AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.871

Stenskott på huven, M3-E46

Sida 2 av 2
Ditec, vid leverans (snart ett år sedan). 2750 mil på mätaren. Kommer göra en bättring till våren.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Off-topic:

- CBM3C, hade inte du bytt M3:an till en 996 TT, eller tänker jag på någon helt annan?

- Starre, hur går det med dina 911-planer?

- Imola: Ser att vi har närapå identisk bilpark... Vad har du för färger? Jag har själv safirsvartmetallic på båda mina.

- Johan: Kommer du att ta hem M3:an i höst/vinter, eller skall du ha kvar den därnere över vintern också? Jag skulle väldigt gärna vilja känna lite på din så att jag får ändan ur vagnen ang. Kelleners-trim -- har legat lite lågt med detta pga X5:an, men måste ju komma till skott någon gång innan jag hinner sälja den (har redan ställt mig i kö för en M4...).

MW
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Emm,

Den blir kvar därnere.
Emm:

ligger på is.......

har du mera info om M4 än vad som har skrivets på siten?skicka separat mejl tack/starre
Emm:

Safirsvart X5 och Imolaröd M3.

Länk
Starre:

Länk
Imola:

jag är för dagsläget inte redo att beställa en om man säger så.......
Em
215
Emm
Starre: Har snappat upp från diverse M3-forum på nätet (amerikanska/tyska) att M-avdelningen nu håller på för fullt med utvecklingsarbetet på nya motorn, och stämmer alla förhandsuppgifter blir det en högvarvig fyraliters V8 (i princip M5-motorn med två cylindrar färre) på ca 400 hk. Beteckningarna kommer som de flesta nu vet att ändras så att udda tal (1/3/5/7) avser sedan- eller touring-modeller, medan jämna tal (2/4/6) avser coupé- eller cabriolet-modeller (samt Z för Roadster och X för SAV; kanske Y för kommande MPV-liknande modeller à la MB GST?). E90 lär på gott och ont bli något större än nuvarande E46, men BMW kommer att kompensera storleksökningen genom användning av ännu mer lättviktsmaterial för att viktökningen skall bli ±0. Sedan kommer det också en CSL-version som väger 100-200 kg mindre och med ytterligare något trimmad motor, men den lär bli betydligt dyrare än standardmodellen (som kommer att bli marginellt dyrare än nuvarande modell). E90 Coupé torde lanseras hösten 2005 som en -06:a, och sedan kommer M-varianten i slutet av 2006 som en -07:a. Bara tre år bort, m.a.o...

Som sagt är allt detta fortfarande spekulationer, om än med god sannolikhet, och jag har ställt mig i kö mest på chans, men nu står jag i alla fall som nr. 1 hos min handlare... :-)

PS! Ett tänkbart alternativ till kommande M4 skulle för min del faktiskt ev. kunna vara kommande Porsche Boxster RS Coupé -- alltså en uppdatering av nuvarande Boxster i Coupé-utförande med en 3.4 liters boxersexa på ca 320 hk. Enl. vad jag läst skall denna dyka upp på marknaden om bara något år, och då ligga på samma pris (eller t.o.m. lägre!) än M3:an. Märk väl att Boxster, som hittills haft lite "frökenstämpel" p.g.a. relativt klena motorer och taklöshet, av många ansedda motorjournalister anses som en av de absolut mest körglada bilarna alla kategorier -- redan nuvarande S-modell med 260 hk bräcker faktiskt en 911 i flertalet banmoment (förlorar oftast hela banracet p.g.a. effektunderläget på rakorna), och jag kan mycket väl tänka mig att den med mindre vikt (coupé i.s.f. cab) och större motor (320 i.s.f. 260 hk) bli riktigt brutal...
Em
215
Emm
Johan: Är din 7,56-tid på Ringen BzB eller hela banans längd? Om det är BzB, vad uppskattar du då helbanetiden till -- ca 8,15? Det är ju en fantastiskt bra tid i så fall, men om det däremot är bästatid för hela banans längd: FRUKTANSVÄRT imponerande!!! Kanske läge att byta jobb snart, jag hörde att Montoya är på väg till McLaren... :-D
Emm:

okej....tre år kvar känns lite långt kvar med andra ord kan väl inte ha kvar M3 så länge:))gäller det även M-model i 4dr för det skulle väl komma en M i 4dr eller?
Em
215
Emm
Starre:

Jag kan givetvis ha helt fel, men så här har jag i alla fall uppfattat det hela: M1 Sedan + M2 Coupé med 2,0-2,2 liters rak fyra på 220-240 hk; M3 Sedan/Touring + M4 Coupé/Cabriolet med 4,0 liters V8 på ca 400 hk; M5 Sedan/Touring + M6 Coupé/Cabriolet med 5,0-5,5 liters V10 på ca 500 hk; M4 Coupé och M6 Coupé (ev. även M5 Sedan?) dessutom i CSL-utförande med ca 100-200 kg lägre vikt och ca 10% mer effekt.

Vad gäller priserna för M-modellerna i grundutförande gissar jag följande: M1/M2 strax över 300 tkr; M3/M4 strax under 600 tkr; M5 strax över 700 tkr; M6 strax under 800 tkr; CSL-modellerna ytterligare 200-300 tkr...

En fyrdörrars M3 vore onekligen betydligt mer lämpligt om man vill hålla sig till en enda året-runt-bil -- fast så länge man har råd vore det trots allt roligare med en mer kompromisslös entusiastbil (t.ex. M4 CSL :-) och en mer praktisk året-runt-bil (t.ex. X5 4.8iS :-)...
Emm: Jo jag har en E46 M3 och en 996TT just nu men håller på att avyttra M3:an även om det går långsamt.
Den finns fortfarande kvar hos mig så lite BMW blir det fortfarande ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.