasig som om man bryter av ett kex. Och det är billigare att byta kylare än att riskera att få byta topplockspackning och plana toppen pga kokande motor. Nä tack vat jag dom gamla kylarna som man kunde laga utan problem. Mvh |
|
|
Micke Olsson: Återkommer när jag har lösningen klar. Jag ska ta lite bilder på det också. Tanken är att ta en rörbit med utvändig gänga. Den drar man in i kylaren med lämligt tätningsmedel/lim och låser med en stoppskruv som extra säkerhet. På den utvändiga gängan kan sedan slangen få bra fäste. Sleeperix: Mycket riktigt är slangfästet som knäckebröd i brottytan, men plasten efter verkar helt intakt. Det verkar inte som hela kylaren "ruttnar" upp på detta sätt utan endast den utstickande delen på slangfästet. Fast vad kostar en ny kylare? Och vilket fäste var det som gick av, övre eller undre? |
|
|
Har också råkat ut för samma "fel", ny kylare och så är man på vägen igen. Men räkna även med att ev. expansionskärlet kommer att börja läcka vid ca 14 000 mil eller så, bytte mitt för en månad sedan (ca). Men det är E39, vet ej hur det är med E34:an Jag tror också man ska vara noga med vad man använder för kylarvätska, jag har hört (vet inte säkert alltså) att om man använder fel typ av kylarvätska så kan man få samma fel till slut då vätskan reagerar med platsen och nöter ut den. Men det är vad jag har hört, har inte alla fakta så ta det med en nypa salt... Men jag köpte min kylarvätska på BMW för säkerhets skull och även destillerat vatten att blanda ut med, om man är rädd om sin bil och pedant som jag. :-) /Hammar |
|
|
Tack för alla svar! Det var det övre fästet som lossnade, och brottkanten var så där frasig som nån beskrev. Jag är rädd att det blir till fixa toppen på motorn för den lät inte fint när den kokade (lite som en traktor). Tror ni att motorn kan ha klarat sig ändå? Jag har ju inte provat att starta med kall motor. MVH Mika |
|
|
Råkade ui för samma sak för ca 2,5 år sedan. Övre kylaranlutningen gick av. Det resulterade i kokande motor, spräckt topplock mm. Det märktes inget på tempmätaren att motorn hade gått varm, kände en konstig lukt när jag stog i en kö. Vekstaden som fixade allt påstod att givaren fungerade men den byttes ändå för säkerhetsskull tillsammans med utbyttestopplock, ny kylare, ny vattenpump, div. slangar packningar mm. Det blev dyyyyyyrt........ Hoppas att du klarar dig bättre än jag gjorde. Mackan |
|
|
Jaa..så drabbades även jag idag då min underbara 540 E39 tappade övre kylarslangen, fästet gickav som så många beskriver, och brottytan var som kex, som tur var var det nära till macken. Checkcontrolen visade "check coolant level" Såg ingen ånga och kände ingen lukt .Tempmätaren visade helt normalt värde,halva stumpen satt kvar så jag lyckades fästa slangen igen och fylla på vätska. Det är svårt att somna inatt, V8:an spinner som den katt den är men det känns definitivt inte kul. mardrömmarna infinner sej..Skall försöka lufta systemet o morgon, Ny kylare är beställd och skule komma in om 3 dar. Det är min andra BMW och min andra pajade kylare, på min gamla 525 sprack skiten, nästa BMW jag köper beg. så blir det första jag gör att köpa en ny kylare. mvh Göran Min bil Länk |
|
Helga |
Övre fästet var det som pajade på min E39 så bilen kokade. Slutsumma cirka 48´ //Helga |
|
Hej! Tja, när motorn tappas på allt kylarvätska på kort tid så ä det inte alltid säkert att tempmätaren reagerar direkt; det är ju från KYLVÄTSKA tempsensorn känner av..... så tempstigningen kan komma väldigt sent tyvärr.. MVH:Sakke |
|
|
Är detta ett typiskt BMW fel eller förekommer det på övriga märken också??? Måste man vara amatör för att inse att plast är ett "dåligt" material att använda till kritiska komponenter, problemet kan ju knappast vara okänt för BMW,s konstruktörer, det borde ju åtminstone gå att gjuta in en armering i materialet..tycker Jag Min bil Länk |
|
| konstigt,efter mina ca 30 bmw har jag aldrig råkat ut för detta problemet!eller så har jag haft tur!nån gång skall man ju ha det!men visst är det dåligt med plast,har däremot erfarenhet av dåliga kylarslangar på bmw!tror säkert fler har haft det problemet?tyvärr så resulterar en kokande bmw nästan alltid i en kass topp eller toppackning.problemet är ju att om en bmw kokar så kan det visa sig ett år senare i värsta fall!nu skall jag gå och kolla kylaren på min nyinköpta 520 91!!!!!!!! | |
|
Jag tror problemet är främst på E39. Jag vet inte om det förekommer på nyare E39 eller om detta var en av de barnsjukdommar som fanns. /Hammar |
|
|
Jag bytte kylare på min för ett par månader sedan. Jag hade tur eftersom mitt plaströr först fick en liten, liten spricka vilket resulterade i varning för låg kylvätska. Detta gjorde att jag fick chansen att upptäcka felet innan den gick av helt. Känns som man kanske skulle byta kylare vart 5:e år bara för att vara på säkra sidan. Kostnaderna blir ju lätt astronomiska när det väl går åt h-e. |
|
| Bytte kylare för 2 månader sedan ungefär, inga problem med slangfästen, däremot hål i en kylkanal. Vid byte såg man klart att vissa kanaler svällt. | |
|
Ja, kylarslangarna kan vara i behov av en genomgång ibland. Den övre kylarslangen såg ut som en uppsvälld falukorv några månader efter byte av kylare. Sedan efter ytterligare en tid fick jag läckage i bakre kylarslang bakom motorn, det var en upplevelse vill jag säga. Det blev som en explosion under bilen, när vattnet hamnade på de varma rören, det blev ett hål i kolfiberplattan under bilen (så den fick jag byta också). Alla gånger har jag lyckligtvis varit nära hem, ca 2 km hemifrån, så motorn har klarat sig alla gånger (ta i trä). Så ni som ännu inte vet med er om bilens kylare och slangar har bytts, ta en koll nästa gång ni ska byta kylarvatten vid service (se om plasten verkar spröd/delar som lossnat) osv... /Hammar |
|
|
Kolla med Piteå kylarverkstad eller vad dem heter, hade en m535ia som kylaren pajade på, det var en alukylare med plastsidor. Original gick på 4500 tror jag det var(flera år sen) pite kylarverkstad kunde fixa fram en helt i koppar för 2500 spänn. Kolla runt på olika kylarvärkstäder och inte via bmw bara. /Stefan F |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.