AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.845

Ökning av turbotrycket på en Tds...

La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Har en fundering ang. ökning av turbotrycket vid chippning av en 525 Tds.
Jag har sett någon tråd där man påpekar att man INTE skall öka det genom att justera trycket på Wastegateventilen utan istället sätta på en "pysventil", dock fanns ingen förklaring på vad man grundade det resonemanget på.
Jag har försökt hitta mer info. i forumet men har ej lyckats.
I och med att jag skall chippa bilen så vill jag veta vilket sätt som är "rätt" och gärna varför!

La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Verkar inte finnas så många som vet något om detta eller....???
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Dieselmeken här på forumet kan nog det mesta...

Annars blir det till att dammsuga vidare i arkiven!

Mvh Robban
myran
Att sätta pysventil??? är det dumpventil du menar så ökar den inte trycket.Den släpper övertrycket mellan turbo och spjällhus när du ex växlar så att turbon snurrar fritt och har varvet uppe när du gasar nästagång

Myran
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Han menar inte dumpventil. Han menar den lilla tryckslangen som styr waistgaiten (jag vara analfabet). Denna slang går att sätta en pysventil på, vilket ökar turbotrycket.
Själv tror jag inte att de är bra att öka turbotrycket på dessa motorer. Har läst att ramlagren går ner sig pga det ökade trycket. Men de är ju en annan historia.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
går inte att montera enb dumpvenlit på 525tds då den saknar spjäll, montera ett munstycka på slangen som sitter på turbon tror jag det var (kan kika upp detta senare) och mät med en turbotrycks mätare så du får rätt laddtryck, lagren tar säkert lite mer stryk av högra tryck men tror inte det ska vara någon fara då jag själv har kört min chippad och med ett högra tryck (ca 1bar) i 17,000mil utan problem.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Hej
Du kan höja trycket genom att justera wastegaten, så att fjädern blir lite "hårdare".
Du vinner dock ingenting på detta , om du inte matar på mer bränsle.
Att bara höja trycket för höjandets skull ger ingenting mer än värme. Du måste gå på med soppa, antingen genom att chippa eller någon rolig dieselpump.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jo jo Jocke bör ju kunna han hade ju papper på att han kört ifrån polisen i över 250 km *asg*
La
76
Lars H.
525Tds Touring -96
Helt rätt, det är ingen dumpventil jag tänker på utan precis som du nämner Joakim tänker jag på en ventil på slangen som styr trycket till wastegaten och jag kommer givetvis att chippa bilen innan jag ökar trycket.

Blev bara lite fundersam då jag såg någon här på forumet nämna att man aldrig skall öka trycket genom att "spänna" wastegatefjädern!?...tackar för synpunkterna iaf.

Jag har också observerat diskussionerna om att "ALDRIG chippa TDS:en"
Själv lutar jag mig tillbaka på dom vänner och bekanta som haft/har tds:er som varit och är chippade och som kört flertal år utan att drabbas av motorhaveri.
Som inom allty annat där man tar ut mer effekt så påverkar det ju motorerna men jag har inte fått uppfattningen att merparten av dom som kör chippade tds har drabbats av motorhaveri...

Det är ju mycket trist för dom som drabbats av haveri (i och med att jag säger det här så drabbas väl jag också av haveri förstås :o)) men jag anser att man inte kan dra alla över en kam , dock får man ju själv ta sig en funderare på hur MYCKET man skall öka trycket...
he
221
henrico
318i touring -02 (E46)
Själv har jag en chippad 525tds -98. Chippade den vid 15500mil motorn rasade vid 19800mil med ett skuret vevlager på femte cylindern som orsak... vet inte om det beror på chippningen eller att motorn tryckt ur sig olja tre gånger pga frusen vevhusventialtion. Kanske en kombination av båda.

41.000:- kostade kalaset så jag kan hålla mig för skratt.
Jag gillar verkligen BMW men hittills har det varit väldigt dyrt att äga dessa bilar för mig (3 st).
Visa användare
156
sixpak
750i -90
den tryckskillnad som blir på vev lagren med ökat laddtryck-cylinder tryck är ju %uellt sett vädigt liten,lager haveri får du inte av höjt laddtryck,utan av dålig olja/oljetillförsel/olje temp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.