|
|
|
|---|---|
|
Efter ihärdigt sökande på forumet och lite annanstans på nätet Har jag märk att meningarna minst sagt går isär betr. hur vinterförvaringen skall klaras av på bästa sätt och naturligtvis vara så skonsam som möjligt mot våra kärror. Jag har dock märk att vissa teorier är lite vanligare än andra så här kommer en liten samanställning som jag sjäv tänkte gå efter. 1 Varmt garage helst över 15 grader dock ej för varmt, under 55 % relativ fuktighet. 2 Bra att byta olja innan avställningen 3 Fetta gärna in läder mot uttorkning 4 Dra ej åt handbromsen 5 Tanken behöver ej tömmas 6 Fyll i lite extra luft i däcken 7 Rulla gärna bilen lite då och då så att däckens tryckytor ändras samt motionera koppling, broms & stötdämpare 8 Koppla ur batteriet & ladda upp det några ggr under vintern 9 Lägg gärna på lite ström på bilen då & då för att ej ladda ur batterier i service kortet 10 Lägga in en torrboll i bilen kan vara bra 11 Använd gärna startgas vi uppstart till våren Hurvida man skall starta upp bilen under vintern för att varmköra den är jag osäker på ( i kall garage verkar det direkt skadligt) men om man gör det så är det oerhört viktigt att man kör den riktigt varm och inte bara puttrar på tomgång. Ac behöver köras för att inte tätningarna i kompressorn tappar sin oljefilm vilken innebär att man åker på att kompletteringsfylla systemet till våren? fler åsikter om hurvida man bör starta upp pärlan med jämna mellanrum undar garage vistelsen och vad som händer med ac:en ? /K Testa Elektronisk paintball Länk | |
|
5. Skulle själv ha full tank för att undvika kondens. 11. varför startgas? |
|
| Nä det är sant, stargas gäller väl gammelbilar som inte går igång efter en vinter. | |
|
Lite kommentarer till ovenstående punkter. 5. Toppa upp tanken för att minska kondensrisken om temperaturen varierar i förvaringlokalen. 6. "Lite extra" luft, tycker att man skall trycka i åtminstone 3.6-3.8kg, dvs mer än vad man får i med en sådandär bärbar luftifyllare. |
|
-BeeMWe- |
Tillägg: 1. Smeta in krom med fett 2. Smeta in skärmkanter och andra rostställen med tex hjullagerfett. |
|
skall eventuellt ställa av min e36:a nu i veckan som kommer, och tycker att det som förslagits låter bra...jag kommer inte ha möjlighet att starta bilen under förvaringen, men det verkar ju nästan bara vara en fördel..... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Det enda jag gör är: * Byter olja+filter på hösten * Tvättar av bilen ordentligt (eventuellt vaxar) * Fyller upp tanken * Koppla bort batteriet samt laddar ett par ggr under vintern Har funkat alldeles utmärkt för mig dom senaste 5 vintrarna...! |
|
|
-oljebyte imon. -plocka av 18"-fälgarna, rengör med "supermedel Autoexperten", förseglar o lägger horisontellt i rumstemp hela vintern. lägger på original 17" för att kunna rulla runt lite o belasta bromsar mm vid uppstart. -starta upp o köra varm (motor och AC). (1 ggn/mån?) -full tank -småplocka me allt möjligt över vintern, dra högtalarkablar mm (inredningen redan riven), smörja upp brytare till larm/belysning o putsa motorrummet... M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.