|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
På e36, 325i - 91 ska de va så eller toppar man 233km/h fast den e inte gjord att åka så fort konstant? | |
|
Låter ju som att nån har bytt mätarn i din bil. Den ska väll inte sluta vid 220 på en 325:a? ///Jesper |
|
|
vart ska den sluta? En tyskimporterad 325 |
|
| 250 och sedan skall det finnas en pinne till har jag för mig. | |
|
Jag har då aldrig sett en mätare på en 325 som slutar vid 220 ! Låter som du har en utbytt panel i din bil. |
|
|
din mätartavla ska se ut så här Länk Länk tittar man noga så ser man att mätaren går ner till 260 precis som i 525i... det är först när 328 kom som man ändrade mätaren så den gick ner till 240 och så hade den en pig till efter 240. Länk (Såld) |
|
|
Kan de ha bytt mätarhus för att få annan mätarställning på bilen? Lagras info i huset? |
|
|
Det är troligt ja. Infon lagras i mätarhuset. Bara att hoppas att bytet skedde med ärliga intentioner...dvs pga fel i det gamla och att den nya ställningen stämmer med vad den gamla hade. Men den risken är väl inte överhängande. |
|
|
Byttes mätarhuset så nog risken liten att det var ärliga intentioner som sagt. Men varför i hela världen byter man inte mot rätt grejer!? |
|
|
För att köparen har i 99.8% av fallen ingen susning om vad mätaren skall gå till. (antagligen så visste inte den mek.kunnige det heller och orkade inte heller kolla upp att den var anorlunda) Hemskt ledsen, tråkigt att upptäcka att bilen är skruvad. Speciellt när man frågar om ngt annat.... |
|
| hmm... plocka bort huset och kolla avd det står för tilverkningsår... ps. min hastighetsmätare går till 240 :) | |
|
han har förmodligen fått ett mätarhus från en 316 eller 318, dom går bara till 220 km/h "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
Är ni säkra på att mätarställningen verkligen lagras i mätarehuset? Vad jag har hört så har bmw, iom att de är elektriska siffrorer, en box som sköter detta, vilket skulle betyda att man kan byta instrument och få samma mättarställning? Men jag har aldrig grejat med de själv så jag vet inte. |
|
| Om jag inte missminner mig så lagras det i huset på åtminstone E30. Alltså olika mätarställning beroende på vilket mätarhus man sätter dit. | |
|
Lagringen av mätarställningen sker på E36 i mätarhuset. På E39 och E46 tex. så sker dubbellagring, både huset och Ljusmodulen. Det är det som kollas vid mätarställningskontroll av BMW att dessa är samma. (Går också att fippla med men kostar en del.) |
|
|
Låter inte vidare kul =( 260 Km/h är sista strecket på min 325:a, Likadant på en polares, samt i en 320 Coupé jag kollade på i helgen, Alla E36:or.. Für immer verliebt, Drei buchstaben.. BMW! |
|
|
Stavros e30 har ju analog mätare så där är det lite mer logiskt. Men det var nog så att jag hört talas om dubbellagringen som hubbe pratar om. Väldigt tråkigt, men kom ihåg att bara för en bil är skruvad betyder de ju inte att den är skrot. Finns bilar som gått 20kmil som är finare och bättre än de som gått 6kmil. Man får se till skicket. |
|
|
Mätarställningen lagras i mätarhuset på alla E36 or, men om bilen är nyare än 93 så kontroll lagras mätarställningen i LKM-modulen också. Så BMW kan gå in och läsa av och se om mätarställningen som finns lagrad i LKM modulen stämmer överens med det som visas eller inte. Men LKM går att byta ut den med, inget svårt och kostar inte så mkt om man har tillgång till en bilskrot. ska de däremot slänga i en ny LKM så kostar det en massa... Länk (Såld) |
|
|
Om den e skruvad eller inte har ja ingen aning om.. Men motorn som sitter i är inte orginalmotorn från tillverkningen.. Den är bytt, alltså ägaren i tyskland innan har väl haft ngt fel på bilen och köpt en ny begagnad motor.. De konstaterade dom på BMW verkstaden här i Uppsala under tiden jag bytte oljeröret.. Kan de varit under själva bytet av motor som dom ändrat tavlan? 17000mil står den på nu, kollade upp alla slitage delar som de kan "synas" om den gått de den står att en har gått.. såg helsjysst ut i klädsel, motor, allt funkar, aldrig problem, inga fel etc etc För ja kommer ju upp i över 200km/h på nåra sekunder, dock ej testat få upp den i toppfart då de inte finns vägar för det i stan :) Mert |
|
|
mugge å ni andra: vad jag förstått så lagras mätarställningen i e36:an i en liten insatsplugg man matar in i mätarhuset. nya kretskort till mätarhuset säljs utan denna "plugg", se t.ex Länk hålet verkar vara till för pluggen "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
btw, kretskortet till e36 är det längst ner på bilden "Även en 316 kan man ha kul med vintertid" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.