|
|
|
|---|---|
|
Var och köpte en m3a i lördags och är så j*vla nöjd än så länge. Dock så är tomgången lite ojämn, den går ner i varv ibland (typ var 20-30 sek) och det är ganska nära att motorn dör, sitter man i bilen ser man hur instrumentbelysning m m lyser lite svagare för nån tiondelssekund (just när tomgången går ner). Någon som varit med om samma problem? Den ska servas nu så jag funderar på om det är gammal dålig olja som spökar? Tack för svar! /Gustav | |
|
Att oljan skulle påverka tomgången låter inte troligt. Gör en sökning på ojämt tomgång "sök inlägg", jag gissar att du hittar en massa om detta... |
|
|
Tjena.. Jag har två saker du kan kolla upp.. Dels om du kör med AC´n på så varierar ju tomgången ganska mycket, när kompressorn startar sjunker ju tomgången.. Om det nu inte är AC´n så kolla så att det inte saknas någon av gummi-pluggarna som sitter vid varje insugningsrör.. (kanske lite svårt att veta vilka jag menar) Mvh Jimmy |
|
|
Ac:n låter som ett troligt alternativ. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
|
Ac´n låter nog inte som ett bra altenativ.. Då ska man ju köra med ac´n för att tomgången ska påverkas eller...och vem gör det nu? Det är nog något med bränslet..skitiga spridar mm.. ///M3 |
|
| De flesta kör nog med ac på, åtminstone lite då och då även när det är så kallt som det är nu. Vem vill hålla på med krånglande klima när våren kommer? En stillastående AC i 6 månader är inge bra... | |
|
Precis, AC:n ska ju vara igång åretrunt för att inte ta skada, och vintertid behöver den ju itne kyla direkt mycket... bara snurra med. Men när den väl slår till så sänks tomgången en aning. Prova själv med att koppla ur AC:n manuellt och sätt på den igen. Samma fenomen uppkommer då. --- Mvh. Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!" www.robban.org - Snart färdig! |
|
| Låter som om det är gasspjällsgivaren... | |
|
Hur har det gått? Löste sig den ojämna gången? Annars har någon meck rekommenderat att man vid ojämn gång skall kolla: -Lambdasonden -Insugsslangen/bälgen -> sprickor? -Gasspjällspotentiometer (byts på BMW vid inpII), kostar ca 600:- -Tändkablar -Luftmassemätare -Soppafilter -Tomgångmotor |
|
|
En kompis som haft lite problem med sin m3 förut befarade att vanosen kan vara kass. Förra ägaren var en "brud" i 35-års åldern och vet inte hur pass noga hon var med att inte gasa för mycket när bilen var kall. Dock så har jag löst problemet för tillfället: Kom på trean ut ur en kurva när det var lite blött ute, gav full speta, fick monster-ställ å kvadda i diket. Så just nu..går inte bilen alls. :D |
|
Lotus Samuel |
Suck... inte konstigt att man får betala höga försäkringspremier. Kan man inte hålla en M3:a på vägen bör man köpa sig en 318 istället. Visst kan det hända alla. Men gör man en glad gubbe efter en sån mening blir åtminståde jag upprörd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.