|
|
|
|---|---|
|
När jag startar min bil nu när det blivit kallt så knackar det från motorn och efter ca ½ minut så försvinner det. Någons som har ett tipps om vad det kan vara? Bilen är en e28 520iA - 85 /Erik | |
| Det är antagligen bara ventilerna som tickar lite innan motorn har fått upp oljetrycket. Vad har du för viskositet på motoroljan? Det rekommenderas en viskositet på 5W/40 eller liknande. | |
|
Nja...det tickar inte, utan det knackar på rätt bra. Jag har castrol magnatec 5W/40 /Erik |
|
patrik w |
det är hydrauliska ventillyftare som knackar lite innan dem blivit oljefylda ingen fara PaW -::Polto öljy = Bra och billigt::- |
|
Tja...Jag skulle prova en lite tjockare olja till att börja med..T.ex någon bra kvalitetsklassad 10w/40 el dyl...KAN kanske hjälpa. Patrik w>>Denna bil har inte hydrauliska ventillyftare...Manuell inställning som gäller. Mvh Janne. |
|
| När bytte du oljan? | |
patrik w |
ah okej, tog det förgivet ... är inte allt för inne på bmw motorer . PaW -::Polto öljy = Bra och billigt::- |
|
Bytte olja och filter i sommar, för ca 200 mil sen. /Erik |
|
|
Har hört att Magnatecen får motorer att ticka ljudligare, antagligen för att den är i det "tjockare intervallet" av 5W-40, enligt Johan B:s oljespecar. En motorvärmare borde lösa allt! Fast du kanske har det? Mvh Robban |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.