AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.872

Stenskott på huven, M3-E46

Sida 1 av 2
Tycker att min nuvarande bil är extremt känslig för stenskott på huven. Vad säger ni andra M3-E46 ägare? Märker ni också att färgen lossar lättare?
Jag måste tyvärr hålla med dig =( Tyckte oxå att man fick extra lätt stenskott på motorhuven på min galma M3:a ( E46 ). Kanske för att huven är i alu? Eller för att man kör fortare =))

///Egget
Länk
Tyvärr har jag oxså samma dåliga erfarenhet av detta vad som är orsaken vet jag inte är det någon som har flera förslag.
Sökte lite och hittade följande om Audi A8 (alu-bil som bekant):

Länk

"Vanligtvis är aluminium relativt mjukt vilket gör det känsligare för små slag och stenskott. Med en speciell härdningsprocess säger sig dock Audi ha löst det problemet och uppger att karosserna ska tåla till och med mer än konventionella karossdelar i stålplåt."
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Samma här.
Men tror att hastigheten bidrar lite, iaf i mitt fall =)
Tycker väl inte att det är ett extremt problem och ser inte heller så stor skillnad mellan huven och framskärmarna (som inte är i alu). Det är ju rätt så stor utsväningning vid hjulhuset som får ta ett och annat stenskott.

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Jag tror det beror på att ni kör för fort och för nära annan trafik. ;)
Är det någon av Er som har fått en bra resultat vid åtgärd av stenskott?och i så fall hur gjorde ni det etc etc?

ps.trevligt att få disskutera ämnet med endast M3E46 ägare:)))
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Har lackat om hela fronten och huven och det blev mkt bra. Dessvärre kommer skiten tillbaka. :(
Min ser inte rolig ut. Men som sagt så beror det nog på att jag ligger och pressar framförvarande trafik hela tiden.

Men, även flugor och sådant besvärar extremt mycket mer på M3:an. Rutan och fronten ser för j-vlig ut efter bara några mil. Verkar som att den "suger" åt sig stenar och flugor - kanske har något med aerodynamiken att göra.
Verkar som att Imola-röda verkar ha det värst - Cyberkallen, jag och Egget ;)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Lustigt att ni reagerar på precis samma saker som jag reagerade på när M5:an var ny för några år sen. :D

Insekter och stenskott är värre för att NI KÖR FORTARE! :)
Imola: Men så e ju de röda lite snabbare =))
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Jag har inga problem med stenskott förutom två små vita prickar som kommit på framskärmarna. Dock minimala och inga problem att bättra. Kan lacken ha viss inverkan????
Fick tyvärr ett stenskott på framrutan i helgen.
Egget:

nej en svart bil är snabbast!

BMW-Jonas:

Trevligt att se dig här:)))

Kan det vara olika lack beroende på vilken färg bilen har?

starre:

Nja, finns nog delade meningar om vilken färg som är snabbast ;)
Och sedan har ni andra gjort några lackbehandlingar? Kanske också spelar någon roll?!?
Okej:

Vilka har gjort behandling och av vem/när?

starre=MrCap 0212 Ditec 0306
MrCap, 030509 (vid leverans).

Jag har ju en del stenskott, men så har min bil gått c:a 2.400mil med, man får kanske räkna med det.
DiTeC 020930 (ca)

Det syns ju definitivt värre på en röd eller blå bil. En silver kan ju vara väldigt pepprad innan man tycker det ser hemskt ut.

Fick rådet av en försäljare att lacka om huv och skärmar så att bilen skulle se perfekt ut hmmm. efter 4000 mil och så om man gör en felaktig placering bakom en långtradera som gör en omkörning på motorvägen så är det bara at lack om igen ... nej bara att slänga pengar i sjön, lite patina skall det väl vara?
Espen
Jag har faktiskt inte märkt av det så mycket, inte mer än på någon av mina förra bilar iaf! Men häromdan fmall det till ordentligt när jag gjorde en omkörning... så nu har jag en spricka i rutan... :( Men men, som sagt, fanskapet är till för att köras!
Min var också lackbehandlad, vet ej vilken typ för den var gjord innan jag köpte bilen. Min hade ca 6000 mil på mätaren när jag bytte och då var det värst med stenskott i huven och bakspeglarna. Skärmarna hade jag så gott som inga alls i.

I helgen blir garaget utökat med en kart =))
Varför känns våren så långt borta =((

///Egget
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.