AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.004

M3 E36 som vinterbil?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Mors!

Har hittat en fin 93:a för en bliig penning.
Har funderingar på att köpa den & sätta på friktionsdäck & ha den över vintern.

Finns det några uppenbara nackdelar att köra en M3 på vintern, förrutom då 286 hk och bakhjulsdrigt utan antispinn.. ;)

Mvh
Klas
286hk är juh eg inget hinder. Inget som säger att man måste utnyttja alla hk i varje kurva och korsning :)

Det ska lika bra att köra en M3 som en 320 eller tom volvo 240. Allt beror juh på hur man kör samt hurpass väl anpassade däcken är efter väglaget. Har faktiskt gått i samma tankar med min bettan inför denna vinter. Men det är det satans saltet som hindrar mig.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Nej, precis, man vill ju egentligen inte utsätta dessa underbara bilar för salt & elände.
Men bilen är ju ändå 11 år gammal....
Den som jag ska titta på har dessutom inte skinnklädsel, vilket ju är SVINkallt på vintern.

Men men, tvättar man regelbundet så ska bilen nog klara av det!
/K
Jo ungefär som jag oxo tänkt faktiskt. Man tvättar juh bilen varje vecka vilket fall, antar att man skulle göra det vintertid oxo. Sen som du säger så är bilen/arna 10 år gamla och har redan sjunkigt ganska mkt i värde. Men men bettan får stå parkaperad i vinter igen.

//cruZZe
Ser att du bor i nacka. var där nästan hela förra veckan ute i sickla via jobbet :) Trevligt litet centrum. Men den snabb-pasta restaurangen gav jag inte mkt för :(

//cruZZe
Saltet är ju inget direkt problem så länge man inte har varm garage.

Har ett par kompisar som har kört sina m3:or på vintern utan problem (om man bortser från att rutorna på fram dörarna kan frysa fast om bilen står ute) men frächa däck är ett måste!

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Har själv kört dom två senaste åren sommar och vinter. Med bra vinterdäck är det inga problem förutom höga plogkarmar, då får man vara lite försiktig så inte spoilern går sönder. Men söderut är väl det inget problem. Tvätta får man varje vecka minst för att hålla saltet stången. I vinter står den avställd för en större genomgång av stötdämpare,fjädrar och bromsar mm.

----BMW ///M3---
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ju äldre bilarna är, desto känsligare blir de ju eftersom de slitits, och därför är det viktigare att inte köra en äldre bil på vintern. Nya bilar är fräscha och tål mer.. kostar mindre i drift/reparation också...
Bara en synvinkel, annars blir ju alla M-bilar skrot när de blivit lite äldre om man resonerar som ni gör. M3 E46 ute på vintern med bra däck, rostskyddsgaranti och fungerande klima/stolsvärme, M3 E30 i varmgaraget och putsas, så resonerar jag i alla fall.
Men helst ingen BMW alls ute i saltet, i så fall en robust konstruktion som X5 eller en vinterrustad 330xi.

//HD91

__
M5 E34 Limousine register
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
En jobbig sak med att köra på vintern med M3 är ju att motorn tar 15-20min eller längre för att få upp oljetempen, sen är ju motorn såpass hårt trimmad och därmed känsligare så att varje kallstart är liten risk i sig speciellt på en motor som har några år på nacken och ett motor ras är ju inte billigt direkt och laga.

Sen är det ju inte roligare att köra en M3 på vintern än en 320 tycker jag för att du nästan aldrig har något fäste om du skulle dra på lite oavsett vilka vinterdäck du har.

286hk och bakhjulsdrift utan antispinn är väldigt halt på is och slask enligt mina erfarenheter.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hmm..många bra tankar, speciellt L33t:s åsikter om kallstarter, vilket jag inte ens tänkt på!
Starta upp en M3:a i -30 grader en morgon....hua!

Jaja, det får väl bli riskokare denna vinter också!
Sparar min fina M3 till våren tror jag!

Drive safe!
/K
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Rice is nice ;)
Jo enda chansen att jag skulle köra M3:an är ruggigt bra vinterdäck + motorvärmare. Har juh varmgarage själv men inte på jobbet. Så gamla 240 får leva en vinter till.

//cruZZe
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Måste tillägga att jag har motor och kupé värmare och oljetempen kommer snabbare på vintern med värmare än på sommaren utan, även vid -25.

----BMW ///M3---
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
kan inte tänka mig att m3(inga idiotförare) skulle vara SÄMRE vinterbil utan d e väl det att man är rädd för saltet o halkan. d gör inget om ja sätter asconan i en gran vid blixthalka. men inte min m3=(

skulle vilja ha en nyare bil på vintern om man tänker värme o täthet men en äldre om man tänker på motorslitage o vagnskador...

får c va man ha för vinterbil om 5 år... 540T E39 kanske??

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Kontant: vad kostar montering av motorvärmare med kupeuttag att få monterat på m3:an ?

//cruZZe
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Det gick på 3800Kr för två år sen hos Englunds(BMW) i Luleå.

----BMW ///M3---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.